Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nytt: Bringdal till Kona
-
Nytt: Bringdal till Kona
Publicerad av adde på 29 november, 2007 vid 10:11Anders Bringdal ska börja segla Konabrädor.
Sanning eller bullshit?!
spray svarade 16 år, 11 månader sedan 16 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
S-10 signs to Kona ! 28/11/2007
This is really hot news and will surprise quite a few people when they hear; that as well as promoting his own brand of windsurf boards, the AB+ series, Swedish rider Anders Bringdal has also become an ambassador for the Kona Windsurfing range of windsurfing longboards !
It was at the Ventilo Show in Hyeres, south of France, during November, that Patrice Belbeoc’h and Anders Bringdal found some time to discuss the longboard phenomenon at length (ha ha), a discussion that seems to have terminated with the agreement we’ve just mentioned…
The broad picture is that Anders Bringdal will be promoting the Kona Windsurfing wave range and will have a selection of boards with him when he gets back to Maui, where he spends a large part of his time. The goal for this partnership is to promote the sport of longboard windsurfing for sure, but also to give Kona Windsurfing something of a shop window on the influential island spots.Source : Kona Windsurfing International
-
Bild… 😉
Jean-Marie Guiriec och Patrice Belbéoc’h (Exocet/Kona) med Anders Bringdal.
Frid,
/Richard
-
@andersbq 431402 wrote:
När fan blir gammal blir han religiös!
När slantarna sinar o spriten e slut gör vissa vad som helst för en stänkare!
-
Finns det någon som testat en sån där kona-one? Alla verkar prata om dom! Måste vara något alldeless extra med dom…
-
Jag har gjort ca 30 timmar på min i höst.
Leksand är ju inte så långt från Hälsingland. Vi kan ju ordna en träff i början på nästa säsong så får du pröva den. 🙂
Frid,
/Richard
-
Ett smart drag av Bringdal. I denna nisch finns det fortfarande en hel del pengar att tjäna. Seglingsfolk och gubbar runt 50 bast är ju köpstarka. 10-15 papp är ju ingen större summa att lägga ut när ungjäveln vägrar sätta sej i optimistjollen, sen kan ju dessutom gubben själv harva omkring på pråmen och känna sej ung och radikal. Plankan kan ju för fanken plana!
Och med alla kommande Kona-regattor med många deltagare lär det ju behövas en hel del utrustning.
Go Bringdal! Hoppas han använder pengarna till att återigen ta fram nya fina AB+ vågisar.
🙂 -
Han är gammal stockseglare så jag känner mig inte överdrivet förvånad. Av det jag läst om Kona i tidningar så verkar Kona vara en omedelbar hit bland gamla stockseglare, medan de som börjat med funboard direkt och aldrig seglat stock inte alltid faller lika pladask för den.
-
Spray: Kona är en modern longboard (“stock”), en långsmal sak med centerbord, som de såg ut på 80-talet. Bottenformen ser ut som på en modern bräda, men den långa vattenlinjen ger bra fart när man inte planar och när man tippar upp den på högkant så funkar hela läkanten som ett centerbord vilket ger utmärkt höjdtagning i lättvind.
Nackdelen som jag ser det med konceptet är att det faktiskt inte går att dölja att brädan är 3,5 meter lång, det finns en anledning till att brädor enbart avsedda för planing blivit allt kortare de senaste åren, en lång nos som är i luften är onödig dödvikt som gör brädan klumpigare. Det verkar som den perfekta längden för en planande bräda är ca 220-250 cm, Kona har en hel meter extra nos i luften. Kanske är den väldigt lätt men inte viktlös.
Däremot så kan jag tänka mig att i och med att den är ungefär 70 cm bred så borde den vara ungefär lika lättplanad som vilken 70 cm bred bräda som helst och börja kännas för stor ungefär samtidigt med, kanske något tidigare om vattnet är väldigt skvalpigt.
Sen tror jag inte man ska titta enbart på brädans tekniska prestanda eller på frikyrkopastorerna som marknadsför den. Man har skapat en entypsklass runt den och gillar man att kappsegla så är det ett stort plus. Dessutom tror jag inte man har nån nedre vindgräns så kappseglingarna blir förmodligen av även om vinden inte är i närheten av att räcka till planing. Bra för den som vill kappsegla, ointressant för oss som hatar att inte plana. Det verkar dessutom finna en hel del gemenskap kring Kona.
-
Visstja. Den har en speciellt utformning av aktern också, vilket gör att brädan upplevs som lite kortare när den planar än när den inte gör det, vilket säkert gör en del för att få bort känslan av lång nos.
-
@Miracle 431429 wrote:
Har du prövat den?
Frid,
/Richard
Nej. Jag har inte seglat nåt så långt sen min Bic Jazz på 80-talet och jag tyckte lika illa om att inte plana då som nu. Jag tror jag kan gissa hur den är att segla.
-
Vad låter som fria fantasier? Att den är långsmal? Att lång vatteninje ger bättre fart i deplacerande fart? Att brädornas längd krupit ner mot 220 de senaste åren av en anledning? Att ni har en aktiv kappseglingsklass? Att nosen antagligen väger mer än noll gram?
-
Jag har prövat mycket av det som erbjöds under 80-talet, men tyvärr är jag dåligt uppdaterad på dagens brädor.
Därför kan jag tyvärr inte jämföra Kona med en modern freeride på 70 cm bredd eller mer.
Kan bara säga att den är radikalt annorlunda än 80-talets brädor.
Frid,
/Richard
Logga in för att svara.