Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?
Taggad: racing
-
Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?
swe-119 svarade 17 år, 1 månad sedan 21 Medlemmar · 60 Svar
-
Lite förtydligande av ovanstående inlägg:
• SVF = Svenska Vindsurfingförbundet (tidigare Svenska Brädseglarförbundet SBF).
• hemsida: http://www.vindsurfingforbundet.com
• Man behöver inte vara med i SVF:s styrelsen för att engagera sig (eller bara hjälpa till och kanske komma med förslag).
• Att lassa styrelsen med mer jobb än i dagsläget känns inte som en långsiktig lösning.
• Nästa årsmöte kommer förmodligen, likt förra året, att ta plats i Varberg någon gång senare i höst. -
@philippos 414778 wrote:
Ja det låter ju väldigt klantigt. Nu glider jag iväg lite från huvudfrågeställningen men det kanske inte gör något.
Jag har ju precis som du skriver inte varit med i förbundet särskilt länge och innan jag blev tillfrågad visste jag väldigt lite om förbundet och dess förflutna. Nu vet jag lite mer om hur det ligger till men långt ifrån allt.
I många andra förbund/föreningar så har man hört om att det kan vara svårt att få igenom beslut om förändring mm. Detta har jag aldrig märkt något av under min tid i SVF. Alla i styrelsen är enligt mig väldigt trevliga och positiva och det känns inte svårt att få gehör för nya idéer. En likhet SVF dock har med många andra förbund/föreningar är svårigheten att rekrytera folk. Många har väldigt mycket åsikter om vad “förbundet borde” göra (tror jag fick ihop till fyra stycken sådana fraser bara i denna tråd) men väldigt få är beredda att ställa upp.
Vid det senaste årsmötet var vi typ 8 pers varav 4 från styrelsen. Innan mötet hade det kommit upp att ungefär hälften av den då sittande i styrelsen hade ställt sin plats till förfogande. Alla dessa är fortfarande med pga att ingen annan verkar visat intresse.
Det allra tråkigaste med dagens situation är att de få som faktiskt engagerar sig, till slut känner att det blir för tungt och därmed slutar. Jag tycker att förbundet känns som “rätt väg att gå” och att det finns mycket som skulle kunna förbättras när det gäller tävlingar, organsiation, sponsring, marknadsföring, träningsläger, ungdomsverksamhet, surfevenemang mm.
Jag känner inte riktigt till vad som gjorts för att rekrytera folk och informera om situationen men här finns det precis som i många andra delar av SVF mycket att göra. Frågan är bara vem som ska göra det?
Man kan ju inte klaga på det jobbet som görs av ett fåtal personer som tagit på sig jobbet för att ingen annan gör det annars. Men samtidigt så finns det nog gränser för när ett förbund slutar att fungera. Som exempel så verkar det i år omöjligt att få veta hur resultat ser ut hittils på svenska cupen, det sköttes iaf ngt så när förra året (det låg iaf resultat ute på hemsidan även om de inte alltid var helt korrekta). Vet inte var felet ligger det kan också vara så att arrangörerna slarvar med att rapportera in..
Jag var själv med som enda formulaseglare på årsmötet förra gången, det blir inte mycket till diskussion om tävlingsformen då… :rolleyes:
-
Helloj,
Jag tycker så här. Antingen gör man vissa insatser för “sin sport” eller också bryr man sig mest om sitt eget utövande i denna. Om man är med i ett förbund, dess styrelse eller inte, är kanske inte den avgörande frågan. Jag gör mer än gärna “reklam” för vindsurfing. Har varit med i att antal tidningar mm där jag entusiastiskt berättar om våra fantastiska vattenlekar. Har även en hel del kontakt med klubbar, skolor mm via min lilla Hotsailsmaui Scweden. Formulaträningen på Baggen med Johan E och Voxby. Totalt sätt lägger jag nog ner en hel del tid på att sprida budskapet. Ett annat exempel är Jimmy Hellberg, kolla bara på hans nybörjarguide för formularacing här på konfen. Jag tycker det finns rätt många med den energin – dvs att introducera och hjälpa folk in i vindsurfing.Ett oändligt mycket bättre exempel än mig själv på en superhårt arbetande och engagerad person är Johan Ekstedt. Vad vore mellansvenska kuppen de senaste åren om inte han hade funnits. Han lägger ner megamycket jobb. Ölands vindsurfingklubb och dess eldsjälar! Tor på onwater, Mackan på SP, Gustav på walén med flera människor är superstokade och jobbar alla på sitt håll. Problemet är väl möjligen att ingen samordnar allt detta, det skulle kunna vara en viktig uppgift för ett aktivt förbund.
