Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel = ny fena?

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:26

Fenstorleken är beroende av tailens bredd och inte bara segelstorlek. Min Bic T2 är ungefär lika stor som din JP och jag tycker 50-fenan jag fick med funkar rätt bra till 6.6 och 7.8. På min ca 55 cm breda RRD från -95 kör jag däremot med en 37:a till de seglen och den känns ibland lite stor. Sen har jag dessutom en 62-fena som jag brukar använda tillsammans med min 9.7:a.

Jag tycker du ska prova bägge fenorna till 6.5:an, det kan mycket väl hända att bägge funkar rätt bra med seglet, beroende på förhållanden.

• spray

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:30

Okey tack, men hur märker jag att fenstorleken inte är korrekt?
    Surfen lärde mig att fenan inte får vara bredare (eller var det smalare?) än brädan 30cm upp från aktern.

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:50

Det brukar märkas. För stor fena brukar bli lite brottningsmatch, brädan ålar sig, vill tippa åt lä och fenan vill inte vara kvar i vattnet. Brädan blir lovgirig, det är lätt att kryssa men skitläskigt att segla halvvind. Riktigt djup slör, nästan läns kan också funka, om du vågar.

För lite fena känns tvärtom, när du ställer dig i fotstropparna så sjunker lovartskanten ner i vattnet, det går trögt att få upp brädan i planing, du får lätt spinout och höjdtagningen är usel.

Allt ovanstående gäller dock bara i planing. När man inte planar märker man rätt lite av vad man har för fena, inom rimliga gränser.

• swe-496

Medlem
    20 februari, 2008 vid 06:15

@Spray 445865 wrote:

Okey tack, men hur märker jag att fenstorleken inte är korrekt?
    Surfen lärde mig att fenan inte får vara bredare (eller var det smalare?) än brädan 30cm upp från aktern.

Nja inte riktigt;)… Fenan BÖR inte vara längre än vad brädan är bred vid “One Foot Off” ca 30cm från aktern.

Det kan man ha som tumregel för vad som är max fenlängd för respektive bräda.
    Sen kan man ju alltid sätta på en större fena om man vill testa.
    Bredden på brädan OFO, kontra längden på fenan är som en hävstångseffekt kan man säga.
    Det blir lite jobbigare med en för lång fena på en för smal bräda, man har helt enkelt inte tillräckligt med hävstångseffekt. Man får känslan av att fenan gärna vill välta brädan när fenan blir för stor.

• filipl

Medlem
    21 februari, 2008 vid 07:13

@Spray 445746 wrote:

Vad körde du med för fena på 5.5 respektive 6.5 på din Xcite ride?? Jag köpte ett Goya FXR 6.5 segel och en 36cm prolimit fena, något bakåtsvept. Så nu har jg två fenor, en 48 och en 36. Men 48 blir väl för stort på 6.5an va?

Hur förändras karaktären med en mindre respektive större fena?

Jag tror att du kan ha glädje även av 48 cm-fenan när du seglar med ditt 6.5 segel. Min egen erfarenhet är att man kan gå ganska många cm upp och ned i fenlängd jämfört med vad som anses “passa precis” för en viss segelstorlek. Om det känns rätt flr dig så är det rätt!

Själv brukar jag göra så att om jag känner mig underriggad med en viss segelstorlek, så försöker jag kompensera det genom att välja en lite större fena, och om jag är överriggad med ett visst segel så väljer jag en lite mindre fena.

Eftersom du har ett ganska stort glapp mellan ditt 9.0 segel och ditt 6.5 segel så kan du alltså “byta ned” från 9.0 till 6.5 seglet lite tidigare om du använder 48-cm fenan, än om du går direkt på 36 cm fenan.

Jag tror att jag körde 5.5 och 6.5 seglet bland annat med 37 cm fenan. Denna kändes ganska liten för brädan, men den (korta) längden på fenan ger helt klart extra kontroll om du känner dig överriggad.

Med en mindre fena får du mer kontroll när det blåser mycket. Brädan känns mindre och livligare. Det kan bli lättare att få spinout om man är lite okänslig och trycker för mycket med bakfoten. Med en större fena känns det lite mer som att “åka tåg”. Det kan i och för sig vara härligt att ha något att trycka mot när man har lagom drag i seglet.

Själv brukar jag (medveten om risken att anses “nördig”) segla med en ryggsäck med extra fenor, så att jag kan byta fena stående i vattnet på stranden. Sedan kör jag också med justerbart uthal och nedhal. Dessa saker tillsammans ger mig en helt otrolig “range” och gör att jag nästan aldrig behöver rigga upp ett nytt segel under samma dag.

Filip

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt segel = ny fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.