Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

  • basse

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 09:16

    Ha ha
    Sköna kommentarer där och visst är väl Laird lite halvtysk i det sammanhanget. Shit, jag är ju själv halvtysk så jag kanske skall haka på med ett par tajta solblekta kortisar ala skoljumpan i lågstadiet.
    Annars är väl Amerikat väl känt för ganska hög midja på brallorna i något konstigt syntetmaterial, iaf var det så på skolan jag besökte. Fast det gäller ju naturligtvis bara fastlandet men “this ain’t the main land”

  • jesper-b

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 10:47

    Så här är det: Som shorboardripper måste man ju ha tangabrallor för att avståndet shorts-vatten ska stämma, i vart fall då man sitter på line up och när man tubar. Väl uppe i höga arials kan man ju ha hur långa lågt sittande som helst och ändå klara sig enligt den här framlagda teorin/modellen.

    Dvs: unga kids på småvågor som flygger och snurrar högt har (eller ska ha om man ser det mer som en normativ/föreskrivande teori) långa låga shorts, medan äldre hard-core gubbar inne i tubarna har (eller ska ha) kortare shorts.

    Samma modell kan användas på SUP-gupparna som står och vinglar på Kanaha. De har stela sträckta ben, sitter i stort sett aldrig nere i vattnet, tubar aldrig: Måste därför ha extremt långa lågt sittande shorts, vilket de ju inte har – de är därmed uberkoooooks. Jag tror de trillar i så ofta för att kompensera, då minskar avståndet shorts radikalt för stunden. Eftersom de inte kan tuba är att trilla i enda sättet att kompencera för förkorta och för upphissade shorts. Men även om itrillandet hjälper för stunden, hjälper det enbart marginellt på det stora hela, dvs de stela SUP-gubbarna är fortfarande uberkooks!

    Kai Lenny som ju rippar på SUP, men aldrig tappar balansen och sällan tubar (det händer dock) har också, som modellen förutsäger; långa bagiga shorts. De sitter att visserligen lite högre i midjan (a la Pascall som nämndes ovan), men det förklaras ju av att han SUPar mer och bättre än surfar (jämgört med areal kidsen med shortsen mycket längre ner)

    Laird har också överbalans, tubar ibland, men har tighta korta shorts, rätt mycket gayikon-stil…. hur fasen drar vi hem det? Antingen är han störst kook av alla, eller så är teorin helt fel… Vi får lägga till en liten adhoc parameter, dvs göra modellen lite mer komplex: Är man stor nog kan man skita i allt och ändå dra hem det. Det kan till och med vara så att ett sätt ATT BLI riktigt stor är att skita i allt. Den yppersta eliten har alltid kunnat svina mer än lägsta klass utan att åka dit! Sen är ju Laird ikon i så många olika sammanhang, men även inte i andra. “Blaim Laird” är inte enbart en kul grej som Laird tjänar pengar på utan också en ordentlig dissining av Laird från shortbordgänget med extremt lågt sittande långa shorts.

    Vad detta nu har med Ola H:s nya VINSURFINGbrädor och dess rockerkurvor att göra – en hel del menar jag! Men hur får ni lista ut själva!

    /JB

    PS: Visst fasen Laird kör ju tow-in också. Då sitter han lågt på skidan och hyfsat lågt på sin tow-bräda (hans kända ap-stance med de utsträckta lätt uppåtböjda armarna men rejält böjda ben (och bakknät inte som andra surfare framåt utan old shool bakåt)). Då tubar han ju titt som tätt. Dessutom kör han ju en hel del av den megatrendiga varianten av bodysurfing då hela kroppen är just under vattenytan a la Delfiner (kolla filmen Waterman om ni inte vet vad detta är). Detta räddar ju hela teorin och även Laird: Han måste ha tightast kortast shorts av alla för att det ska funka (han kör ju till och med ubertight heldräkt i Waterman, vilket nog bör ses mer som naknare än naken, snarare än tvärt om). Pust.

  • basse

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 11:53

    Skönt att vi fick det utrett!
    Tillbaks till spiltan med dig nu! 😉

  • mats_o

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 18:43
    Jesper B;647219 wrote:
    Det kan till och med vara så att ett sätt ATT BLI riktigt stor är att skita i allt. Den yppersta eliten har alltid kunnat svina mer än lägsta klass utan att åka dit! Pust.