Vad förbundets styrelse gör vet jag inte riktigt, vilket väl i sig är ett problem. Peter Davidsson jobbar nog rätt mycket för att få ihop en Svensk kupp varje år – STOR eloge till det! Det känns som att utan honom (och självklart arrangörsklubbarna) skulle det inte finnas någon svensk kupp. Vad övriga styrelsemedlemmar gör är för mig något av en gåta. Jag var med på ett styrlesemöte för ett par år sedan och jag emailar dem ibland om det är något som jag kan hjälpa till med (var rätt länge sedan ska erkännas). Brukar få svar från Peter och kanske någon enstaka gång från Sebastian. Peter tycks klara av kupp-förberedelserna bra på egen hand och har inte behövt min hjälp hittills.
Jag tycker de andra mest snackar om framtiden, dvs snackar. Efter sista formularacet förra eller förrföra året i Göteborg hade vi ett snack som var positivt, konstruktivt och några enkla beslut togs. Visst, det var inga formella styrelsebeslut men ändå beslut. Ett var att Robban skulle arrangera en fest i samband med nästa styreslemöte för att locka lite folk. Jag behöver väl knappast berätta hur det gick med det. Ett annat beslut (som kanske faktiskt var på styrelsemötet, jag kommer inte ihåg) var att jag skulle hitta en ny kassör. Fick faktiskt kolla runt rätt länge och prata med rätt många innan Filip mycket förtjänstfullt ställde upp.
Exempel på en otroligt enkel grej förbundet kunde ägna sig åt:
En grej som jag tror skulle höja medlemmsantalet (och därmed förbundets ekonomi) vore att skicka ut inbetalningsblanketter till gamla och nuvarande medlemmar. Detta kräver dock lite pengar till porto och lite arbete. Hur enkelt vore det inte att ringa ett par polare sätta sig en eftermiddag och klistra igen kuvert. Jag har som sagt erbjudit mig att hjälpa till med det och liknande grejor tidigare, men det krävs ju att någon samordnar det… Dvs GÖR något litet istället för att snacka stort.Självklart skulle man i det medföljande brevet informera om att man med avgiften inte enbart får vara med och tävla, får ett segelnummer, får en försäkring om något händer på tävling, samt om kommande års aktiviteter mm.
Ja, ja. Jag är kanske en riktig gnällspik. Kanske gör styrelsen en djädra massa grejor som jag inte känner till. Kanske slänger jag glas i stenhus eftersom jag inte själv med hull och hår tagit på mig ett styrleseuppdrag och dessutom plockat ihop ett gäng extremt hårt arbetande entusiastiska medarbetare.
Filip, det känns som att du tillhör något av en ny generation i styrelsen. Du kanske är framtidshoppet? Se dock till i att inte förföras av vältalande styrelsemedlemmars snack om framtida hit och dit. Sätt dem i stället i arbete, det viktigaste arbetet är kanske att fortsätta hitta villiga kandidater till en förnyad entusiastiskt styrelse.
