Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

• teabag

Medlem
    4 april, 2003 vid 20:54

När du får “satisfaction guaranteed” dvs planing på din nya bräda står dock i stjärnorna.Oscar som verkar vara en liten duktig grabb kan säkert få din RRD i planing runt 5 m/s med en 6,5 men vi andra får vänta en eller två m/s till innan planing. Tuff shit men sånt är livet.
    Betänk då att de flesta ställen i Stockholm inte har fri vind även om de finns så inser man snart att man skall söka största möjliga segel för så många timmar på vattnet som möjligt.
    RRD kan dock ge många roliga stunder utan plan för träning av diverse övningar.Typ segel mot vinden vändningar med ett ben i luften och ett på bommen varianter.
    Då är frågan om man ändå inte planar varför inte välja ett segel som ändå tar en framåt och som man ändå får kul med. Typ 6,5 vilket torde vara det mest sålda seglet för oss som inte vet vilken fot vi skall stå på.
    För övrigt mitt mest använda segel innan jag köpte ett 9,0 vilket nu är standardseglet i Sthlm för mig (83 kg och 149 l bräda).
    Jag kan väl betäckna mig som i ungefär samma låga standrad som dig och ett 6,5 håller du lugnt i upp till 12 m/s och högre med sele även om det i dessa nivåer kan kännas ovant men det är först vid en 15 m/s som det börjar bli farligt…

Slutsatsen får du dra själv som vanligt (ända anledningen till att ha en vänster arm) men du verkar känna för 7,0 så mitt enkla råd är spring och KÖP.

Inget går upp mot känslan av att veckla upp ett sprillans nytt segel.Doften,inga repor,glidet upp för masten,förväntningen. Skruva dit stropparna,fundera lite,skruva lite,känna på en helt ny fena.Inga repor ingen kraftförlust.Bara möjligheter….

Ha de så jävla kul

• anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2003 vid 07:34

Nu tror jag att jag blivit lite klokare vad gäller vindstyrkan och segelvalet. TACK

Jag har hittat ett annat brädpaket nu. På mässan så fick jag en katalog från Megascene och i den gör dom reklam för Bic Techno 2 med ett riggpaket. Det står dock inte vilket. Man kan ju bli totalt förvirrad.

Reklamen för denna låter ju också som någonting för mig. T2:an är ju lite längre än RRD:n 264 (250) och volymen 148 (140). Priset är ju samma för båda paketen. Finns det någon fördel med det ena eller andra paketet förutom att Beli ligger i Stockholm och SP i Varberg (Jag bor ju i Stockholmstrakten).

/ Den Frälste

• anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2003 vid 08:53

Varför inte prova http://www.skidsport.nu/ om du bor i Sthlm. De har i princip samma prylar som SP (Fanatic, RRD, Rushwind m.m.)

• anonym-anvandare

Medlem
    7 april, 2003 vid 09:30

Stämmer, tackar där slapp jag en eventuell resa till Varberg.

/ Den Frälste

• muts

Medlem
    7 april, 2003 vid 11:59

Ligger väl på ungefär samma nivå som dig + att jag också surfar i Stockholm och för mig är en Techno 2 på ingång fråga mig inte varför jag vara bara så jävla tröt på att leta efter en beg bräd(= omöjligt att finna i Stockholm) så när jag såg T2 så slog jag till. Vad gäller segel ska jag sattsa på ett runt 7,5 + ett billigt beg. runt 6.0

• oskie

Medlem
    16 april, 2003 vid 16:35

Techno 2an verkar grym… Det har snackats om den innan här på forumet, kolla denna tråd. Den är ett säkert ett långsiktigt och bra val (om man i framtiden gillar att segla med stora segel), men hur nybörjarvänlig den är vet jag inte…

Surfbutiken i Stockholm säljer den, kolla in deras nybörjarpaket också som verkar jäkligt prisvärda (14500-15000 för Bic Techno 2/283/293/-eLarge/-eSmall/-eMedium med komplett Challenger-rigg)! Synd att man inte bor i Stockholm… smile.gif

• judo-freddan

Medlem
    16 april, 2003 vid 19:36

Vadå stort? 140L är väl ändå ganska perfekt för en fortsättare. Tror inte att det är någon “kossa” vi pratar om för jag har en Cross 140 som största bräda och köpte den därför att jag ville ha en livlig bräda som kan hoppa och svänga skarpt trots förmågan att ta stora segel (upp till 9.0). Den har verkligen levererat. RRDn verkar tillhöra samma koncept. Nej jag håller med Oscar om att det här är precis en sån bräda man skulle ha velat haft när det var dags att kliva av nybörjarbrädan.

• alexa

Medlem
    17 april, 2003 vid 06:38

Hej!

Det verkar så, om man gör en sammanfattning då är det RRD 360 Evolution eller Bic Techno 2 möjligtvist Fanatic E-Ray som gäller bland dem nya prylarna.
    Om man tittar på begagnade då är det brädor från -00 som inte stora och i bra skick (känns jobbigt att välja om man har mindre kunskap confused.gif).
    Lite lättare blev det i alla fall…
    Ärligt talat – bra diskussion. Man får intressanta synpunkter som faktiskt hjälper mycket.
    För min del är fortfarande lite jobbigt – bor mitt i mellan Varberg och Stockholm (bor i Karlskrona). På ena ställe har man RRD 360 Evolution och på det andra Techno2. Måste resa rätt långt i vilket fall som helst….

/ Mvh AlexA

• stinger

Medlem
    17 april, 2003 vid 09:04

Växjö och Malmö har väl också surfbutiker, kanske andra märken (för att ytterligare förvilla tillvaron) men kanske värt att kolla. Jag har tyvärr inga webadresser men dra en sökning på konfen eller I-net så hittar du säkert.

• endy

Medlem
    17 april, 2003 vid 09:09
  • Knatte

Gäst
    17 april, 2003 vid 10:06

Bic Techno2 borde du kunna köpa i Malmö på Megmax där.
    På HSF Helgasjön (i småland ?) finns det RRD-sortimentet.
    Så du bör ha flera alternativ på närmare håll. grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 11:15

Nu har det äntligen hänt. Jag har köpt bräda.
    Det blev RRD 360 Evolution med ett Fanatic Freewing 7.0.
    På lördag blir det övningsriggning på gräsmattan och söndag premiärtur om vädret tillåter.

Vill med detta bara tacka för den hjälp jag fått.

/ Den Frälste

• imported_macts

Medlem
    20 maj, 2003 vid 12:42

Lycka till!

glöm inte att du kan få en massa tips här på forumet när du stöter på problem på vattnet.

• dr-masse

Medlem
    20 maj, 2003 vid 12:44

Skoj!

Ah, den första NYA brädan! En känsla som inte kan återupplevas men som måste upplevas!

Hoppas du får en redigt skön start med ditt nya kit. Petade själv på en sådan där “360 Evolution” häromdagen och kan bara säga att dagens nybörjare har ju en otroligt mycket skojigare och snabbare resa framför sig.

Skriv gärna några rader om hur det gick!

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 13:02

Förbi nybörjar stadiet… då är det bara att slå till på en 65-70 liters vågis, med tillhörande 3,7 4,2 och 4,7 segel, det kittet lär du alldrig växa ifrån.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.