Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nytt segel = ny fena?
-
Nytt segel = ny fena?
Publicerad av spray på 27 november, 2007 vid 23:49Jag funderar på ett mindre segel till nästa sesong.
Har nu en Jp X-cite ride ES 145liter och NP V8 9,0 på 490mast…Fenan är 48cm dvs den som följde med vid köpet av brädan.
Vad rekomenderar ni för storlek på segel som komplement till 9,0:an? Jag kommer förmodligen bara köpa ett segel till nästa sesong och helst ska det ju passa mast, bräda och bom…Jag har funderat på något runt 7kvm men hur blir det att köra 7kvm på en 145litare?:santa:
Kan eventuellt tänka mig köpa en ny fena också om det passar ett mindre segel bättre?Ge mig lite shyssta tips nu!!!
filipl svarade 16 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 35 Svar -
35 Svar
-
Runt 6-7 kvadrat funkar rätt bra, mindre än så blir rätt studsigt. Vänta med fena tills du vet att det inte funkar, jag kör med en 50 cm fena på min 145-litare ihop med 6,6 och 7.8 och till 9,7:an har jag en 62:a. jag skulle snarast gissa att din fena kan vara aningen liten till 9.0.
Fast när du ger dig ut på vattnet märker du. Om brädan slingrar sig och vill gå upp på högkant så fort det börjar gå fort, så är fenan för stor. Eller så har du mastfoten för långt bak, det kan räcka med att flytta fram den 1-2 cm för att problemen ska gå över. Sänka bommen nån cm funkar också när det drar i rejält.
-
Under mina två första surfsomrar körde jag 9.2 och 7.5 – båda med 56 cm fena och 155 liters bräda. Inga problem att köra 7.5 med den fenan enligt mitt tycke.
/Gustav
-
Mitt tips är ett 7.0. Känns som ett lagom hopp från din 9a. Eftersom du inte riktigt har kommit igång med planing i fotstropparna än så ser jag ingen anledning att du även köper en fena nu direkt. En större fena ger ju bättre driv genom vattnet så det är större chans att du kommer upp i planing.
Men när du sedan spättar omkring i 25 knop med din 7.0 så skulle jag rekommendera att du köper en extra fena runt 36-38 cm.
-
Okey, om jag väljer 7,5, är det en stor skillnad att dra rigg /vattenstarta med det jämfört med 9,0an? Eller måste jag gå ner på runt 7 eller mindre?
Väljer man fena endast efter seglets storlekt eller också efter brädans?
Jao kommit igång och kommit igång… Så fort det börjar gå undan duktigt så känns det som att balansera på en smörklick i en stekpanna.. 🙂
-
Vänta nu, hittade detta till bra pris:
Neilpryde RS:Slalom
6,7 kvm luff472 bom202 mast460Kan det passa på en 490mast? Kanske för avancerat segel för min nivå?
Hittade även detta segel, exakt lika som det jag har men på 7,5kvm istället för 9,0:
kvm7,5 luff490 bom211 mast460Vet inte om något av dessa segel passar min mast på 490. Jag har ju förlängaren ganska många hål “upp”, kanske förlänger masten med ca 20-30cm med förlängaren. Det borde funka att sätta förlängaren på lägsta höjden för ett 460mast-segel?
-
Med tanke på din angivna status 3% surf och 97% bad skulle jag utan tvekan satsa på ett no-cam freeride segel, vilka är betydligt mer lätthanterliga än RS Slalom.
-
Är inte luff totala längden för mast + förlängare? I så fall borde det vara klurigt med en 490 mast om man inte har en förlängare på -18cm 🙂
Även om det har variotop låter det mycket med 18cm för lång mast.RS är väl dom mest avancerade seglen NP har. Jag gissar att Solo, V6 och V8 är mer lämpade för nybörjare.
-
Det du skall titta på med är om seglet har öppen masttopp, dvs variotopp. De flesta segel runt 7.0 till 7.5 har 460 mast som rekommenderad. Race segel har inte vario vad jag vet.
Vet inte om V8 7.5 har det som är mer freerace men seglet skall ha 460 mast enl specifikation i alla fall.
Sedan så är det nog ingen bra ide med RS Slalom i mitt tycke. Dyrt dessutom. Och du bör ha rek mast alltså en X6 460.