Jag tror inte man ska sitta i en sån där styrelse för länge. Arbeta hårt i ett par år, bland annat med att hitta och utse sin efterträdare, och sedan njuta av de som tar över. Ingen kan kräva att man ska vara entusiastisk och arbeta hårt gratis år efter år. Det kräver inte jag. Min kritik är mer att man inte tycks inse vad som är problemet. Man snackar och beslutar om vindgränser i stället för att göra något åt problemet. Samla ihop den entusiasm som finns. Skapa arbetsgrupper med konreta uppgifter (jag kan vara med i en eller kanske två, och som sagt det finns en massa energi utanför styrelserummet). En marknadsgrupp, en tävlingsgrupp, en arrangörsstödsgrupp…. efterträdargrupp (grymmeviktig just nu), en… fan nu ska jag inte gå loss i något slags gruppfantiserande här, men ni fattar logiken: Styrelsen får gärna göra en hel del, men behöver inte göra allt eller ens merparten själva. Men den borde ta initiativ och samordna – försöka fungera som ett nav för alla möjliga aktiviteter. Men som sagt även initiativ och samordning är ju arbetsinsatser och är man inte villig att göra det, då finns nog bara en utveckling… ett förbund i kris.
Nu borde man väl avsluta med något riktigt positivt. Seb, du är ju en för djäkligt go kille att hänga med, och superstokad på vattnet, synd att man inte ser dig på Torö längre, men jag får väl ta mig till Malen oftare. Robban, den hjälp jag fått av dig med mitt formula stance är ovärderlig och att du är en extremt trevlig brah kan inte ha undgått någon – du är den stora förebilden för alla goa formulagubbar i gummi! Jag älskar er allihopa!
Se nu detta som ett debattinlägg och inte någon slags hård formulering av nuläget. Jag TROR på framtiden både för styrelsen, förbundet, tävlandet och vindsurfingen i största allmänhet! Stekhet är den till och med, nu när kulingarna kommer lika ofta och kraftigt som tonåringar på studentfester!
Jesper gnällspik Butterburk
-
Var just inne på en Konatråd här brevid – skit där har vi lösningen. Låt det gänget ta över förbundet. De tycks ha all den där energin. Då gäller det bara att de är villiga att trixa lite med vindsurfing i fler former än Kona, men det är väl inte omöjligt. Seb – ring upp konaimportören och kolla läget, om ni nu inte redan har snackat med dem om det. /Jesper
-
Som jag skrev tidigare:
“Svenska vindsurfingförbundet roll borde fokuseras mer på marknadsföring, profilering av vindsurfingen i Sverige och att få fram pengar genom att hitta sponsorer till cuperna så att ännu mera marknadsföring kan göras för att tävlingarna och sporten syns mer, vilket genererar fler sponsorer och ännu mera pengar.”
Jag vet att det inte är någon lätt uppgift, som exempel på 80-talet var det otroligt driftiga personer i brädseglarförbundets styrelse som drog in 100.000-tals kronor till förbundet via sponsorer. Se även hur ÖWC lyckas med sina tävlingar och får sponsorer och tjänar “massor” med pengar på en tävling. Där finns det driftiga personer!
Därför tycker jag att det är vad styrelsen borde satsa mest på, får man in pengar så kan man göra andra satsningar sedan (som reklam för tävlingar m.m.) Kanske t.o.m ha någon anställd på förbundet! :laugh:
Försök hitta sponsorer utanför vindsurfingen som kan ordna fram pengar till förbundet. Som en huvudsponsor för Svenska cupen. Det måste finnas företag som kan ställa upp på det. Några hundra tusen så blir man huvudsponsor för Svenska Cupen.
“Volvo Svenska cupen i vindsurfing” eller nåt liknande.
