Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt: Bringdal till Kona

  • seglare

    Medlem
    29 november, 2007 vid 21:46

    Härligt att höra folk prata om planing och icke planing samt -80talet. Har seglat Kona ca 450 distans i sommar och inte en dag under 20 knop. Det är lite svårt att segla i 20 knop och inte plana, så jag fattar inte dessa gamla trötta gubbar som sitter å snackar en massa skit om Kona. Det är precis detta hela brädseglarsporten behöver för att skapa en ny generation brädseglare. Anders och Patrice samt många andra har fattat men det verkar finnas en massa som inte är med i matchen. Den är prefekt för 98% av Sverige´s farvatten och 100% av dagarna under en sommar, vilken bräda matchar det. Sen är den inte klockren i stora vågor eller för extrem speed för den gör ju bara 36 knop. Den svänger nästan lika bra som mina gamla trötta slalombrädor från 2000-talet. Den är “good enough” i 98% av fallen.:smirk:

  • konapastorn

    Medlem
    29 november, 2007 vid 22:54
    Seglare;431568 wrote:
    Härligt att höra folk prata om planing och icke planing samt -80talet. Har seglat Kona ca 450 distans i sommar och inte en dag under 20 knop. Det är lite svårt att segla i 20 knop och inte plana, så jag fattar inte dessa gamla trötta gubbar som sitter å snackar en massa skit om Kona. Det är precis detta hela brädseglarsporten behöver för att skapa en ny generation brädseglare. Anders och Patrice samt många andra har fattat men det verkar finnas en massa som inte är med i matchen. Den är prefekt för 98% av Sverige´s farvatten och 100% av dagarna under en sommar, vilken bräda matchar det. Sen är den inte klockren i stora vågor eller för extrem speed för den gör ju bara 36 knop. Den svänger nästan lika bra som mina gamla trötta slalombrädor från 2000-talet. Den är “good enough” i 98% av fallen.:smirk:

    halleluja, halleluja
    Ytterligare en själ har vunnits till den stora saken

    k-pastoren

  • ola-h

    Medlem
    29 november, 2007 vid 23:32

    @Seglare 431568 wrote:

    Härligt att höra folk prata om planing och icke planing samt -80talet. Har seglat Kona ca 450 distans i sommar och inte en dag under 20 knop. Det är lite svårt att segla i 20 knop och inte plana, så jag fattar inte dessa gamla trötta gubbar som sitter å snackar en massa skit om Kona. Det är precis detta hela brädseglarsporten behöver för att skapa en ny generation brädseglare. Anders och Patrice samt många andra har fattat men det verkar finnas en massa som inte är med i matchen. Den är prefekt för 98% av Sverige´s farvatten och 100% av dagarna under en sommar, vilken bräda matchar det. Sen är den inte klockren i stora vågor eller för extrem speed för den gör ju bara 36 knop. Den svänger nästan lika bra som mina gamla trötta slalombrädor från 2000-talet. Den är “good enough” i 98% av fallen.:smirk:

    Jag började som barn segla gammal pråm, skaffade så småningom “sinkers”, slalombrädor och senare vågbrädor. Efter många år av enbart vågsegling har jag utvidgat min horisint till slalom, speed, freestyle och freeride. Jag surfar och kör SUP. Jag har allt från ej genomlattade dacronsegel till stenhårda cambersegel. Visserligen finns det fortfarande några brädtyper jag inte testat, men få skulle nog beskylla mig för att vara konservativ när det gäller brädval och dylikt. Och jag är för övrigt minst lika mycet “hardcore vågseglare” som jag någonsin varit, jag har bara lagt till ett par ytterligare aspekter av sporten till min upplevelsehorisont.

    Två saker har jag dock lärt mig genom åren. Varje brädshape är en kompromiss – i bästa fall en optimiering av ett antal faktorer på bekostnad av ett antal andra. Och under fötterna på rätt seglare kan man få i princip vilka bräda som helst att se ut att funka till i princip vad som helst om man vill skapa lite schysst reklamhype.

    Ur det perspektivet får ovanstående reklamtal om en viss brädas förträfflighet ett löjets skimmer över sig.

    Det centrala feltänket är just detta att brädan skulle passa “98% av farvattnen” och “100% av sommardagarna”. En bräda är i praktiken endast till en liten del anpassad till olika förhållanden. Istället är det den förväntade upplevelsen eller den förväntade känslan som är avgörande. Det gäller både när man väljer mellan två olika vågbrädor, eller om man en viss sommardag väljer freestyle, freeride, formula, slalom, speed eller rent av longboard.

    Ur långbrädesperspektivet, med alla fördelar som det automatiskt för med sig, så tvivlar jag inte på att Kona är bra och upplevs ha en massa förvånande egenskaper som att t ex “svänga nästan lika bra som en slalombräda från 2000”. Men när man mer eller mindre explicit börjar hävda att en seglare som suktar efter den känsla som en modern freeride-, freestyle-, slalom-, våg- etc etc bräda ger lika gärna kunde segla Kona är det helt enkelt en grov missuppfattning av vad sporten handlar om. Om det redan fanns en “ultimat vindsurfingkänsla” så skulle vi inte ha den enorma diversitet av olika utrustningar som vi har idag. Kona lägger – i bästa fall – till en till dimension i denna rymd av valmöjlgheter. Men inverkan på redan etablerade inriktningar blir nog närmast minimal.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 november, 2007 vid 23:51

    @Spray 431505 wrote:

    Tack för erbjudandet om att provsegla en KONA, men tyvärr är jag inte tillräckligt duktig för att kunna känna skillnaden mellan olika brädor.

