Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Nytt åk!! Vad väljer du?
-
Nytt åk!! Vad väljer du?
Publicerad av basse på 20 januari, 2007 vid 10:25Heta diskussioner på forumet nu och det är kul. Vad väljer du om du inte får köra buss??
Kriterier:
2 personer
5 brädor
7 segel
3 bommar
4 master
+ allt smått som blir ganska mycket när man är 2. Tex 4 dräkter, 4 längare, 10 fenor mm mm
Det är även bra om man får in lite tält, sovsäckar och matlagningsutrustning de gånger man drar till DK.Helst skall man kunna ha segel, master och bommar liggandes i bilen hela tiden. Bara plocka ut det man kört för lite torkning samt ställa in brädorna.
Utsläpp och förbrukning skall vara så låga som möjligt och skatten får inte ligga på 8000 (dvs större disel-kombis från ett par år tillbaka går bort. Vi kör för lite). Inköpspris är inte fastställt än men man kan väl säga att Lexus 400h ligger lite utanför budget.
Brejnstorma lite nu då!
m-c svarade 17 år, 10 månader sedan 22 Medlemmar · 43 Svar -
43 Svar
-
Jag väljer att genast (tror jag) bryta mot dina krav/villkor: Valfri riktigt bränslesnål bil (kanske prius, jag har ingen som helst koll på vad bilar kostar) som har dragkrok, och en släpvagn. Budgetvarianten är att bygga släpet själv, eller köpa ett begagnat hyrsläp och bygga om det till surfsläp. Mindre budget är att beställa från t.ex. http://www.windsurfingtrailers.com/ , helst den täckta. Naturligtvis bygger det på att du har plats för ett släp, men annars tycker jag det verkar som ett kanonalternativ, till vardags kör man minimalt och snålt och när man behöver lastutrymme krokar man på det baktill och har ett jätteutrymme som man kan gå in i när man lastar. Kanske man man till och med sova därinne.
-
Det är en bra idé som varit uppe tidigare men skall man ha släp skall man ju naturligtvis ha ett stort där man kan ha allt riggat. Inget litet som nästan bara tar plats.
Dessvärre går det bort pga utrymmesbrist i stan. -
Då bidrar jag med en annan idé som jag spånat på utan att egentligen veta om den funkar: Jag har funderat på om det vore möjligt att ha min surfmobil en bit utanför stan och ta mig dit kollektivt om det är en buss, eller med bil om det är ett släp.
Jag vet inte om det går att lösa praktiskt, om det är en fungerande lösning eller inte, och så vidare, men i princip behöver man främst sin surfmobil på ganska långa sträckor, och det är rätt knöligt att behöva ha den i stan. Plus att man vill att det står någorlunda stöldskyddat.
-
Först och främst så har du ju för mycket utrustning :smirk: På två pers så kan man ju dela på en seglingslinje, framförallt när det gäller en man och en kvinna. Då blir du av med 2 segel. Sen ifrågasätter jag tre bommar, två borde räcka. 5 brädor :confused2: , ska du öppna butik också 😉 3-4 borde räcka. Ok, då var det sagt iallafall. Sälj lite skit och lägg lite mer på bilen istället. Det kommer du ju inte göra dock så då har du ju ett problem om du inte ska ha buss. Släp tycker jag är en smart idé men jag kör med takbox och det är ju bara hur grymt som helst. Det är aldrig blött i bilen, det är inlåst, man behöver inte släpa på annat än brädorna.
Jag röstar för en kombi med rails. På taket har du en stor takbox som rymmer 2 bommar , 4 segel och alla master. Brädorna har du i ett låsbart ställ på sidan. Där kan du få plats med 2-3 brädor och sen ha 2 brädor ovanpå takboxen.
Vad ska du ha för bil? Totalkostnaden är viktigast. Att köpa en volvo v70 för dyra pengar och lägga ännu mer på service är ju så idiotiskt. Då köper du hellre en 740 från 92 och tar högre förbrukning. Service gör du själv, du har bara en trafikförsäkring och då kommer du undan billigt. Resten lägger du på en mauiresa. Alt 2 är väl en japanare, typ mazda 626 kombi från 00 för kanske 50 tusen med massa lyx.
