Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

• Nytt surfpaket

Publicerad av anonym-anvandare på 3 april, 2003 vid 08:41

Hej alla glada surfare.

Tro det eller ej men jag började surfa i somras på en gammal Dufour Wing med ett gammalt NP-segel och fastnade totalt. Jag kajkade runt halva sommaren och hösten och investerade i våtdräkt och skor. Som ni förstår så är det nu även dags för den gamla pontonen att pensioneras.

Jag anser mig ha kommit förbi nybörjarstadiet då jag kan hålla mig på brädan och närma mig planing. Stagvända samt surfa med sele går också.

Jag behöver ett paket som jag kan ta nästa steg på, lära mig gippa, plana på riktigt samt surfa med stroppar. Det behöver inte vara de bästa grejerna då jag inte kommer att kunna surfa så mycket, vill dock som alla plana så tidigt som möjligt.

Jag funderar på SP-paketet RRD 360 Evolution + Rushwind Reach. Om jag väljer detta vilken segelstorlek skall jag
    välja då jag surfar i Stockholmstrakten. Jag kommer bara ha en bräda och ett segel.

Någon som kan hjälpa mig ?

/ En nyfrälst

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    3 april, 2003 vid 09:25

Jag tycker du skall köra på begagnade prylar istället.
    Tycker inte det är värt o lägga pengar på detta paket.
    Det finns säkert många gubbar här inne som har bra priser wink.gif?
    En mindre bräda en sådär tror jag du fixar o du kommer ha roligare oxå när det blåser mera.
    Detta är förståss vad jag tycker,det kanske e någon som håller med mig lite någonstans? blush.gif
    Leta på! smile.gif

• oscar

Medlem
    3 april, 2003 vid 09:32

Vet inte om jag håller med. Jag önskar att 360 hade funnits när jag började surfa 89, då hade jag säkert haft kvar den idag för att lära kompisar på. Istället slet man som ett djur på en tiga 260.
    Visst det är inte billigt med nya prylar men detta paket tycker jag är ganska prisvärt, speciellt om du inte ska segla så mkt. Gå stort i segel, 7.0 hade jag tagit. Nya riggar är grymt lätta så det klarar du av.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    3 april, 2003 vid 09:36

Eeh! det ska ju va lite sport smirk.gif
    Han säger ju att han har gått förbi nybörjar stadiet.
    Jag säger kör på nått mindre wink.gif
    Om du nödvändigtvis skall handla nytt så handla nytt..fast mindre smile.gif

• oskie

Medlem
    3 april, 2003 vid 10:17

Jag är själv nybörjare inom vindsurfing, men jag har nog kört på en liknande bräda som Dufour Wingen. En 3-4 meter lång (minst!) bräda med V-shape i fören, men platt längre bak. Vikt över 20 kg. Helt omöjlig att plana med, nosen kör ner under vattnet direkt. Eller har jag fel angående brädan? Om det är samma bräda vi tänker på så blir jag imponerad av att den överhuvudtaget gör dig det minsta intresserad av surfing. smile.gif Då ska du bara pröva en “modernare” centerbordsbräda från 80-tal på ca 320cm längd vid 5-7 m/s – du lär bli fullständigt såld! Det är en grym känsla när man för första gången känner att brädan är påväg upp i planing.

Som sagt, jag är nybörjare på surfing men jag har spenderat massor av tid på att ta reda på och fundera kring ny utrustning. Vad det gäller RRD-brädan vet jag inte så mycket om den. Men köper du den lär du få en bräda som du kommer att kunna ha som största bräda längre fram. Om jag inte misstagit mig angående Dufour-brädan så är det så här: RRD-brädan går att segla i lättare vind (0-4 m/s), precis som Dufouren. Dvs. i vind då det är en bra bit kvar tills man börjar plana. Detta beror på att RRD-brädan har gott om volym, annar skulle man ju sjunka. När det sedan blåser mer (och det är då surfing börjar blir roligt), funkar RRD-brädan enormt mycket bättre. Men det är väldigt stor skillnad att surfa RRD-brädan i dessa vindar jämfört med Dufouren! För min del gick det överhuvudtaget inte de första gångerna. Man bara blåste iväg i fel riktning och kom aldrig upp i planing. Men ofta lär man sig fort och efter en tid funkar det mycket bättre. Med andra ord: skillnaden kan vara lite som en chock i början.

När det gäller nytt vs begagnat så är det väl upp till var och en … Känner man att man har pengar och vill spendera på nya surfprylar är det ju bara att göra det. Men man ska vara medveten om att prylarna tyvärr förlorar sitt inköpsvärde ganska fort. Hittar man rätt utrustning begagnad, i rätt skick, på rätt ställe och för rätt pris är det ju bara att slå till. Själv tänker jag köpa nytt i vår (första egna brädan) smile.gif.

För att svara på din fråga angående segelstorlek så beror det mycket på vilken storlek och typ av segel du seglat innan. (5.0-6.0 brukar vara vanligt på den typ av brädor.)

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    3 april, 2003 vid 10:29

Here is an expert talking wink.gif
    Tolka dt hu ni vill.

