Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Nytt åk!! Vad väljer du?
-
Jag är rätt mycket inne på Rasmus linje. En riktigt snål bil med dragkrok och en obromsad släpvagn upp till ca totalvikt 500kg. En god vän till oss från tyskland kör med just det konceptet, en låg vagn med platt lock där han monterat ett takräckes liknande konstruktion och fäster sina brädor i. Höjden på lemmarna borde vara runt 50-60cm. Iden var så bra så jag har faktiskt själv börjat leta efter en mindre vagn än den vi nu har.
Inuti “lådan” ryms sedan allt såsom dräkter bommar och segel mm. I somras låg även min utrustning däri, fick tom i en delbar 490, visserligen på diagonalen men ändå.
Men det bör vara en obromsad EUvagn så man slipper besiktiga samt framtida problem med bromsar. Billiga är dom i inköp och införskaffar man en snål bil (normalt tror jag att de flesta använder sin bruksbil till 90% vanlig bilåkning, resten till surfet)så borde bränslekostnaden kunna kompensera eventuella kostnader för vagnen, kanske tom en billigare garage eller p-plats.
Vet att jag har bilder någonstans på CD skiva på tyskens släp…..ska leta lite och lägga in här när jag hittat. Han har lackat den djävligt fräckt nämligen!
-
Hmm, det där med EU-släp var nytt för mig. Jag trodde bara man fick köra i 30 med obromsat släp, men så var det visst inte. Hur är det med säkerheten med obromsade släp? När vi hyrde neptunkryssarsläp sa ägaren att det där med att fixa bromsarna bara handlade om att spänna en vajer som satt fritt på släpets undersida, är det annat som kan krångla?
Sen kan väl det där med att dra släp ställa vissa krav på att dragbilen ska vara tung och motorstark, men om vagnen är lätt så lär det väl inte vara nåt problem. Och är man inte klaustrofobisk kanske man kan fixa en sovplats i vagnen.
-
@Rasmus_W 361365 wrote:
Hmm, det där med EU-släp var nytt för mig. Jag trodde bara man fick köra i 30 med obromsat släp, men så var det visst inte. Hur är det med säkerheten med obromsade släp? När vi hyrde neptunkryssarsläp sa ägaren att det där med att fixa bromsarna bara handlade om att spänna en vajer som satt fritt på släpets undersida, är det annat som kan krångla?
Sen kan väl det där med att dra släp ställa vissa krav på att dragbilen ska vara tung och motorstark, men om vagnen är lätt så lär det väl inte vara nåt problem. Och är man inte klaustrofobisk kanske man kan fixa en sovplats i vagnen.
Påskjutsbromsar har en sällsynt förmåga att krångla om inte släpet används kontinuerligt, vilket dom sällan görs. Oftast står dom hela vintern med handbromsen i…….good luck!
Dom små EU släpen behöver absolut inte någon high performance bil som dragare, går hur bra som helst med en småbil. Man drar den även med lite last lätterligen själv och krokar på.
-
http://www.blocket.se/vi/10598794.htm?ca=12_s den verkar ju perfekt som surfbil, borde få in de mesta i den skuffen.
-
Jag köpte ett nästan nytt EU-släp: http://www.trailergruppen.com
för 7000 kr på blocket. Prisvärt med bra kvalle! Tyvärr säger regelverket att EU-släp endast får framföras i max 80 km/h. Vilket jag DYRT fick erfara vid en kontroll på E4:an. M.a.o ska man köra långt och ofta kan det vara segt att puttra på i 80 hela tiden.
Annars är det grymt att packa i, 4 brädor + rubbet utan problem.Ett annat tips på bil är annars Peugeot 307 SW, HDI, större invändigt än V70. Under 200´i inköp för en sprillans ny, fullutrustad. Vi har haft våran i ett par veckor nu och snittar 0,5 blandad körning. 100 mil på en tank (50 lit). Den lilla motorn gör också att den klassas som miljöbil = 150 kr/år i skatt!
Att det sen är en trevlig bil gör det ju inte sämre, perfekt för surf då man kan lyfta ur stolar, fälla separat osv + att man kan kolla in vädret genom glastaket 🙂 -
80 km/h gäller ju för alla släp.
Jag använder också släpkärra. Köpte en på Blocket för 4000 kr och byggde en egen påbyggnad på 290x140x120 cm (lxbxh) i plywood. Kostnaden blev ca 7000 kr totalt med färg och allt. Jag har den alltid lastad i garaget (5 brädor, 7 segel och master och ett gäng bommar, förlängare och fenor. Plastlådor för lite verktyg och småprylar och IKEA-bagar för våtdräkt, sele etc.
Tar bara ur blöta segel och dräkt för torkning efter segling.
De största vinsterna jämfört med att packa bilen varje gång:
+ tar max 5 minuter att komma iväg.
+ man har alltid allt med sig så man slipper stå på stranden för att det blåser mer eller mindre än man trodde när man packade.
