Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt: Bringdal till Kona

• rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 12:18

Var skrev jag att Kona inte planar? Jag skrev bara att en brädas eventuella prestanda i ickeplaning är ointressant för mig eftersom jag vill plana. Jag seglade min Jazz med fullt drag i 4,8:an och det var kul att plana då med, men det blev roligare när brädorna blev mindre. man kunde hoppgippa, segla i vågor och annat skoj.

• rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 12:22

@Miracle 431433 wrote:

Det kan du inte.
    Jag har prövat mycket av det som erbjöds under 80-talet och den här liknar inget av det.

Det känns typ som att plana omkring på en mellanstor freeride? Jag tror jag kan relatera till den upplevelsen med. Jag har försökt att inte skriva allt för mycket om hur det är att plana med den eftersom det är den biten jag inte kan säga så himla mycket om.

• rillestark

Medlem
    29 november, 2007 vid 12:38

Jag hade fel och har ändrat mina inlägg, därför är ovanstående kanske något osammanhängande…

Frid,

/Richard

• rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 12:58

@Miracle 431433 wrote:

Därför kan jag tyvärr inte jämföra Kona med en modern freeride på 70 cm bredd eller mer.

Alla 70-centimeters freerides är för den delen inte lika, men outlinen i tailen verkar påminna en del om en sån, till skillnad från de gamla stockarna som oftast var rätt smala där bak. Men det borde betyda att känslan är rätt lik en modern freeride, speciellt på relativt platt vatten, då spelar den extra metern bräda minimal roll.

• rillestark

Medlem
    29 november, 2007 vid 13:16

Jag har ju inte så mycket referenser som sagt, men jag upplever att det är väldigt lätt att göra fullplaningsgippar på min Kona och vad jag läst så lär det vara en egenskap som den då delar med moderna freeridebrädor. Dessutom så tycker jag den tar bra höjd planande med centerbordet infällt. 🙂

Frid,

/Richard

• rasmus_w

Medlem
    29 november, 2007 vid 13:25

Egentligen är jag inte så förvånad. Sena 80-talets långbrädor kändes ungefär som den tidens småbrädor, fast med mer nos, så då borde en modern longboard kunna kännas som en modern freeride, fast med extra nos. Sen vägde materialet mer på 80-talet så en meter extra nos borde kännas mindre klumpigt än på 80-talet.

• jogo

Medlem
    29 november, 2007 vid 14:06

Nu får ni sluta tjafsa om Konans eventuella förträfflighet…

Det här är ju urtypen för hur man kan få en tråd som skulle kunna vara riktigt intressant (allt Bringan gör är av intresse) att fullständigt balla ur. Låt den inte gå samma öde till mötes som övriga Kona trådar…

…och JA, jag har en Kona Style. Under rätt förhållanden är den riktigt rolig att segla trots den påtagliga stridsvagnskänslan och en vikt på drygt 15kg, men det är svårt att komma ifrån att en mindre bräda är roligare på alla vis.

• andersbq

Medlem
    29 november, 2007 vid 14:19

Är det någon som nyligen pratat med Anders? Om livet i största allmänhet och så? Jag har inte träffat honom på typ 10 år och brorsan Per på 15 år. Har ni lite skvaller?

• stinger

Medlem
    29 november, 2007 vid 14:32

Hade inte Anders Bringdal skrivit på för Naish eller var det bara rykten???

• oaxen

Medlem
    29 november, 2007 vid 14:34

Per Bringdal
    Bor i Linköping, några stenkast från Tvärskogs udde (LinSurf). Ozzie-fru och två döttrar.
    Seglade lite i Kona-klassen i somras, vann. Syns aldrig till på vattnet annars, vilket är lite tråkigt.

• adde

Medlem
    29 november, 2007 vid 15:09

@stinger 431474 wrote:

Hade inte Anders Bringdal skrivit på för Naish eller var det bara rykten???

Anders seglar och utvecklar Naishs speed och slalom segel. Utöver det har han sin egna brädmärke AB+ som främst gör slalom och vågbrädor. Kona ligger alltså rätt bra i hans “portfölj”.

• ola-h

Medlem
    29 november, 2007 vid 15:27

@adde 431396 wrote:

Sanning eller bullshit?!

Sanning eller konka heter väl leken?

• spray

Medlem
    29 november, 2007 vid 16:17

Är Kona “the dark side”, nästan lite som i stjärnornas krig.

Tack för erbjudandet om att provsegla en KONA, men tyvärr är jag inte tillräckligt duktig för att kunna känna skillnaden mellan olika brädor.

• rillestark

Medlem
    29 november, 2007 vid 17:00

Varsågod. Det vore kul att få segla på Siljan. Det är ju en rejäl sjö! 🙂

Du har ju riktigt bra grejor, så det är ju bara att få till så många timmar på vattnet som möjligt under nästa säsong, så har du snart kommit förbi nybörjarstadiet! 🙂

Frid,

/Richard

• spray

Medlem
    29 november, 2007 vid 18:23

@Miracle 431515 wrote:

Varsågod. Det vore kul att få segla på Siljan. Det är ju en rejäl sjö! 🙂

Du har ju riktigt bra grejor, så det är ju bara att få till så många timmar på vattnet som möjligt under nästa säsong, så har du snart kommit förbi nybörjarstadiet! 🙂

Frid,

/Richard

Oj ja man tackar. Var det du som frågade om surfspots på siljan? Rättvik har ganska många ställen där det är kan bli förhållandevis stora vågor och jämn vind pga de stora öppna ytorna. Jag brukar hålla till vid långbryggan eftersom det är så långgrunt så man kan träna strandstarter. De idealiska förhållanderna är sydväst till västlig vind, då ligger vinden på rakt utefrån. Det blåser ofta västlig till nordvästlig vind vad jag har erfarit.

Annars är Hjortnäsbrygga (Ligger vid vikens mynning) ett bra ställe att utgå från om man vill ut på det öppna vattnet snabbt.

Jag har träffat på flera andra surfare ute på siljan så helt dåligt är det förmodligen inte.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt: Bringdal till Kona

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.