    Jag är ganska säker på att du skulle göra det. När vinden inte räcker till planing så skulle du märka att Konan kör i cirklar runt din JP, helt enkelt för att toppfarten på ett deplacerande skrov framförallt bestäms av vattenlinjelängden, och en extra meter gör stor skillnad.

    När du närmar dig planing, kommer du märka att Konan inte har lika mycket “planingströskel”, fortfarande av naturliga skäl. Konans högre ickeplanande toppfart innebär att farten är högre innan du börjar plana, det blir en gradvis fartökning medan JP:n går från kanske 3 knop till 15 i samma ögonbllick som den börjar plana.

    Väl i planing märker du antagligen en del av “pansarvagnskänslan” som nån uttryckte det, men kanske inte lika mycket som en van seglare.

  • swe-514

    Medlem
    30 november, 2007 vid 08:03

    @Ola H. 431585 wrote:

    Jag började som barn segla gammal pråm, skaffade så småningom “sinkers”, slalombrädor och senare vågbrädor. Efter många år av enbart vågsegling har jag utvidgat min horisint till slalom, speed, freestyle och freeride. Jag surfar och kör SUP. Jag har allt från ej genomlattade dacronsegel till stenhårda cambersegel. Visserligen finns det fortfarande några brädtyper jag inte testat, men få skulle nog beskylla mig för att vara konservativ när det gäller brädval och dylikt. Och jag är för övrigt minst lika mycet “hardcore vågseglare” som jag någonsin varit, jag har bara lagt till ett par ytterligare aspekter av sporten till min upplevelsehorisont.

    Två saker har jag dock lärt mig genom åren. Varje brädshape är en kompromiss – i bästa fall en optimiering av ett antal faktorer på bekostnad av ett antal andra. Och under fötterna på rätt seglare kan man få i princip vilka bräda som helst att se ut att funka till i princip vad som helst om man vill skapa lite schysst reklamhype.

    Ur det perspektivet får ovanstående reklamtal om en viss brädas förträfflighet ett löjets skimmer över sig.

    Det centrala feltänket är just detta att brädan skulle passa “98% av farvattnen” och “100% av sommardagarna”. En bräda är i praktiken endast till en liten del anpassad till olika förhållanden. Istället är det den förväntade upplevelsen eller den förväntade känslan som är avgörande. Det gäller både när man väljer mellan två olika vågbrädor, eller om man en viss sommardag väljer freestyle, freeride, formula, slalom, speed eller rent av longboard.

    Ur långbrädesperspektivet, med alla fördelar som det automatiskt för med sig, så tvivlar jag inte på att Kona är bra och upplevs ha en massa förvånande egenskaper som att t ex “svänga nästan lika bra som en slalombräda från 2000”. Men när man mer eller mindre explicit börjar hävda att en seglare som suktar efter den känsla som en modern freeride-, freestyle-, slalom-, våg- etc etc bräda ger lika gärna kunde segla Kona är det helt enkelt en grov missuppfattning av vad sporten handlar om. Om det redan fanns en “ultimat vindsurfingkänsla” så skulle vi inte ha den enorma diversitet av olika utrustningar som vi har idag. Kona lägger – i bästa fall – till en till dimension i denna rymd av valmöjlgheter. Men inverkan på redan etablerade inriktningar blir nog närmast minimal.

    Ola, håller helt med dig i detta inlägg.

    Det Kona One (tidigare Style) fungerar utmärkt till, är som en instegsbräda till ovan nämnda discipliner och som en allroundbräda, BRA till mycket, men den BÄSTA Old School Freestyle brädan på marknaden – och som Entypsklass för att “Erövra” Seglar Klubbarna i bl a Sverige. (Mer utförligt beskrivet i Race-forumet under tråden: “Kona One i SEGLING” Som du vet:wink: )

    För att hårdra det hela, så leder detta troligen till att GUL:s huvudinriktning, återigen i framtiden, blir Windsurfing produkter. För det är ju klart att väldigt många Seglar Ungdomar kommer tröttna på det “Stelbenta” kappseglandet – “bryta sig fria” och gå över till de mindre livligare tingestena du nämnde ovan. Hamra. Hamra.

    Kona One: Alltså inte bäst på allt – och ge “SEGLAREN” lite tid så kommer han (antar bara att det är en han:wink: ) troligen underfund med detta också.

    Rubriken i denna tråd syftar ju till att Anders Bringdal ska börja promota Kona wave-longboards. För att inte besudla hans goda rykte lovar jag att jag håller mig till Race-forumet i framtiden – det är nog bäst så.. Ska bara göra ett inlägg till för att balansera upp det hela lite.

    /Rikard

  • spray

    Medlem
    30 november, 2007 vid 17:00

    @Rasmus_W 431586 wrote:

    Jag är ganska säker på att du skulle göra det. När vinden inte räcker till planing så skulle du märka att Konan kör i cirklar runt din JP, helt enkelt för att toppfarten på ett deplacerande skrov framförallt bestäms av vattenlinjelängden, och en extra meter gör stor skillnad.

    När du närmar dig planing, kommer du märka att Konan inte har lika mycket “planingströskel”, fortfarande av naturliga skäl. Konans högre ickeplanande toppfart innebär att farten är högre innan du börjar plana, det blir en gradvis fartökning medan JP:n går från kanske 3 knop till 15 i samma ögonbllick som den börjar plana.

    Väl i planing märker du antagligen en del av “pansarvagnskänslan” som nån uttryckte det, men kanske inte lika mycket som en van seglare.

    jajajaa!! ge mig lite mer skillz och et NP RS6 till JP:n så tar jag en kona anytime! 😀

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt: Bringdal till Kona

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.