Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt skadeinlägg…spräckt o korssad nos…hur?

• Nytt skadeinlägg…spräckt o korssad nos…hur?

Publicerad av zehlertz på 15 juni, 2004 vid 20:58

Vet att liknande trådar varit upp förut…har såkt en del men int riktigt hittat vad jag söker.

Har nu spräckt min nos så att jag på undersidan (i centrum på nosen) har en spricka från nosen o ca 3dm bakåt.
    Sprickan e rakt igenom glas/kolfibrer o fortsätter uppåt nosen. På ovansidan är det en ding som är alldeles mjuk.

Hur ska man nu laga detta så attjag återfår styrkan i nosen?
    Lägga glasfiber/kol borde bli starkt, men hur stort område ska man täcka eftersom den är så mjuk när man trycker ovanpå?

Och när man slipar ner, hur långt ner ska jag slipa…bör jag slipa av all färg så att jag kan se hur långt bak väven e krossad?

Eller e en sån här skada bättre lämpad att lagas av Mr Uffe?

Nånsom känner igen sig i skadan…som har bra tips?

//Andreas

zehlertz svarade 20 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lasse_kna

Medlem
    15 juni, 2004 vid 22:53

Bifogar en suddig bild på en lagningen av skada jag fick efter ett kastfall för ett par år sedan. Borde vara nåt liknade du har fått. Det blev i vart fall en kross-skada på sidan av nosen som fortsatte i en decimeter lång spricka på undersidan av brädan.

Jag skar och sågade försiktigt bort glasfiberskiktet där det var krossat och en 1.5 cm skåra kring sprickan på undersidan. Kanterna fasades av. Se till att allt ev vatten är borta. Sen skar jag till remsor av glasfiber motsvarande det uppsågade området + lite till. Dessa la jag över det uppsågade området och pillade in kanterna under befintligt fiberskikt. Två lager glasfiber här. Sen var det på med epoxy(tror märket var West) först på ena sidan och lät det härda och sen på andra sidan och härda. Efter det så var det på med två lager glasfiber till. Här ska glasfibern täcka utanför skarven upp på den fasade kanten. På med epoxy igen. När det är härdat så får man slipa ner så det blir jämt. Jag spacklade sen upp området med marinepoxy (från plastic padding). Jag orkade inte snygga till det mer. Men man bör nog lacka det eller på med gelcoat, för tydligen så mår inte epoxy bra av uv-ljus.

Det här var min lösning i vart fall och det har hållit på detta stället.

• zehlertz

Medlem
    16 juni, 2004 vid 10:52

tack för tipset!
    …serungefärut som min skada. Surt när man inte kan segla nu när d blåser…

fler tips nån?…

• supasonic

Medlem
    16 juni, 2004 vid 15:52

Tips

För att få bort gelcoat och fria väven under använder jag en dremel med en liten metallfräs. Det går skitfort och lätt att hålla kontroll på i vilket lager man håller sig. Brukar fräsa upp längs sprickan så långt den går i väven och sedan re-impregnera med epoxy (ej lim) som jag penslar på. Därefter gelcoatfiller från PP men annat spackel/filler/gelcoat lär ju fungera, epoxyt använder jag bara till väven.

.s

• zehlertz

Medlem
    17 juni, 2004 vid 19:41

okej…
    gelcoatfillern…e d sånt som expanderar som man fyller hålet med och sen hyvlar av jäms m brädan för att sen lägga glasfiber ovanpå?

pratade med en duktig kille i beerlanda igår,han hade massa bra tips…tyvärr kommer jag inte ihågnamnen på alla medel han använt…

om du läser detta o har ork…skulle du kunna göra en liten ”inköpslista”.
    Själva metoden haja jag…tack för hjälpen föresten!

//Z

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt skadeinlägg…spräckt o korssad nos…hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.