Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nytt brädmärke & Ola H
-
Ja precis. Svårt frestande att köra alla fem boxar…
Tailkick: Det är rätt att vi nog inte kan ha mer kurva överlag i brädan. Men med “totalkurvan” given tror jag inte det hjälper att välja en mer “tailkickorienterad” kurva. I toppsvängen är även trifin-varianterna svängiga nog, det är mer i bottensvängen som de “stelnar” lite jämfört med en bra quad eller twin. Och det är just därför som vi redan valt att lägga lite mer kurva på mitten och mindre i tailen eftersom man då kan få en lite mindre “stel” känsla med tri fin än om man gör tvärtom.
-
Aha, jag trodde det var toppsvängen som var stel med trifin, då man mer “pivoterar” runt brädan med fenor på avstånd i längsled. Men även bottensvängen kanske blir “stel” eftersom det är hög fart och mkt sidtryck på fenorna. Kan det hjälpa att flytta ihop fenorna i längsled, borde gå mer åt twin känsla då? Jag antar du redan testat det hehe…
-
Ola, angående trimning av fenor så kan jag som stockholmsseglare med barn säga att det är svårt att få seglingstiden att trimma ordentligt. De alltför få timmarna jag får på Torö eller Väddö ägnar jag hellre bland vågorna än med skruvmejsel på stranden. Jag misstänker att jag inte är ensam.
Jag tror att det är en bra idé att markera rekommenderade fenpositioner på boxarna. En del freeridebrädor har jag sett har markeringar för var mastfoten ska sitta beroende på segelstorlek, något i stil med det skulle vara bra för fenorna också. Om inte annat kan en sådan markering vara en bra utgångspunkt för fortsatt trimning.
-
Glömde att säga att det här är den roligaste tråden jag har följt på väldigt länge, sjukt intressant att få följa utvecklingen av nya brädor och dessutom med konfengurun Ola som shaper. Bättre reklam för brädor har jag aldrig varit med om, Surfers lär sälja slut direkt när de får in de första brädorna:wink:
-
http://www.simmersails.eu/news/Default.aspx?newsNr=785
Kanske ligger detta redan i denna tråd men isåfall har jag missat det. Känns liksom så officiellt “The rumor is true… Simmer Style is developing boards.”
-När kan dom första leveranserna ske?
I jul /aug enl Kai på Windsurfermag såg jag nyss.Jag ser fram emot att testa mot mina andra brädor, dvs HW Quad 68, WC Quad 75 o FW 85 som är dom perfekta storlekarna för mig.
-
Apropå diskussionen om brädstorlek körde jag igår för första gången 84-litersversionen av det som kommer bli Simmer FLywave. Shapen är väldigt lik den 75:a som jag huvudsakligen haft under fötterna här. 75:an är 55cm och 84:an är 56.5cm. Den senare är 2-3cm längre också och sedan förstås tjockare – det är tjocklek som i praktiken ger mest volym.
Hur som helst, visst var det skönt med lite extra flyt och trots att jag körde 4.8:a i den extreme lättvinden tog jag mig kanske runt bäst av alla, dvs planade mer än de flesta och tog bra höjd även i ickeplaningsläge. Men i slutändan var ändå brädan tveklöst lite stor. Det har egentligen varit samma sak varje år på Maui för mig. För segling på Hookipa är 56cm eller bredare helt enkelt för mycket. Kanske skulle det gå ett designa en bredare bräda som ändå skulle vara hanterbar, men skulle jag göra en optimerad ultralättvindsshape för mig själv (72kilo) för Hookipa skulla jag snarare utgå från 75:an med dess 55cm och biffa upp railen lite och kanske peta in några liter till för att få upp den till närmare 80 liter.
Men givetvis är Hookipa lite speciellt. Redan på Kanaha är ren bredd ett mindre problem och för sverigesegling har jag inga problem att köra upp mot 58cm. Och sedan beror det en hel del på stil/kompetens. Å ena sidan kan ju lite mer bredd löna sig eftersom det hjälper till att lugna ned brädan lite. Och å andra sidan kan säkert en bättre seglare som väger lika mycket orka trycka igen en bredare bräda bättre än vad jag klarar. Men tittade jag mig runt lite under guppningen in och ut igår och de flesta duktiga seglarna står trots allt med stora delar av brädan under vatten när det går riktigt sakta vilket troligen betyder att de max kör på 5-6 liter över kroppsvikten.