Snart e det surfing dax,G HA!!!!!! cool.gif

• calle_kuling

Medlem
    3 april, 2003 vid 12:47

Det verkar på dig som att du vill ha en enklare bräda att börja med, då ska du välja det kanske! Jag valde att direkt gå på svåra linjen, men det är otroligt personligt hur man gör. RRDn du snackar om (eller liknande bräda med högst ett par år på decket) är i framtiden dels bra för dig i lätta vindar och då kompisar kommer att dyrka dig eftersom din lätta bräda troligen genererar fler surfare till sporten än om du väljer en svårare mindre bräda. Jag skulle nog inte sälja brädan, men man vet ju inte, så andrahandsvärdet behöver inte påverka så fruktansvärt.

Sen om ett eller 2 år kan du komplettera din utrustning för att kunna segla oftare. Det goda med surfingen är att man kan njuta av den hur duktig man än är!

• gegga

Medlem
    4 april, 2003 vid 07:44

Varför forsätter du inte och kör Dufouren?

Det är helt inne att vara retro, med ny bräda
    blir du bara fattig och försiktig och tänk på
    det dåliga andrahandsvärdet på surfgrejor och
    hur ömtåliga brädorna är för att inte tala om seglen med
    monofilmen som bryts sönder i solen.
    Nej tack! fortsätt med Dufouren och rigga dacron seglet tidigt på våren och sen behöver du bara rigga av på hösten och brädan kan du bara köra upp på stranden och låta den ligga tills nästa pass!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 08:08

Ska du köpa nytt så tycker jag att SP-paketet (RRD 360 + Rushwind) verkar prisvärt. Ett alternativ på bräda kan vara Fanatic E-Ray.
    Vill du ha roligt och samtidigt lära dig snabbt så är prylar från -00 och framåt att föredra.

Lycka till och meddela gärna vad det blir för utrustning!

• stinger

Medlem
    4 april, 2003 vid 09:18

Bara fyller på här: Jag tror du gör helt rätt att satsa pengar på lättvindspaket men som någon här ovan skrev så kolla lite extra på paketet med Fanatic E-Ray. Jag inbillar mig att E-Rayen är lite roligare när det börjar blåsa lite mer.
    När du sen känner dig mogen är det bara att komplettera utrustningen med en beggad vågis o vågsegel.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 10:19

Hej

TACKAR för intresset, här händer det saker.

Man kan väl säga att oskie:s kommentar om Dufour:en stämmer ganska bra. Den är TUNG och man får slita en del.
    För min del är Dufour:en död, den kommer hamna på en kobbe i Ålands skärgård och användas som lekponton.
    Jag är lite tveksam till begagnat eftersom jag inte vet så mycket om surfprylar. Alla som säljer vill ju som
    bekant hävda att just sina prylar är de bästa samt priset ligger rätt. Vad jag förstår händer det ju också hur
    mycket som helst på utvecklingssidan så det kommer nog bli en ny.

I höstas lutade det faktiskt åt en E-Ray men när detta paket dök upp så drar det lite i snåltarmen eftersom
    jag pratar så få timmar på vattnet.

Vad det gäller segelstorlek så står det inget på seglet jag har men skulle tippa att det är mellan 5.0 och 6.0.
    Mitt dilemma är att jag bara vill ha ett segel. Jag kommer segla mest på sommaren men jag har drabbats av vindsjukan,
    (kollar alltid hur mycket träden lutar samt varifrån vinden kommer) , och skulle därmed även vilja kunna ge
    mig ut på vår eller höst då det brallar i lite. Jag har funderat på 7.5 men nu finns det visst bara upp till 7.0
    på SP så det blir nog det.

Om jag väger dryga 70 kg vad har jag för gränser med RRD 360 och RR 7.0, dvs: när börjar jag plana respektive när
    blir jag överrigad ?

/Den Frälste

• oscar

Medlem
    4 april, 2003 vid 10:47

Jag skulle föredra RRD framför E-rayen framförallt för att den är så kort. Detta borde göra den mer lättkontrollerad i hårdare vind än e-rayen, säkert mkt roligare att hoppa med också. Kort och bred är det som gäller! Kolla t ex Starboards formula 147: 230×100.

Brädan är ju dessutom klädd med softdäck och nosepad, ser riktigt cool ut! Ser ju ut som en riktig lättvindsfreestyle.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 10:57

Min kompis har en Dufour Wing. Den verkar gå fantastiskt gott i 4-5m/s. Men då är det inte planing utan ljudlöst glidande med mjukt gammalt segel. Ingen prasslande monofilm. Inga smällande cambers.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2003 vid 10:58

Om du kör mestadels på plattvatten kan du nog hålla 7.0an ganska långt upp i vindstyrka. Det är när det börjar gå vågor som det börjar bli knepigt att vara toköverriggad, iaf enligt mina erfarenheter.

• calle_kuling

Medlem
    4 april, 2003 vid 11:47

Det hänger väl rätt mycket på om du börjat använda hängsele också, hur höga vindstyrkor du kan använda seglet i. Utan hängsele tippar jag att en kort stund i max 8-10 m/s kan gå vägen, men med hängsele kan du hålla på lite längre i upp till 11-12 m/s om du har bra teknik! I dessa vindstyrkor bör du ha en kortare fena också.. Är inte så duktig på detta, men 31 cm till 7.0 och RRDn är ganska litet och passande?!

• Knatte

Gäst
    4 april, 2003 vid 16:12

Beror lite på hur duktig du är. Men med tanke på vad du beskriver och arten på dina frågor, så är du väl en relativ nybörjare.
    Men kan du bara använda hängsele, så borde du utan större problem hålla 7.0 kvm i ca 8-10 m/s utan allt för stora problem. smile.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.