Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nytt åk!! Vad väljer du?

• dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 13:47

Toyota Previa är inte dum alls! Svågern har en sådan, och de surfsuktande blickarna gillar den mycket. Nackdelen är väl främst att stolarna måste kånkas i och ur, men annars är den helfin. Rullar och går, typiskt Toyota. Lite dyra kanske.

Har kört den en del, och tycke uppstod.

För min del gäller dock mindre bil, VW passat står högt upp på listan pga att man kan fälla hela ena sidan (“Comfortline”).

Det är ju fan så svårt att hitta rätt kärra. Skulle gärna välja Gurras alternativ, men med två barn och full packning ut till landet = går icke. Inte ens med alla surfgrejorna på taket.

Så – hyggligt stor, men ändå snål och prisvärd bil…

• fastforward

Medlem
    23 januari, 2007 vid 15:33

@dr Masse 361523 wrote:

Toyota Previa är inte dum alls! Svågern har en sådan, och de surfsuktande blickarna gillar den mycket. Nackdelen är väl främst att stolarna måste kånkas i och ur, men annars är den helfin. Rullar och går, typiskt Toyota. Lite dyra kanske.

Har kört den en del, och tycke uppstod.

För min del gäller dock mindre bil, VW passat står högt upp på listan pga att man kan fälla hela ena sidan (“Comfortline”).

Det är ju fan så svårt att hitta rätt kärra. Skulle gärna välja Gurras alternativ, men med två barn och full packning ut till landet = går icke. Inte ens med alla surfgrejorna på taket.

Så – hyggligt stor, men ändå snål och prisvärd bil…

Vilken passat menar du nu? Den nya kombimodellen? Den förra hade ju 60/40 baksäte och går bort direkt.

• ola-h

Medlem
    23 januari, 2007 vid 16:28

5 brädor mm……eehhh får man säga buss? LB-regga (eller persbil typ 2) en en Caravelle Diesel. Har man långa varanten kan man även ha en sätesrad bak kvar om man vill kunna köra lite folk också.

För en sån som dr. Massse med familj OCH prylar ser jag det snarast som ett utslag av kronisk sinnesförvirring i hjärnans transportcentrum att inte direkt sikta på bussalternativet. Oftast handlar det mest om att komma över känslan att buss=bökigt och stort. Visserligen känns det lite “tungt” varje gång man kör bussen i stan efter att ha lånat någon liten bil, men å andra sidan är det grym familjekomfort för övrigt i en Caravelle. En annan nackdel är iofs att en Caravelle är rätt dyr ny, så man får stå ut med en förhållandevis gammal bil relativt de pengar man har råd att lägga.

Kommer själv dra ned till Tyskland och leta upp en lång VW TDI inom kort.

OM man nu skall se seriöst på alternativen så är väl bilar som Berlingo Family, Caddy Life etc det som verkar passa bäst. Om, som någon påpekade, en av de två personerna som skall med sitter bak kan man ladda i brädor på högersidan och kanske slippa takräcke annat än som reserv. Man kan tom tänka sig lite smarta inredningsalternativ så att man lyfter upp prylar på taket på natten och får lite sängutrymme mm. Eftersom jag själv kör vädligt mycket både till vindsurfing och jobb så har jag funderat på den här lösningen, men eftersom vi i familjen hur som helst vill ha en buss kvar så har vi kommit fram till att vi inte kommer tjäna på att ha en bil till även om den drar avsevärt mindre soppa.

• canoya

Medlem
    24 januari, 2007 vid 10:25

@FastlandsGuten 361478 wrote:

Canoya, har du någon bild på ditt släp?

Här kommer några bilder på mitt hemmabygge. Tagna i garaget så de ger väl ingen vidare helhetsbild men ändå…

IKEAS skoförvaring är också bra till fenor och mastförlängare.

Som “hyllor” för brädorna använder jag 45×45 reglar som är fästa med silvertejp på plåtvinklar i väggarna. Då är det enkelt att plocka bort dem om man behöver kärran till nåt annat, typ åka till sortergården med skräp eller till Byggmax eller Ikea för att ersätta skräpet man slängt på sortergården 🙂

En förbättring som jag tänkt göra länge men inte gjort är ett utfällbart tak som vilar på de öppna dörrarna så att man kan klä om under tak och slipper regn.

Jag byggde i 12 mm plywood och med 45x45mm reglar. Tanken var från början att skåpet skulle vara enkelt deomnterbart i vägg- och taksektioner så att jag skulle kunna vinterförvara det som 4 platta skivor stående mot en vägg. Därför är alla sektioner byggda med en ram av regel. Efter målning och montering insåg jag att den aldrig kommer att bli demonterad, så det var onödigt och har bara gjort den tyngre.

Jag skulle rekommendera att bygga med 6mm plywood på en regelstomme av antingen 45×45 reglar eller fyrkantsrör typ 20x20mm för att få till ett lättare bygge.

Flakets fram- och bakläm är borttagna eftersom jag ville ha ett skåp som var längre än det ursprungliga flaket.

Skåpet är bultat i sidolämmarna med 8mm skruv.

Jag har tidigare lyft av skåpet vid besiktning, men i år ska jag prova med skåpet monterat så får vi se vad dom säger. Jag funderar på att dra några spännband runt allt och betrakta skåpet som last för att slippa klagomål på infästning och eventuellt krav på ny regbesiktning.