-
@KingHippo 431208 wrote:
Är inte luff totala längden för mast + förlängare? I så fall borde det vara klurigt med en 490 mast om man inte har en förlängare på -18cm 🙂
Om det du säger stämmer så borde V8an på 7,5 passa PRECIS med min 490 mast? Sätter man förlängaren på lägsta hacket så blir ju seglet endast några cm för högt över brädan. Kan väl inte göra så mkt, eller? 😀
Hursomhelsst inte aktuellt med nytt segel just nu, det får bli när sesongen närmar sig i vår.
-
Jag skulle satsa på V8:an. Om det är något år gammalt så borde det inte vara några problem med mastlängden. Du kan t o m få förlänga lite trots att det står 490 i lufflängd.
-
Jag har kört en V8 7.5 med en 490 mast, och det fungerade bra. Blev dock aldrig av att testa med rekommenderad mast, iofs, så jag kan inte jämföra. RS:Slalom är lite overkill än så länge.
-
@Jester 431260 wrote:
Jag har kört en V8 7.5 med en 490 mast, och det fungerade bra. Blev dock aldrig av att testa med rekommenderad mast, iofs, så jag kan inte jämföra. RS:Slalom är lite overkill än så länge.
Kommer man märka nån stor skillnad mellan 7,5 och 9,0? Bara 1,5kvm som skiljer ju!!
Är det verkligen värt att behöva köpa en till mast för att gå ner till tex 7-6kvm?Som en parentes ska tilläggas att jag seglar 99% insjö med 0-10m/s 97% av dagarna.
-
Hej Spray,
Jag köpte själv en JP X-cite Ride 145 i somras, som komplement till mina mindre brädor, att segla på de dagar då det inte blåser så mycket.
Jag har själv seglat den med 8.0, 6.5 och 5.5.
8.0 funkar utmärkt och även 6.5 fungerade mycket bra. 5.5 kändes däremot klart för litet för brädan.
Jag är rätt förtjust i att experminetera med olika fenor och har hunnit byta fenor en del.
Jag prövade med en 52 cm G-sport Carve, och den gav klart tidigare planing än 48 cm standardfenan. Med ditt 9.0 segel tror jag att du skulle ha stor glädje av en fena på 52-55 cm, för att få tidigare planing.
Överhuvudtaget kan man ju förändra hur en bräda upplevs väldigt mycket genom att byta fena.
Jag tycker att standardfenan får brädan att kännas lite stel och tråkig.
Jag provade med min 45 cm G-sport Freespeedfena (den är aningen bakåtsvept) och den fick brädan att kännas mycket mindre och roligare.
Jag provade även med min G-sport Freespeed 37 cm fena, och den kändes aningen för liten för brädan, mitt tips är att du inte behöver en fena som är kortare än 40 cm för brädan.
Vad gäller segel tycker även jag att 7.0 känns som ett lämpligt mindre segel. Gärna ett freeride, eller freerace segel utan cambers, du kommer nog att uppleva ett sådant 7.0 segel som klart mer lätthanterligt än ditt 9.0 segel. Så småningom kommer du kunna börja öva fullplaningsgippar med ett sådant segel, detta blir svårt med ditt 9.0 segel skulle jag tro.
Mitt tips, förutom ett 7.0 segel, är att köpa så många extra fenor som du anser att du har råd med. På det sättet kan du öka brädans register – och hur du upplever den – rätt rejält.
Om du köper två nya fenor skulle jag föreslå en på 52-55 cm och en på 40-42 cm.
Filip
-
Ovärderlig information för mig.
Jag har fått ett förslag om ett begagnat “NP MK2 6,9kvm”, 7cambers. gör 7 cambers det svårare att tex gippa/slå med?
Det här med fenor, vilken storlek på fenan anser du filipl att brädan blir snällast av, jag är inte jätteduktig ännu. Intressant att läsa om fenstorlekarna du tipsar om, 48CM är ju fenan som följer med.
Om jag går ner på runt 7kvm, vilken storlek på fenan är mest optimalt då, för en nybörjare? 145 liter som sagt.
-
Spray: Ett WC Slalom MK2 har 6 lattor o 5 cambers om man ska vara “korrekt”. Har själv haft ett “gäng” WC Slalom MK3 (efterföljaren till MK2, men snarlikt) när det begav sig 92/93 o det jag minns av dessa segel är att de hade grym “range”, kan inte minnas att rotationen var speciellt knepig utan helt OK för ett cambersegel.
Om jag inte missminner mig helt så fanns inte WC Slalom MK2 i storlek 6.9 utan det största var 6.5 (dock osäker), har för mig 6.9 var/är ett WC Racing med 6 lattor o 4 cambers…
Logga in för att svara.