+ ger extra bagageutrymme på tältsemestern med familjen.Nackdelarna är att det är lite otympligt att parkera och att det tar mer soppa än att ha grejerna på taket.
Jag använder alltid kärran när jag åker till surfställen hemomkring (Jönköping) och det är viktigt att få ut mesta möjliga surf på begränsad tid.
De gånger jag gör dagsturer på prognos till kusten packar jag i/på bilen för att kunna hålla högre fart, spara soppa och parkera smidigare. Man sparar nästan in packtiden på att restiden blir kortare. Då får jag klara mig med 3 eller 4 brädor och 5 segel (Formulan får stanna hemma).
/Håkan
-
@2fast4u 361387 wrote:
Tyvärr säger regelverket att EU-släp endast får framföras i max 80 km/h. Vilket jag DYRT fick erfara vid en kontroll på E4:an. M.a.o ska man köra långt och ofta kan det vara segt att puttra på i 80 hela tiden.
Ahem, det gäller väl alla släp ? Edit: Ooops, missade inlägget innan :-/
Annars e de ju en grymt najs lösning med släp eftersom man slipper få bilens inredning pissblöt och dessutom inte behöver lyfta upp å ner alla grejor från biltaket samtidigt. Om man har krok där bak förståss…
-
@Basse 360994 wrote:
Heta diskussioner på forumet nu och det är kul. Vad väljer du om du inte får köra buss??
Kriterier:
2 personer
5 brädor
7 segel
3 bommar
4 master
+ allt smått som blir ganska mycket när man är 2. Tex 4 dräkter, 4 längare, 10 fenor mm mm
Det är även bra om man får in lite tält, sovsäckar och matlagningsutrustning de gånger man drar till DK.Helst skall man kunna ha segel, master och bommar liggandes i bilen hela tiden. Bara plocka ut det man kört för lite torkning samt ställa in brädorna.
Utsläpp och förbrukning skall vara så låga som möjligt och skatten får inte ligga på 8000 (dvs större disel-kombis från ett par år tillbaka går bort. Vi kör för lite). Inköpspris är inte fastställt än men man kan väl säga att Lexus 400h ligger lite utanför budget.
Brejnstorma lite nu då!
Det bprde bli en Amazon Kombi då. Gammal så den går som veteranbil = låg skatt. Motorn kan man krångla med så det blir en E85 motor, eller byta till ngn motor som blir E85. Amazon är inte för tung heller så förbrukning blir låg. Relativt….
Sedan kan man rensa bilen på mattor och annat som väger och vips har man en ännu lättare bil. Den är ju så ljudlig ändå så en matta mindre skadar inte. Sedan monterar man 155 däck som gör att rullmotståndet blir extra lågt.
//J -
Och varför i all världen vill du inte köra buss!! 😉
Ni har ju dessutom en lyxig blank buss, kan det bli bättre?
/Magnus -
Canoya, har du någon bild på ditt släp?
Efter att min sambo voltat med vår Toyota Hiace buss nu i dagarna så är vi lite skeptiska till ny buss och tittar på släp. Kombi bilar med att fälla baksätet 40/60 är bra och små snåla bilar med allt på taket är också bra. Men man har blivit förbannat lat med att ha allt i bussen jämt och kunna åka när man vill och parkera den när man vill. Köra runt i Visby med släpvagn är kanske inte det optimala. Jag har tittat lite på Toyota Previa, har någon erfarenhet av den? 01 och frmåt..
hälsar, Peter -
Njae… inte mycket igentligen.
Först var det någon remspännare och sedan var det lådan och nu är det någon insprutning som gått… men annars så går den bra. Har börjat dra ohyggligt med soppa också.
Men numera skrattar vi bara åt det! hohoho hahaha hehehe
-
Har nog inga bilder vad jag kan komma på. Kanske kan knäppa några i kväll.
Min lösning är ju en snikvariant. Vill man kosta på sig lite mer så kan man ju försöka få tag på ett begagnat hyrsläp. Då får man ett stabilare och snyggare bygge. Kolla på mackarna om de är på gång att byta ut de gamla./Håkan
-
@Basse 361514 wrote:
Njae… inte mycket igentligen.
Först var det någon remspännare och sedan var det lådan och nu är det någon insprutning som gått… men annars så går den bra. Har börjat dra ohyggligt med soppa också.
Men numera skrattar vi bara åt det! hohoho hahaha hehehe
Tough shit..
Min 745:a har fått 4 glödlampor, salt, sand 2 filter, 10 liter olja och
rejält med smisk i underhåll på 6000 mil.
Underhållskostnad ca 50öre/mil!Apropå driftsäkerhet.
– Har du kollat på beggad Previa?
Läste begtest förra året och det fanns tydligen inga dokumenterade
motor/växellådsras.
Jag vet inte hur mycket de rymmer, men har faktiskt börjat snegla åt det
hållet. Annars halkar man ju lätt in på bussarna, där vivaro med Td verkar
lite intresant (inte så komfortabel men billig) och rackarns rymlig.
Logga in för att svara.