-
Om syftet med att ha ett förbund är att skaffa fram pengar som ska användas för att marknadsföra en sport, så är nog inte vårt förbund det hetaste att jobba för. Att ha historien som referens är nog inte något bra sätt att lyckas idag. Att förbundet hade Q8 som sponsor berodde på att förbundsordförande Pelle Hjortblad själv var marknadschef på Q8. Nästan samma när BMW sponsrade cupen och Caj Britschgi var ansvarig för deras reklam på Connexion Reklambyrå. Båda sponsrade sina egna intressen, visst, men på den tiden VAR det verkligen kommersiellt riktigt. Intresset för vår sport var helt sjukt stort. Det kan jämföras med sådana fenomen som Idol eller Melodifestivalen idag. Alltså någonstans måste vi inse att vår lilla sport ÄR en marginell “extremsport” idag
För att sponsra med en krona måste man få minst en krona tillbaka. Så resonerar de flesta företagare och det är ju så att det är svårt att leverera det. Vi på Volvo skulle aldrig satsa på sånt smått som en vindsurfingtävling eller en surfcup i Sverige. Och publik? Inte ens på 80-talet var det någon publik i Sverige. Var det molnig i Tylösand så var det bara de närmast sörjande kvar, även på vindsurfingen storhetstid.
Det finns inga genvägar till snabba pengar & media etc om det inte finns genuint intresse. Det är många som försökt lobba in sina sporter på SVT, TV4 men det blir bara freakshow med tecnomusik i bästa fall. När sporten var stor, var den en breddsport som alla gjorde. Det var då alla hade brädor som vi idag skrattar oss harmynta av, när vi tittar på ”blocket superstars”. Idag tycker vi numera att det är helt normalt att en 3 år gammal bräda ska ha tappat ¾ av värdet.
Någonstans får vi inse att intresset är vindsurfingtävlingar är väldigt lågt. Inte bara bland folk i allmänhet, utan också bland oss utövare. Titta bara på pollen ”vilken sorts vindsurfare är du”, där majoriteten är våg- eller freerideseglare. Alla förmodligen ganska ointresserade av att mäta sig.Den gånga helgen var det freestyle-, speed-, formula- (och lite sent slalom)-tävlingar som det bjöds in till. Totalt drygt 40 som deltog i Göteborg och Klagshamn.
Om vi vill att antalet aktiva som kommer ska öka, så gäller det att hitta ett lockande tävlingsformat för befintliga aktiva. Detta innan man börjar lura till sig pengar från ”Volvo”.
Helt klart är att det är försvinnade få som sätter värde på en hög nationell ranking i formula.
De format som ska locka folk måste vara kul. Dom som körde freestyle i Klagshamn hade kul. Vi som körde Speed hade också kul. Men hade det varit 50 personer fler på kö till speedstrippen hade det inte varit särskilt roligt. Och visst var man chanslös med vågprylar. Jag tror vi måste hitta tävlingsformer där materialet inte har så stor betydelse, för att bredda sporten. Det var så det började, Mistral Competion, Dufour Wing, Järvinen, alla kunde de vinna. Jag är själv lite inne på formatet slalomtävlingar men utan cambers eller slalombrädor…
Men denna sport är väldigt beroende av vad som händer utomlands, så händer det inget liknade där, är det kanske ingen idé att skapa egna svenska format.Förslag: Vid alla sorters vindsurfingtävlingar, bjud också in till en slalomtävling. Spelar ingen roll om det är formula, wave, freestyle eller speed som är huvudnumret. Då kan sådana som utgör bredden (freeride & vågseglare) hoppa på och prova lite, låt det bli lite kul igen.
-
Måste skriva några rader om marknadsföring också. Det handlar inte om pengar. Det mesta är helt gratis. Sådana enkla grejor som att själv skriva repotaget från tävlingen, ta några bilder och maila in till den lokala/regionala tidningen samt rapportera in resultaten. Eller att skriva en liten artikel om sin egen hemma spot och plåta polarna. Alla tidningar/webtidningar/TV-kanaler är så slimmade på folk att man gärna tar emot gratis redaktionellt material. Det är bara att göra det. Ni som tävlar måste också själva ringa lokalblaskan där ni bor och förse dom med en intervju om era framgångar med tillhörande bild. Detta är inget nytt, det gjordes även på 80-talet.