-
Ola H.;647097 wrote:Men tittade jag mig runt lite under guppningen in och ut igår och de flesta duktiga seglarna står trots allt med stora delar av brädan under vatten när det går riktigt sakta vilket troligen betyder att de max kör på 5-6 liter över kroppsvikten.
Fast, när du tittar dig runt på Ho’okipa så är det inte din kundgrupp du ser… så du kanske ska tänka några liter till över kroppsvikten.
/sinker
-
Jovisst. Och när det gäller Fly-serien så har brädorna definitivt ett stort register när det gäller kroppsvikt. Men jag menar mer generellt: Jag tror att dels att bredden på brädan behöver anpassas till seglarens kroppvikt, men också till hastigheten i vågridningen. Och dels tror jag rätt många (även hemma) kör runt på lite för stora brädor. Men multifeningar är det helt enkelt svårare att känna när brädans storlek börjar begränsa seglingen (framför allt vågridningen). Så speciellt med tanke på allt snack om att gå upp i storlek på twins/quads är det nog lätt hänt att många hamnar på för stora brädor. Och så blir man liksom bortskämd med all volym och tror att det är jättemycket svårare att segla en lite mindre bräda. Och om man tror det, då kommer det också kännas så.
-
Intressant om brädstorlekar med multifeningar. Senast jag snackade bräda i en butik i höstas hävdades det att för min vikt 72 kg var 80 – 85 l inga problem att köra även i rätt hård vind. Detta skulle för mig känts på tok för stort i de flesta situationer. Det gäller att ta reda på vilken storlek som passar för dig.
-
Fan vad rätt jag ligger med min KT känner jag. Kommer smälta in grymt på Hookipa med vatten till knäna. 🙂
-
Jag känner inte att man ska gå upp i volym från Singel till Qu4d. Men generellt är dom lite bredare. Att hitta den rätta storleken är inte så lätt när vi så ofta seglar i olika förhållanden.
En lite för stor bräda begränsar seglingen mer än vad den ger fördelar vid lite vind, skiljer ganska lite i planingströskel.
Men allt beror på vad man värdesätter för egenskaper som seglare…
En Qu4d känns inte för stor/överriggad lika tidigt och har enligt min erfarenhet i svenska förhållanden ett bredare register än Singel.
-
Basse;647137 wrote:Fan vad rätt jag ligger med min KT känner jag. Kommer smälta in grymt på Hookipa med vatten till knäna. 🙂
Helt helrätt. Jag tror att hur djupt med skall sjunka är en modegrej, lite som shortslängden. Frågan är om det finns något samband? Shortslängden har nog åkt upp lite de senaste åren. Och brädvolymen är på väg ned. Är det så enkelt att lika mycket ben alltid skall synas mellan vattenytan och nedre shortskanten?
EDIT: Och kanske är det för att jag enligt modeoraklen alltid har haft lite för korta shorts som jag också varit tvungen att segla lite lite mindre brädor?
-
Ola H.;647173 wrote:Helt helrätt. Jag tror att hur djupt med skall sjunka är en modegrej, lite som shortslängden. Frågan är om det finns något samband? Shortslängden har nog åkt upp lite de senaste åren. Och brädvolymen är på väg ned. Är det så enkelt att lika mycket ben alltid skall synas mellan vattenytan och nedre shortskanten?
Rätt tänkt men fel analys. Det rätta svaret är att blöta shorts är inte skönt.
-
Ja, kanske. Men jag tror du underskattar den sublima estetiken i guppandets sköna konst.
-
Ola H wrote:Och kanske är det för att jag enligt modeoraklen alltid har haft lite för korta shorts som jag också varit tvungen att segla lite lite mindre brädor?
Att på ett ståtligt sätt kunna bära ett par för korta shorts är få förunnat. Laird är väl typexemplet, alltid 3 cm för korta shorts, men ändå så rätt. Pascal Bronnimann ett annat exempel. Själv har jag tvingats gå upp i midjemått och då kommer ju längden på köpet, och tur är väl det.
Logga in för att svara.