Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt hopp – Torö onsdag!!!!!!!!!!!

  • svennebanan

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:14
    Jesper_B;549244 wrote:
    Du har förklaringen i din egen text – det handlar bara om utrustning! /JB

    Givetvis! Hade du vid lunchtid sett till att utnyttja den situationen och promenerat förbi mig med ett gredelint 6.7 Superfreak så hade jag slängt kreditkortet på dig och lämnat den domestiska problematiken av en sådan spontanhandling åt framtiden;).

  • svennebanan

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:26
    Jesper_B;549248 wrote:
    Sorry, självklart ett skämt, ett dåligt sådant.

    Nu blir jag förbannad, menar du att jag inte har någon humor eller??

    Jesper_B;549248 wrote:
    För att vara lite mer allvarlig så är guppasegling och småvågsripp bland det svåraste som finns, särskilt när det är så pass klent med vågor som igår. Tid på vattnet, erfarenhet och stoke är nog vägen till framgång. Kolla in Calle Nyberg som plockar lika många vågor dessa dagar som vi andra tillsammans. Han har seglat otroligt mycket vågsegling på Torö, i synnerhet i lätta och små förhållanden är han ute mer än alla andra, han seglar ambitiöst (dvs försöker alltid välja rätt och smacka på) och han är totalstokad (större smajl på vattnet är svårt att hitta).

    Jo jag såg Calle igår när han guppade rakt mot vinden blandat med att pumpjucka sig upp i planing med en sån snärt och spänst att den oblygaste skulle rodna. Jag rodnade dock mest av avundsjuka.

    Jesper_B;549248 wrote:
    Sålunda: på det igen så släpper det!! /JB

    Kan du ge dig på!

  • svennebanan

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:30
    Ola H.;549242 wrote:
    Märkligt fenomen det där med fenskruvar. Jag har väl sisådär 10ggr fler fenor än vad jag har fenskruvar. Jag tror fasiken att jag har fler brädor än fenskruvar. Vart tar de vägen? Och varför ser man inte till att köpa på sig ett lager.

    De ligger säkert i någon stor hink nånstans. Kanske samma hink som vinden brukar samlas i enligt drmasses teori.

  • dr-masse

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:35
    svennebanan;549230 wrote:
    Något rippande blev det som väntat inte, men iaf en väldigt fin dag med mycket nötande på vågbrädsguppningstekniken. Tyvärr var det hemgång för mig då vinden kom igång ordentligt vid 16 tiden. Jag var dessutom alldeles för trött efter en hel dags kämpande med underriggad babordsbog.

    Min kassa babordsbog (mot stranden) är en källa till stor frustration. Om det var någon som la märke till något uppenbart teknikfel när ni fräste förbi en guppande stackare med Challenger segel så mottages tips tacksamt. Jag var dock ganska underriggad fram till 14, men efter det var det hyfsad fart och höjdtagning utåt iaf.

    Du var ju ganska underriggad, och på väg tillbaka mot stranden ville vågorna gärna pressa en lite extra ned mot lä. Så – jag kan förstå att du hade svårt att hålla höjd. Kanske, kanske att du skulle utnyttjat dyningen för att falla av och få lite fart, för att sedan smyga in lite höjd.

    Jag tycker mest att det var kul att du gav dig ut och bjöd dig själv på en Torö-premiär! Överhuvudtaget var ju gårdagen ett verkligt fint tillfälle för många att känna lite på stenstranden och inspireras till fler framtida åk.

    Själv är jag väl något av en “toröromantiker” numera, och tycker i princip att all segling på Stenstranden har en skala som börjar på “härlig” och går till “fenomenalt episkt fantastiskt” närmast oavsett förhållanden. Det enda jag drar mig liiiiite för är riktigt fet, rak syd (typ bergen i höstas). Annars handlar ju stenstranden väldigt mycket om erfarenhet och att ge sig ut. Det borde fler göra! Ja, vi vill se fler vindsurfare på stenstranden, ah! 😀

  • svennebanan

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:50
    dr Masse;549263 wrote:
    Du var ju ganska underriggad, och på väg tillbaka mot stranden ville vågorna gärna pressa en lite extra ned mot lä. Så – jag kan förstå att du hade svårt att hålla höjd. Kanske, kanske att du skulle utnyttjat dyningen för att falla av och få lite fart, för att sedan smyga in lite höjd.

    Jo jag provade det några ggr och det resulterade i ganska bra fart men babordsproblemet kombinerat med att jag stirrar mig blind på den alltmer avlägsna allmänningen gör att jag tappar draget.

    dr Masse;549263 wrote:
    Jag tycker mest att det var kul att du gav dig ut och bjöd dig själv på en Torö-premiär! Överhuvudtaget var ju gårdagen ett verkligt fint tillfälle för många att känna lite på stenstranden och inspireras till fler framtida åk.