-
@andersbq 415994 wrote:
Måste skriva några rader om marknadsföring också. Det handlar inte om pengar. Det mesta är helt gratis.
Kan hålla med om dina kommentarer att det är mycket man kan göra som inte kostar pengar.
Vill man göra en lite större tävling och fixa lite roliga saker runt omkring så är det förstås bra med sponsring. Jag tänker på t.ex. Freestyle SM och Wave Classic.
Det kostar ju med elverk, ljudanläggning, bajamaja, tillstånd för sammankomst, pokaler, surf priser, skyltar, flaggor, utskrivet matrial, posters, walkie-talkie, tält, milersättningar, släp, disco utrustning, någon form av ersättning till domare och seglingsledare, stimulans till funktionärer m.m.
Jag räknade på det som hastigast i somras och kom väl fram till en omsättning på +60.000kr från Freestyle SM. Tack och lov fick vi vind…
-
Självklart handlar det inte bara om pengar, men det hjälper definitivt. Pengar ger tid till att göra marknadsföring som kan vara gratis. De som sitter i styrelsen nu har sysselsättning (arbete/studier) på annat håll och har inte hur mycket tid som helst att lägga på förbundet. Då måste den lilla tiden prioriteras, och då hamnar säkert marknadsföring långt ner i listan.
Vi vill alla att det ska komma fler personer till de evenemang som arrangeras under året, både tävlande och publik. Ett evenemang kostar pengar, och de vill man gärna ha tillbaka, och kanske t.o.m gå med vinst, för att vilja arrangera event igen.
Kolla på ÖWC som är rena vinstmaskinen.
-
Vi (Volvo/Hertz) söker just nu en sport/event som är ung, cool, växande och som behöver mycket bilkörning. Men även om vindsurfing är mitt liv, har jag mycket svårt att argumentra för den. Vad jag också känner är att det/dem man sponsrar ska vara entuisiastiska och kommer att göra så att vi får mycket value.
Gärna med något slags track-record. -
Oregistrerad
Gäst21 september, 2007 vid 15:04@andersbq 416872 wrote:
Vi (Volvo/Hertz) söker just nu en sport/event som är ung, cool, växande och som behöver mycket bilkörning. Men även om vindsurfing är mitt liv, har jag mycket svårt att argumentra för den. Vad jag också känner är att det/dem man sponsrar ska vara entuisiastiska och kommer att göra så att vi får mycket value.
Gärna med något slags track-record.En fråga: Varför har du svårt att argumentera för vindsurfing?
“ung”, definitivt vissa segment (i varje fall i den ålderns så att dom kanske inom 5 år har råd att köpa en ny C30.
“cool”, definitivt (vad är coolare?)
“växande” definitivt klart bättre än någon gång under 90-talet.
“behöver mycket bilkörning” definitivt. Det slits många mil i jakten på rätt vind/vågor.Ett givet event som ni skall sponsra är ju Haga park eventet varje år vid pingst. Hundratals surfare på plats under 4 dagar, friskörning, musik, tävlingar.
Varför gör man en annan maknadsbedömning i Tyskland än vad du gör? Volvo har varit med och sponsrat tyska tävlingar i flera år.
Och som sagt vilken annan sport uppfyller ovanstående så mycket bättre att vindurfing inte ens kan komma på tal enligt dig.
Intresserad av ren nyfikenhet.
-
Nja nu säger ju inte anders att vindsurfing ens kan komma på tal. Det han säger är att han har svårt att argumentera för att få Volvo att sponsra.
Kan ju komma på ett par sporter som tyvärr kan tänkas vara mer intressanta för Volvo.
Detta bär mig verkligen emot att säga…uhhh Kitesurfing,…uhh nu var det sagt. Kommer få äta upp det ordenligt tippar jag.;)
Big Jump event a´la Red Bull i Åre t ex, Extreme Skiing, Big Jumps för cykel.
Såg en sån tävling i Åre förra året. Grymt spektakulärt.