    Aha, så man kan alltså köpa sig en fribiljett genom att hissa upp shortsen, dra åt midjan och sedan kompensera med en 10 liter för liten bräda? Är det verkligen vattentätt?

  • ola-h

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 20:28

    Jag antar att Polakow, trots sina taniga ben, går i Laird-klassen med sina tighta neoprenshorts med hängslen och oversizade vita tröja:

    web.jpg

    Swift har dock en del kvar till legendstatus och får vackert följa gängse shortslängdsmode:

    web.jpg

  • surfslusken

    Medlem
    18 februari, 2011 vid 21:23

    Tvi fan! Ser alla donner på Maui lika skabbiga ut som den på Polakow bilden förstår ja varför alla gifta familje fäder åker dit, ingen risk man frestas av nåt annat än surf på den ön.
    Hon, om nån borde dra på sej ett par REJÄLA shorts. O gärna en hel del till.

  • soulsurfer

    Medlem
    19 februari, 2011 vid 11:45

    A swedish windsurfing brand then.
    ???
    //soulsurfer

  • dude

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 16:40
    Svenne;646547 wrote:
    Och vill man åka redan nu kan man beställa den här. 😉

    Iron Board, det läste jag först nu. Trodde det skulle stå Boardcorner på den? Men det var riktigt snyggt tycker jag 🙂

  • ola-h

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 10:21

    Här kommer lite skisser på fenorna vi kommer köra. En del är tidigare postat i 2012-tråden.

    Mission, 85, 95 och 105 fram, 135 och 145 bak. Standard på FLyWave quad. För maximal kontroll och en sväng där man inte känner så mycket av fenan. Skön övergång mellan slide och grepp i toppsvängen:
    mission_v21.png

    Icon, 130 och 140. Standard på Quantum (med Mission småfenor fram). Lite mer “power” som helhet och klart mer driv i bottensvängen och också mer distinkt grepp i toppsvängen om man t ex kör genom lite vitvatten.
    icon_v2.png

    Black Tip, 110, 120, 130 och 140 slot (fram eller bak), 120, 130, 150 och 170 us-box (bak för tri fin). Dels standard tri-fin-kit för vår FSW och dessutom “aftermarket” till Fly och Quantum (och andra brädor med slotbox). Som quad kan dessa köras både med stora fenor fram och med stora bak. Fenboxvinklar i brädorna är optimerade för att funka riktigt bra också med stora fenorna fram (dvs utan att få den lite spårande känsla som vissa inte gillat med Starboards variant). Med t ex 13 fram och 11 bak får man en kombination av otroligt driv i bottensvängen men ändå möjlighet att gå vertikalt utan att behöva pusha brädan så hårt. Samma sak i toppsvängen. Brädan sitter mycket distinktare men man har ändå sjukt bra möjligheter att variera svängradien. Personligen gillar jag den här varianten extremt mycket, men det känns inte som marknaden är helt redo för den än.

    blacktip_110+120+130+140_v21.png
    blacktip_120+130+150+170_us_v21.png

    Alla fenorna har på det stora hela samma grundprofil, en “modern” profil med lite rundare framkant, men tjockleken är olika på alla fenorna. Black Tip är t ex generellt lite tunnare än Mission.

  • impact

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 11:34
    Basse;647224 wrote:
    Skönt att vi fick det utrett!
    Tillbaks till spiltan med dig nu! 😉

    Hänga här när du är på Maui, har du tråkigt eller?

  • svenne

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 06:32
    Impact;650097 wrote:
    Hänga här när du är på Maui, har du tråkigt eller?

    Han har inte tråkigt. Idag gjorde han köttfärssås.

  • dude

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 06:46

    Samma här Svenne. Men himlar va de regnar ikväll…

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 07:02

    Förmodar att fler har sett detta… men jag postar länken här i alla fall. Ser grymt bra ut, tycker jag.

    Frågan är – vilken skall jag beställa? 😀

    http://www.simmerstyle.com/2012Board_Preview.pdf

  • oscar

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 07:45

    Coolt blir sugen men hade hoppats på lite intressantare grafik, väldigt lika RRD.

  • lars_k

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 07:57

    Kommer någon shop i sverige ta in plankorna? Surfers eller?

Sida 10 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt brädmärke & Ola H

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.