    Det var nog tredje eller fjärde gången jag var där, men premiär för liten vågbräda (som jag kanske sammanlagt kört vid knapp tio tillfällen). De har dock varit identiska förhållanden sydväst-väst och sol vilket jag kommit fram till är ganska skonsamma.

    Var du en av de två fagra ynglingarna jag presenterade mig för på morgonen förresten?

  • dr-masse

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 11:56

    Japp, där satt vi på vår boardbagsoffa och hade det skönt.

    Att hålla höjd med liten vågbräda när man är underriggad är fanimej en konst. Hur liten bräda körde du med? Du är ju en vältränad, stark och stilig man så det kanske krävs lite storlek under våtskorna?

    Hoppas vi ses snart igen på Torö!

  • jesper_b

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:11

    Don’t be afraid to put some foam under your feet. /JB

  • dr-masse

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:15

    Bär hjälm! Parkera inte i kurvan!

  • fredrik-plantin

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:17

    D bara köra! man slår sig man lär sig och man pajar grejer….hej och välkommen till windsurfing!

  • svennebanan

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:27
    dr Masse;549272 wrote:
    Japp, där satt vi på vår boardbagsoffa och hade det skönt.

    Att hålla höjd med liten vågbräda när man är underriggad är fanimej en konst. Hur liten bräda körde du med? Du är ju en vältränad, stark och stilig man så det kanske krävs lite storlek under våtskorna?

    Hoppas vi ses snart igen på Torö!

    Ah, se där. Trevligt med ett ansikte till!

    Jag har den största renodlade vågbrädan jag hittat. Exocet Original Wave II -04 105l l250 b63.5 (Shapern Patrice Belbööc har identiska mått med mig så det kanske är förklaringen till storleken).
    Jag har med Ola_H:s hjälp i en tidigare tråd kommit fram till att jag nog minst behöver 110l för Torö. Jag drar iofs runt på en Kona Surf vilken var bra nära att titta fram om det inte ökat vid halvtvåtiden. Att väga nästan hundra och släpa en 15kgs longboard i och ur stenar och shorebreak på Torö är dock en väldigt smärtsam upplevelse som tom jag drar mig för.

    Fenval är ju en annan fråga. Min största US-box är en MFC freemove 27 vilket jag körde igår. Med min bristande teknik är det väl bäst att smaska på med något ännu större onshorekatigt eller?

  • dr-masse

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:41

    Hmm, även med din vikt borde det där funka. Visst, fem liter till kanske vore fint, men något jätteskillnad blir det nog inte. Fenan är OK, bara knöligt att ha större (den där motsvarar nog en 30-32 mer normal fena i yta).

    Så – ut och kör! Det var ju väldigt lätt vind emellanåt, jag planade vissa perioder inte alls med 5.3 och 90 liter, så…

  • goose

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 12:52
    dr Masse;549290 wrote:
    Hmm, även med din vikt borde det där funka. Visst, fem liter till kanske vore fint, men något jätteskillnad blir det nog inte. Fenan är OK, bara knöligt att ha större (den där motsvarar nog en 30-32 mer normal fena i yta).

    Så – ut och kör! Det var ju väldigt lätt vind emellanåt, jag planade vissa perioder inte alls med 5.3 och 90 liter, så…

    Märkligt att ni fick så lite vind, körde i Nävekvarn (inloppet från östersjön till Bråviken) hela eftermiddagen (ensam med sälarna…) och toktryck i 4.7 och 76l vågis. Fågelvägen kan det inte skilja mer än 4-5 landmil till Torö. Du får komma ned till mig ibland Masse, det blåser snuskigt bra på väst vid en bra prognos. Inga vidare hoppvågor med bra men gubbhöga swell som man kan rida gott på.

  • poppo

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 13:09

    Vinden kom när Masse drog… bra skjuts i 4,7 på seneftermiddagen! Här kommer lite pics av Jesper Stridde:

    1. Plantan chargar
    2. Philippos skyar
    3. Undertecknad toppsvänger
    4. Ola Lustig slajdar
    5. Metal-Fredrik “howlin’ at the rock” Plantin

  • poppo

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 13:20

    Åsså klev jag tydligen upp i en hederlig åsnespark eller ska vi kalla den old-school table-top? kommer kanske lite fler bilder vartefter…

  • fredrik-plantin

    Medlem
    28 maj, 2009 vid 13:29

    Gott snack popp!

    Sol,grill, snickers, kaffe, bullar, reganie, gainomax, gubbfisar och framförallt gott snack på vattnet!

    missade jag nåt?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt hopp – Torö onsdag!!!!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.