Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 07:10

YEEEEEHAAAA

Nu har man planat på riktigt.

Tänkte bara skriva hur det gick med nya brädan.

Brädan var köpt, seglet var provriggat hemma och nu skulle det
    bara testas. Eftersom jag inte kan surfa när som helst så var följande
    söndag nästa tilfälle. Kliver upp lycklig och spänd söndag morgon
    inför dagens händelse och vad händer, jo det är i det närmaste vindstilla.
    Ringer polaren, vi åker ändå. Det blev en dag då solbrännan bättrades på från stranden.
    Det gick inte att segla på hela dagen. Bräda och segel doppades dock och jag
    provade lite att vicka hit och dit. Kändes inte helt fel.

Jag åkte därefter ut tre fyra gånger utan att få riktig stuk på grejerna, dragtampen för kort,
    hängseletamparna på fel position mm. Brädan är ju helt annorlunda än pontonen och innan
    man kom på hur man skall stå och hur seglet fungerade så blev det mest justeringar hit och dit.

Så äntligen hände det, tillräckligt med vind. Denna dag spenderades hos bekanta och surfspoten
    var ett par hundra meter bred mellan två öar. Gav mig av från ena sidan och brädan gick
    fortare än någonsin tidigare direkt. När jag närmade mig andra sidan insåg jag att det gick FORT,
    jag var påväg upp på land. Kastade mig handlöst bakåt för att inte krasha, YEEEEHAAAA planingen var ett faktum.

Har därefter varit ute flera gånger och kan väl säga att brädan är helt klart bra. Jag
    har iofs inte provat någon annan men den svänger otroligt lätt och den är lagom stabil att
    dra rigg på även i vågor för en person med mina kunskaper om surfing. Jag surfar nu problemfritt
    med sele. Nästa steg blir att få i fötterna i stropparna samt försöka få till gippar, det blir nog
    inte iår men man vet aldrig smile.gif

Tack för mig, vi ses på vattnet

(Vi har iallafall setts teabag)

• mangen

Medlem
    28 juli, 2003 vid 07:40

Det här är ju perfekt!

Jag har nämligen funderat på att köpa mig en första bräda och RRD 360 + 7,0-segel har verkat vettigt när jag vart inne på Skidsport.

Har inte surfat något förutom två gånger när jag var 12 år, alltså 13 år sedan.

Jag är lite nyfiken på hur mycket man behöver ett centerbord i lättare vindar? 360:n saknar ju ett sådant och blir det omöjligt att ta höjd om man inte kommer upp i planing?
    En Fanatic Viper har ju centerbord och också ett par liter extra… Hur som helst sa man i affären att man ev ganska snabbt kommer över en sådan “familjebräda” och kan komma vilja gå på en mindre bräda.

Om detta stämmer vet jag ju inte men det är inte helt lätt i surfdjungeln för en nybörjare.
    Jag väger runt 75kg och kommer surfa i stockholmstrakten
    typ Viggbyholm mm.

Tack o hej!

• imported_macts

Medlem
    28 juli, 2003 vid 10:05

Grattis!

Nu är du förmodligen såld….prylbegäret kommer att öka, abstinens vid vindstilla osv

Välkommen i klubben

• oscar

Medlem
    28 juli, 2003 vid 10:24

Kul att köpet blev bra! Lycka till på vattnet! Inget slår ju den första planingen, vet inte om det finns nåt som slår den känslan, planing är ju hela grejen med vindsurfing.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 20:26

köp ej bräda m centerbord. Du kan ta höjd med en modern fetbräda och 48 cm fena även om du inte planar. Cb-bnrädorna växer man ur efter några dagar på vattnet.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juli, 2003 vid 07:29

Ett tips är att du köper juli numret av den engelska windsurfing tidningen BOARDS. I det numret testar de lämpliga “fortsättningsbrädor” samt har en artikel om brädval för nybörjare.

Filip

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt surfpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.