Eller så gör du som mig och köper en extremt snål liten bil och gör dig av med lite utrustning. Då får kanske lite segel i bilen och några bommar. Resten tar du på taket. Min bil drar 0.5 l /mil landsväg men nu när man bombar den med prylar (fyra brädor på taket och master) drar den typ 0.7-0.75. Så åkte ju jag och Filip billigt till Skåne förut. En liten bil är ALLTID billigare att äga. Små däck = billigt, låg skatt, billig försäkring m.m. Jag tror svensson är så inställd på att man ska ha en stor bil att de glömmer bort de många många fördelarna med en liten bil. Jag får ju med mig all surfutrustning + barnvagn och bilstol i en väldigt liten bil. Den är opraktiskt och jobbig att lasta men det är billigt och det gör att jag kan surfa mer. Det är ju det som räknas, iallafall för mig.
-
@gurra1978 361055 wrote:
Först och främst så har du ju för mycket utrustning :smirk: På två pers så kan man ju dela på en seglingslinje, framförallt när det gäller en man och en kvinna. Då blir du av med 2 segel. Sen ifrågasätter jag tre bommar, två borde räcka. 5 brädor :confused2: , ska du öppna butik också 😉 3-4 borde räcka. Ok, då var det sagt iallafall. Sälj lite skit och lägg lite mer på bilen istället. Det kommer du ju inte göra dock så då har du ju ett problem om du inte ska ha buss. Släp tycker jag är en smart idé men jag kör med takbox och det är ju bara hur grymt som helst. Det är aldrig blött i bilen, det är inlåst, man behöver inte släpa på annat än brädorna.
Jag röstar för en kombi med rails. På taket har du en stor takbox som rymmer 2 bommar , 4 segel och alla master. Brädorna har du i ett låsbart ställ på sidan. Där kan du få plats med 2-3 brädor och sen ha 2 brädor ovanpå takboxen.
Vad ska du ha för bil? Totalkostnaden är viktigast. Att köpa en volvo v70 för dyra pengar och lägga ännu mer på service är ju så idiotiskt. Då köper du hellre en 740 från 92 och tar högre förbrukning. Service gör du själv, du har bara en trafikförsäkring och då kommer du undan billigt. Resten lägger du på en mauiresa. Alt 2 är väl en japanare, typ mazda 626 kombi från 00 för kanske 50 tusen med massa lyx.
Eller så gör du som mig och köper en extremt snål liten bil och gör dig av med lite utrustning. Då får kanske lite segel i bilen och några bommar. Resten tar du på taket. Min bil drar 0.5 l /mil landsväg men nu när man bombar den med prylar (fyra brädor på taket och master) drar den typ 0.7-0.75. Så åkte ju jag och Filip billigt till Skåne förut. En liten bil är ALLTID billigare att äga. Små däck = billigt, låg skatt, billig försäkring m.m. Jag tror svensson är så inställd på att man ska ha en stor bil att de glömmer bort de många många fördelarna med en liten bil. Jag får ju med mig all surfutrustning + barnvagn och bilstol i en väldigt liten bil. Den är opraktiskt och jobbig att lasta men det är billigt och det gör att jag kan surfa mer. Det är ju det som räknas, iallafall för mig.
Takbox har jag tänkt på! Vet du eller någon annan hur det är med försäkringar på prylar som man förvarar i takbox, täcker försäkringar sånt isåfall vilka. Hade varit jäkligt smidigt att ha alla riggprylar i boxen jämt.
-
Har funderat på om en liten transportbil, typ Caddy, skulle kunna vara något! 2 pers fram, hyfsad komfort, allt utom brädorna går in bak, Brädorna på taket. Billig försäkring och iaf Caddy diseln drar väl inte mycket. Ila kör ju det stuket. Någon mer med erfarenheter kring sådan transport?
Färre prylar blir det kanske inte i första taget.
-
kör en opel combo(typ caddy) i jobbet o i bland till surfet å det suger när skuffen är för kort o takräket är för högt, du kör väl iofs mindre segel o får kanske in några på tvären där bak men när jag tryckte in min längsta mast genom last luckan me passagerar stolen fälld så spräkte jag framrutan innan jag fått in hela:( skuffen är väl cirka 160cm lång
jag skulle nog satsat på en ganska liten(om längden räker) disel kombi med fällt baksätte o takbox om du inte ska ha så kul på väg till surfet, kanske en skoda eller en bmw 320d om du har pengar över när du sålt lite utrustning
-
Jag är nöjd med min mondeo. Med 5 segel, 4 master och två bommar så rymmer den även två brädor. Borde gå att fylla på med ytterligare 2 segel och en bom till. Drar ca 0.75 med 2 brädor på taket. Enda nackdelen är att taket sluttar lite innåt så det går inte riktigt att köra med box och breda freestylebrädor på taket.