Killen som kom 2:a var bara 16 bast. Slog flera killar som var ett antal år äldre.Dessa sporter uppfyller ju de “krav” som en sponsor vill ha. Kitesurfing kanske ligger lite utanför då;).
Vet också att Volvo har sponsrat Tyska Cupen ett tag. Vad de har för bedömning vet jag ju inte.
Men att de har bra många fler deltagare på sina tävlingar rent generellt, det vet jag.Tror att vi i Sverige måste se till att få minst ett stort event varje år med alla klasser samlade. Det drar deltagare samt folk runt omkring.
Öland skulle vara ett väldigt bra ställe eller Båstad. Mycket folk under hela sommaren.
Bra arrangörer också.
Dessa två ställen passar helt ok för alla discipliner.I år genomfördes NM i Formula, RS:X och Freestyle i Båstad. Riktigt bra arrangemang.
-
Det finns ungefär lika många vindsurfare i hela sverige som det finns i en eller två golfklubbar. Om man jämför med att vara hålsponsor så skulle man lägga 25.000:- per år. För detta får man några gratis förtagstävlingar samt en 4-boll om dagen. Så även om själva värdet av att stoltsera med sitt namn inte kan omsättas till pengar så får man iallafall använda banan. Dvs lite value för pengarna.
Nu när vi tittar efter ett objekt som kan kan föryngra ett varumärke och verkligen ta plats, ja då är även ÖWC för litet. Man skulle vilja ha något som åtminstone 10.000 bryr sig om. Och som man själv kan ställa fram i sin kommunikation. Att jämföra en Colgate-tävling på Sylt och en svensk liten tävling är helt orimligt. Skulle nog säga att kite är hetare än vindsurfing om nu man ska nämna en surfgren. Tror att skate är större en vindsurfing oxå.
Sedan kan man ju sponsra för att vara good citizen, ungefär som att sätta en logga brevid en handbollsplan, ger ingenting i försäljning eller varumärke, men eftersom handbollsklubben har så många “viktiga” medlemmar som är beslutsfattare/opionsbildare så gör man det. Eller så är man med i klubbens styrelse och känner att man måste släppa till lite från sitt företag… Ska vi sponsra vindsurfing skulle vi nog först ihop med vår mediabyrå göra en markandsundersökning i olika målgrupper för att mäta vad de tycker om det.
Slutsats det är en för liten marginaliserad sport just nu. Den måste växa mycket mer för att bli intressant. Det gör den om vi hjälps åt att göra den kul igen.
-
Oj det var många inlägg OT.
Peter,
Det nyktra (och måhända besvärande – men nödvändiga – för de som alltjämt orkar segla formula) svaret på din fråga ligger i trenden för deltagarantal i formulatävlingar jämfört med trenden för deltagarantal i speed- och slalomtävlingar. Läge att vakna, Stockholm undantaget.Mvh, Jonas F.
-
Tack för alla inlägg.
Här kommer lite input för er som kör Formula och skall planera ert tävlande och utrustning för 2008.
Gällande utrustning och tävlingsformat: Som det ser ut nu (dvs om inget annat röstas igenom på årsmötet) ändrar vi inte Formula formatet eller utrustning.
Däremot kommer det sannoligt bli en egen slalomcup med omkring 4 deltävlingar under 2008. Det är också möjligt att vissa deltävlingar inkluderar både Slalom och Formula. I största möjliga utsträckning skall man kunna deltaga i båda klasserna.
Just nu håller vi på att planera upp nästa års formulatävlingar.
Till nästa år planerar vi 4 deltävlingar i Svenska Cupen. Vår förhoppning är att få ihop åtminstone 2 deltävlingar som ingår i ett större samarrangemang med Slalom och andra klasser. De andra 2 deltävlingarna kan vara separata för Formula.
Mer information kommer att läggas upp på SVF webben.
Mvh
Peter Davidson, SWE-119
Logga in för att svara.