/Håkan

• drakglenn

Medlem
    24 januari, 2007 vid 11:52

Det här bygget diggar jag skarpt!, riktigt snyggt och praktiskt 🙂
    Hade gjort samma sak om jag hade haft/behövt mycket prylar…..

//Glenn

• dr-masse

Medlem
    24 januari, 2007 vid 12:22

@Ola H. 361561 wrote:

För en sån som dr. Massse med familj OCH prylar ser jag det snarast som ett utslag av kronisk sinnesförvirring i hjärnans transportcentrum att inte direkt sikta på bussalternativet. Oftast handlar det mest om att komma över känslan att buss=bökigt och stort. Visserligen känns det lite “tungt” varje gång man kör bussen i stan efter att ha lånat någon liten bil, men å andra sidan är det grym familjekomfort för övrigt i en Caravelle. En annan nackdel är iofs att en Caravelle är rätt dyr ny, så man får stå ut med en förhållandevis gammal bil relativt de pengar man har råd att lägga.

Ha, ha, ha! “Sinnesförvirring” är ju mitt mellannamn, typ!

Men buss går faktiskt bort. Att ha en bil stor nog att rymma surfpryttlar + familj + packning och fortfarande vara rimligt ekonomisk för det dagliga pendlandet…. Nej. Jag har inget emot att langa upp alla surfgrejor på taket när famlijen skall med, det funkar fint och ingen (öh, min söta fina fru) klagar. Men om grejorna skulle börja smygas in i bilen…. :shocked:

Jo, det är den nya passat kombin som har spanats in. Mycket långt och fint lastutrymme med fält passagerarsäte fram, Comfortline!, är det! När jag åker ensam till surf går allt in. Även två kan åka.

Men visst, buss blir det. Så smånginom, oah!

• ola-h

Medlem
    24 januari, 2007 vid 12:28

@dr Masse 361709 wrote:

Men om grejorna skulle börja smygas in i bilen…. :shocked:

Min fru är väl härdad, kan jag tro. Och när även familjen skall packas med så åker oftast huvuddelen av grejorna på taket i alla fall. Nej, poängen är snarare att familjen får så bra plats i en buss – mer familjärt, helt enkelt.

• fastlandsguten

Medlem
    24 januari, 2007 vid 12:32

Tack för bilderna. Ska nu försöka hitta ett bra släp. Hälsar, Peter

• gurra1978

Medlem
    24 januari, 2007 vid 21:10
    FastlandsGuten;361711 wrote:
    Tack för bilderna. Ska nu försöka hitta ett bra släp. Hälsar, Peter

Här har du ett färdigbyggt släp 😀

http://www.blocket.se/vi/10462381.htm?ca=11_s

1429407446.jpg

• basse

Medlem
    25 januari, 2007 vid 07:00

Grymt!!!
    Tror faktiskt det finns lediga släp/husvagnsplatser på vår parkering för 110 kr/mån.

• canoya

Medlem
    25 januari, 2007 vid 07:16

Det är viktigt med bra ventilation i kärran om man ska ha den parkerad utomhus med prylarna i. Jag hade min stående ute förra hösten och fick lite mögeltendenser på nån segelbag då och det luktade rätt unket i den. Nu får den stå i garaget och jag ställer den alltid öppen så det kan lufta lite. En Torrbollen kan kanske vara bra också. Emellanåt ställer jag en fläkt som blåser in i skåpet för att få lite cirkulation. Jag har funderat på att montera nån husvagnsventil framtill för att få lite luftgenomströmning. Det kan nog vara bra när den står ute i varmt väder och solljus också.

/Håkan

• markforce-f-d-markram

Medlem
    25 januari, 2007 vid 15:02

@canoya 361814 wrote:

Det är viktigt med bra ventilation i kärran om man ska ha den parkerad utomhus med prylarna i. Jag hade min stående ute förra hösten och fick lite mögeltendenser på nån segelbag då och det luktade rätt unket i den. Nu får den stå i garaget och jag ställer den alltid öppen så det kan lufta lite. En Torrbollen kan kanske vara bra också. Emellanåt ställer jag en fläkt som blåser in i skåpet för att få lite cirkulation. Jag har funderat på att montera nån husvagnsventil framtill för att få lite luftgenomströmning. Det kan nog vara bra när den står ute i varmt väder och solljus också.

/Håkan

Särskilt om man skall elda med en fotogenkamin som slukar syre och släpper ut “avgaserna” i hyddan.

Men det var ju faktiskt riktigt-j-la bra nytänk i designen, kanske inte lika flådig som en husvagn initi, men tåligare och lättare att lämpoa in surfgearet i.
    Och oavsett- säkert mycket mysigare, varmare och torrare än att ligga i ett tält en blåsig, regnig, surfhelg.
    Dessutom kan man ju kliva rätt in i den med blöt våtdräkt och byta om med gott samvete -ingen inredning i den som tar stryk.

Idealet vore nog att hitta ett fett flyttsläp med glasfiber-kåpa de är grymt stora, men ändå lätta.

• m-c

Medlem
    25 januari, 2007 vid 15:21

Valfri bil med takräcke med ständigt surfpackad Packline 60cm(finns då och då billigt på blocket mm.) bred och brädorna bredvid.Bara att lyfta av och brädan/brädorna vid behov. Boxen rymmer minst tv master, två bommar och fyra segel, allt för vågsegling.

/M

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Nytt åk!! Vad väljer du?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.