Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NYHET till fenboxen, US Quicklock
-
när skruven går av så sitter fenan fortfarande kvar i bakkant på en axel. i vanliga fall går fenan av alldeles bakom muttern så man har samma chans att tappa fenan men utan “supermuttern 2000! ” så är ju fenan trasig ändå så då kanske det inte spelar så mycket roll om man tappar
-
Kanske vore en bra ide att tillverka i Glasfiber/kol/kevlar och epoxy!
Skulle ju släppa fint om man gick på grund på en fetsten
Uppfinnarjocke -
Glenn här*..
Är det någon som kan låna mig en inloggning till internet
Har en bärbar dator med modem här på jobbet, men saknar nummer, anv & lösen. (Min Telia direkt uppkoppling fungerar endast hemma), maila drakglenn@hotmail.com (tack) Sitter med mail men utan surfzon , Polaren skickar in detta svar .—
Ang. böjd bricka:
Oj, du måste vara stark Lars K, eller så är ditt material mjukare än mitt. Jag måste säga att mina brickor ger tuffare motstånd än vad man tror,
kolla med järnhandeln eller hör av dig..Hållfasthet:
Jag kan säga att man INTE drar sönder gängorna med mejsel, jag drog sönder en till bricka igår för att kolla toleransen och jag var tvungen att använda en insex nykel (Ikea modell) för att böja min 2mm bricka (skruvade så det skrek).Quicklock har ju huvudsakligen två funktioner,
det ena är att man bara smackar i & fast fenan på 3 sekunder, det andra är att den ska ge sig INNAN fenan, tex vid en grundstötning.Ang. 3 mm bricka:
Det svåra med utvecklingen av brickorna var att hitta rätt hållfasthet.När jag testade 3 mm brickan lyckades jag inte dra sönder gängorna, mässingen ger för stort motstånd, det är svårt att jämföra motståndet som krävs för att slå av fenan kontra brickan, när jag testade slå skruven genom brickan var det mycket stort motstånd, i mina ögon är det för stort för att vara säker på att fenan inte ska gå av. Men visst, vi har ju alltid seglat med 3mm brickor i mässing, har man haft bra erfarenheter (brickan gått innan fenan) så ser jag inget hinder för denna tjocklek
Så vilken tjocklek ska man ha:
Efter att ha testat igår blev jag helt övertygad om att 2mm brickorna är rätt, det om man vill vara säker på att fenan ska klara sig, det fina med denna tjockleken är just att den böjer sig och tillslut går av! Om man måste skruvar fast fenan så man svimmar varje gång bör man ta 3mm brickan, den kommer inte böja sig eller gå av, här är det gängerna som går när det smäller, frågan är om de går innan fenan**. Den som testar vetMvh Glenn – som sitter på jobbet UTAN KONFEN !!!!
-
Jag ska prova 3-4 mm tjocklek för att undvika att muttern böjer sej. Gängurdragningen kan man sedan labba med genom att borra ur mer eller mindre gänga. Med 3 mm tjocklek kan man ju borra ur 1 mm gänglängd med ett 4 mm borr. Då har man 2 mm gänglängd kvar, och skruven dras ur vid en lägre kraft. Det gäller att kunna dra fast fenan så hårt man vill men ändå få gängan att pajja vid grundstötning. Bör man kunna optimera genom att labba med gänglängden…
-
Starkt initiativ!
Har dock för mej att jag sett en liknande bricka i tyska SURF för 10-15 år sedan. Där var vitsen med brickan att det blev mycket lättare att montera fenan.
Kommer inte ihåg att det stog nånting om att den skulle rädda fenan om man åkte på grund.Men som sagt, iden är lysande och om det finns efterfrågan så är det ju bara att köra på
Nicke Å
-
Jag uppdaterar tråden med hur det gick.
Sålde brickor som fan…..men vilket slit, varför gjorde jag dem, ja inte fasen var det för att bli rik om jag säger så……
Det var helt enkelt kul att bidra med något som gav så mycket till er surfkolegor…..
Jag har haft samma bricka nu i två år, polarna med, faktum är att den fungerar utmärkt och har räddat ett antal fenor och brädor enligt utsaga.Utveklade brickan en hel del och de flesta som köpte brickan har fått den typ jag seglar med.
Slutresultatet blev en 3mm bricka med en modifierad M4 gänga, denna bricka rädda garanterat både bräda & fena, den böjer sig inte och håller fint, är det så att man har för vana att dra brickan så man svimmar (som Lars K) bör man nog ha en normal M4 gänga, då håller den minst lika bra som en standardbricka men med risk att ens favoritfena ryker vid kontakt.
Enkelt och snabbt sitter fenan på plats, kan det bli bättre……
-
egentligen är det väl i första hand fenboxen man vill rädda ?
Logga in för att svara.