Alternativet, som jag har funderat mkt på, är typ Peugeot expert. Den har väl 197cm i lastlängd om jag minns rätt.
-
ny när jag nattat barnen o frugan somnat i soffan för man är så social :)kom jag ju på att det gäller att försöka sälja det som säljas ska när man ändå skriver
om du ska köra så snyggt som möljligt till surfet kan du köpa min
röda Alfa romeo sportswagon -00 där jag får in två slalombrädor (55+77cm) och tre kompletta riggar (6,7,10m2)+allla andra surfgerjer om jag fäller halva baksätet+framstolen ni får iofs sitta bakomvarandra om ni ska va två i bilen men det får du ta, vattnet torkar man lätt av från den beiga skinnklädseln
endast 80000 eller 94900 om slalomutrustningen ska ligga i:) -
kom på nått som kunde va nått en fiat strada me flak som man bygger en egen tillräkligt lång låda som allt ryms i o skruvar fast på flaket kommer sticka ut en del bak om man inte drar fram den över hytten.finns med små diselmotorer o borde inte dra så mycket o sittkomforten är mycket bättre än min opel combo
-
Maud Olofsson och vår nya regering verkar äntligen vara på rätt spår: skatten på bränslet ska bestämmas av koldioxidutsläppen. En diselbil sänker utsläppen med ca 20%. Små diselmotorer kommer då förhoppningsvis gynnas i framtiden.
Med det i bakhuvudet tror jag att tex en sån här:
http://www.blocket.se/vi/10437542.htm?ca=14_s
kan bli den perfekta surfmobilen, billig i drift, goda utrymmen, billig i inköp osv… om bara Vägverket kan lösa frågan om olika storleksklasser kommer strandparkeringarna snart fyllas av nya surfbussar! -
Jag rekommenderar en kombi med “tillräckligt” stort bagageutrymme då man fäller sätet. Själv har jag en V70 och en “finess” jag är grymt nöjd med är att man även kan fälla passagerarsätet så det blir ett helt platt lastutrymme ända fram till instrumentbrädan. Åker man själv (eller om person nr 2 sitter bakom föraren) kan man lätt ha två brädor och resten av prylarna inne i bilen. Jag tror att även nya Passat har den funktionen. Är ni två är det ju roligare att sitta bredvid varandra och då kanske den funktionen inte är så mycket värd. Min rekommendation är i alla fall en lite större kombi typ V70, Audi A6, VW Passat, SAAB 9-5 osv men det kan bli svårt att få ihop det med miljö- och driftkostnadsaspekten. Någon form av miljöbränsle variant av dessa kanske kan vara något, men då blir det nyare = dyrare årsmodeller. Köper man “snik-motorn” av dessa drar de dock inte så förfärligt mycket bensin ändå…
-
Oj ett spännande ämne som helt hänger ihop med rådande livssituation
Men om jag bara hade driftkostnaden att ta hänsyn till hade jag köpt en liten lastbilsregad dieselbil och haft brädorna på taket och resten i bilen i någon vattentät box/väska
//Glenn
-
Audi A6 – sväljer hur mycket junk som helst. Vi har en sådan som poolbil på jobbet och naturligtvis har jag testat att lasta den. Grejen med den här bilen är:
1. Baksätet är delat 40/60 så att den stora delen är till höger.
2. Man behöver inte fälla fram sittdynan från baksätet för att fälla baksätet som på V70 och de flesta andra bilar. Fäller man sedan bak högra framsätet och tar bort nackstödet så får man ett riktigt plant golv.
3. Lastutrymmet är stort. Jag kastade in min bräda 255*80cm och den märktes knappt. Det går in mycket grejer innan man behöver inkräkta på utsikten genom höger framruta.Tyvärr är A6:an dyr så jag får stå ut med min Seat Ibiza ett tag till. Visst, den är bensinsnål, billig och man får in allt utom brädan i bilen (max 490-mast) samtidigt som man har plats för 2 personer men det är så omständigt att lasta. Sitter därför och suktar efter en kombi, typ Nissan Primera eller liknande. Vet inte hur det är med baksätesfällandet där iofs.
Edit: Nissan Primera (förra modellen – nya är lite dyr fortfarande) har tyvärr 60/40-baksäte så den går bort.
-
Kommer ni ihåg dessa. Skulle vara bra om det fanns till nyare miljöbilar. Bara att plocka bort när säsongen är över. Den perfekta surfbilen ?
http://hem.passagen.se/sfuchs/
Logga in för att svara.