Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt svenskt rekord i Speed

• haze

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 14:23

Personligen tycker jag att det är sjukt roligt att visa att man kan köra så fort med utrustning för ca 20000 kr.

Jester: Det där med fenorna är kul. Mina fenor är ca 3 cm djupa. Men killarna i Danmark som har en cup de kör med deras race brädor och de har ca 25 till 35 cm fenor och 4 st. Kolla här: http://www.kitesurferen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=2445&catid=37:myblog&Itemid=175
    Det är ju iofs med km/h men ändå. De nere i Luderitz har väl ca 3 cm fenor oxå skulle jag tro.

Och som du själv skriver så kommer nog aldrig vindsurfarna i kapp. Men beror det enbart på fenorna?

• jester

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 15:28
    Haze;635771 wrote:
    Och som du själv skriver så kommer nog aldrig vindsurfarna i kapp. Men beror det enbart på fenorna?

Nej, absolut inte. Gör nog inte ont att ha kiten en bit upp från backen där vinden är jämnare. Och iom att draken genererar uppkraft så kan ju den våta ytan minimeras dessutom.

Det är väl helt enkelt så att det är mindre energiförluster med drake än med vindsurfing.

• benke-2

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 16:32

Var väl kul med 100 km/h.

Men när samma person bygger en vall framför banan kvittar det.
    Undrar vad Bringdal tycker, efter att ha satsat 1-200 lopper på att ta Windsurfingvärldsrekordet, men istället bygger nån en vall mitt framför banan.
    Banbygget är ju finansierat av windsurfarna också.

• backatorp

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 17:05

När det gäller longdistance så vann väl vindsurfarna med gansk god marginal över kitarna i Hvide Sande under Waterz festivalen. Och där var det nog ganska rättvisa förhållanden för båda typerna:)

• guzzi

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 18:38

nu börjar jag tycka att den här rubriken på forumet är mest intressant.
    Det är ju i slalom/speed det händer grejer, hår gäller det att ha koll i fortsättningen
    Är det nån som säljer en 7.8 rigg till min gamla rrd?

• tobhed

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 19:55

Jag säljer mina neil pryde racesegel från 2010, kolla länken nedan – finns en 7,8 bland annat

• farside

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 20:02

Tjena

Har gaastra vapour 2008 7.6 och 6.7 med tillhörande mast 100% kol SDM.. 460 till båda.
    Helt ok skick..
    Kan sälja hela paketet för 7000 kr..

Matte

• kinabalu

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 20:05

Tycker det är rätt konstigt ändå att Bringdal inte postar. Han om någon måste ju vara intresserad av att öka intresset för speedsegling. Hela idén med GPS Speedsurfing är genial och en stor anledning till att speed/slalom blivit så populär. Men det förutsätter ju att folk postar och att det finns eldsjälar som inspirerar andra.

Hade inte TB så engagerat berättat om GPS Speedsurfing och allt vad det innebär, så hade min slalombräda förblivit en reservbräda som jag motvilligt tog fram dom dagar jag inte planade med freestyle eller vågbrädorna. Efter lite övervägande (och en hel del uppmuntran från TB) skaffade jag i somras en GPS och sedan var jag fast… 🙂 Sedan dess har jag inte rört vare sig vågbrädorna eller freestylebrädan. Det är jäkligt intressant och lärorikt (speciellt som ny) att titta på andras sessions och se vilka kombos folk kör på, hur stor/liten fena man kan köra med olika segel mm.

Tycker att AB borde tänka om här och komma igång med sina postningar. Han är en inspirationskälla till oss alla och det skulle gynna både sporten och honom själv…

• haze

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 20:11
    backatorp;635789 wrote:
    När det gäller longdistance så vann väl vindsurfarna med gansk god marginal över kitarna i Hvide Sande under Waterz festivalen. Och där var det nog ganska rättvisa förhållanden för båda typerna:)

Nja där var det bara halv vind och det är ju kiternas sämsta bog. Kolla på denna: http://www.kitesurferen.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=2519:oro-rundt-2010&catid=60:til-forsiden&Itemid=176
    så ger det en mer rättvis utdelning då det var alla sorters segling då det var runt en ö.

Men som sagt vi skulle ju inte ha pajkastning eller?

@benke: Om det är så varför gör inte vindsurfarna något åt det? Och vad får dig att tro att det är samma person som har byggt vallen där? Är det något jag har missat?

• klang

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 20:31

Jeppe, jag har inte postat, erkänner, skyldigt. Det är grymt kul att åka på tävlingar, snacka med polarna, smeka fenor, spänna lattor etc etc… och jag är super-duper tacksam att ni gör det möjligt… så på land hade jag riktigt jäkla kul som vanligt, men denna gång så blåste ju knappt inte… jag har inte ens kollat i min GPS hur det gick… jag simmade ju mest… vill du jätte jätte gärna att jag postar så kan jag göra det, för din skull så klart 🙂

• swe117

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 21:25
    Klang;635814 wrote:
    Jeppe, jag har inte postat, erkänner, skyldigt. Det är grymt kul att åka på tävlingar, snacka med polarna, smeka fenor, spänna lattor etc etc… och jag är super-duper tacksam att ni gör det möjligt… så på land hade jag riktigt jäkla kul som vanligt, men denna gång så blåste ju knappt inte… jag har inte ens kollat i min GPS hur det gick… jag simmade ju mest… vill du jätte jätte gärna att jag postar så kan jag göra det, för din skull så klart 🙂

Ja, posta din drummel 😀

• benke-2

Medlem
    15 oktober, 2010 vid 22:02

@benke: Om det är så varför gör inte vindsurfarna något åt det? Och vad får dig att tro att det är samma person som har byggt vallen där? Är det något jag har missat?

Behöver inte tro, jag har testat en sån där speed-bräda en gång i verkligheten.
    i och för sig så var det Cattelan som byggde kanalen/vallen.

• haze

Medlem
    16 oktober, 2010 vid 08:35
    benke.;635830 wrote:

Behöver inte tro, jag har testat en sån där speed-bräda en gång i verkligheten.
    i och för sig så var det Cattelan som byggde kanalen/vallen.

Nu förstår jag inte vad du svarar på. Testat sådan där speedbräda? Jag frågade varför inte vindsurfarna gör något åt den där vallen om det är dom som har betalat för kanalen och varför tror du det är Cattelan som har gjort vallen? Det var det som var min fråga.

• tbsurf

Medlem
    16 oktober, 2010 vid 10:56

Hasse vad har du gjort för tider? kollade lite på gps-kitesurfing.com men hittade där bara en Hans som toppat 28knop…?

• haze

Medlem
    16 oktober, 2010 vid 20:20
    tbsurf;635857 wrote:
    Hasse vad har du gjort för tider? kollade lite på gps-kitesurfing.com men hittade där bara en Hans som toppat 28knop…?

Vad har det med saken att göra?

Men har ingen aning. har inte tömt gps:en på ett tag. Men runt 35 knop var det sist jag tittade. Men ligger ju så långt efter så det finns ju ingen idé att posta det. Har kört med GPS 7 gånger än så länge men det är sjukt kul och hoppas på en ny bräda, bättre teknik och köra mer med danskarna så skall jag nog komma upp i speed. Platserna att köra på finns ju i Danmark så.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt svenskt rekord i Speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.