Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ocean Rodeo Kites
-
Ocean Rodeo Kites
Publicerad av skutt på 19 augusti, 2003 vid 11:27Hej . Har läst lite tester på dessa kites verkar vara ok , men finns det någon som har testat , kört med dom här i sverige är mest intreserad av 16m2 modellen vore kul med en åsikt .
Christer .
kitelife svarade 21 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag kör med 12:an helt ok! och “Joystick” bomen är bra med sitt unika releasesystem…
såg att du komer från Lkpg, om du vill kolla på grejorna så kom ner till Västervik/Gamleby när det blåser -
Jag har test kört 9:an, 12:an och 16..
Både 9.an och 12:an är super nice 🙂
Tycker dock att 16 är lite långsam, men men så brukar det ju vara med de lite större..ps, jag har inte spons och jag är inte återförsäljare, jag har inte en OR kite.. har bara testat dem lite. 🙂
/Michael
-
jag kör på OR bronco 16 och 9. är riktig nöjd – den hållar bra- framtubstyg är lite strycktåligare än de andra jag flög – och för en 16 är den hyffsad snabbtstyrd – tycker jag iaf. jag vill ju inte hela tiden titta efter draken – jag vet alltid vad den gör. så det käns rätt tryggt att flyga den – 16 är min favoritkite!
Och det går att vattenstarta den i djup vatten och vågor. -
fan melker han e go på dom där kiterna, fråga han
-
Ska snart komm med ett inlägg om detta !! Måste bara sova lite. OR Bronco 16 och 21 hjälpte mig på ettfint sättidag. Koemmer med utförligare inlägg om Ocean Rodeo under morgondagen.
-
Mitt tycke om Ocean Rodeo Bronco efter ett par månader med dom:
9 – En bra kite som är stabilare än de andra i motsvarande storlek som jag testat. Snabb men inte för snabb. Hoppas på denna starkt i höstvindarna framöver.
12 – Min absoluta favorit. En snabb men ändå lättkontrollerad drake som hoppar HÖGT !!! Visst det är lätt att ta höjd med alla drakar i denna storlek, men denna tar priset, åker rakt upp i vind !
16 – Min mest använda. Som alla drakar i den här storleken så kan dom vara snabbare, men funkar alldeles utmärkt. Har bra depower, kör från 5 – 10 m/s utan problem. Kör denna storlek med den korta bommen (50 cm), så den skulle nog bli snabbare med den bredare (65 cm). Älskar dock min smala bom och draken svarar skitbra på små rörelser med bommen.
21 – MONSTRET. En cruiser med enormt bottendrag. Kan i 3 m/s luta mig bakåt och sätta kiten nästan i zenith och glida fram med kroppen bara nån centimeter över yta. Att köra en så här stor drake är lite annorlunda än en mindre så det tog några vändor innan jag fick grepp om den, men nu så är den mina brisdagars bästa vän. OCH den funkar att hoppa med, garanterad “hangtime”.
Verkar också som Ocean Rodeos utlovar att det är de hållbaraste drakarna på marknaden. Har misshandlat dom en del och det har inte hänt ett skit. Vilket talar för en drake som också funkar bra på snö, is och land.
I orginalutförnade så har alla bladders backventiler vilket är kanon under vinterkörning men kan bli irriterande i de större storlekarna under sommaren. MEN det har Dacon (Svenska importören) en fin lösning på: Om du inte vill ha backventiler så tar dom helt enkelt dessa ur funktion.
Har också kört Ocean Rodeos bräda och torrdräkt(PYRO). Hör gärna av dig till mig om du vill veta mer om dessa eller om drakarna.
-
skutt, bor du i norrland så kan du nog ta kontakt med http://www.dacon.biz, och fråga om du får prova kitesen! det fick jag göra, hyggliga pågar.!
-
Kan inte snälla MR Steffo him self styra upp en ny mapp där man kan lägga inlägg med: Test/recensioner. INlägg som detta ?
Faller annars lätt i glömska och det är ju trist !
-
Jag läser gärna din konsumentgranskning på PYRO…. det var ju fan kallt vatten i helgen… *brr*
-
Hämtar min pyro på posten idag kommer med en konsumentrapport så fort som möjligt ( jag är lika hård som Sverker Olofsson ) .
Christer.
-
Inte så mycket mer att säga om PYRO än: VÄRLDSKLASS !!
Har kört i 4-gradigt vatten med samma underställ som jag har när jag kör snowboard, en tunn huva, 3mm handskar o ett par 5mm skor. Varmt o mysigt i torra PYRON, för varmt så jag tog av mig handskarna efter en halvtimma. Körde en timma eller två gick upp på land vilade lite (utan att byta om) och sen i en timme igen. Och detta utan att frysa !
Det finns många som är skeptiska och menar att man dör om det går hål på dräkten. Visst det kan hända, men man behöver väl inte åka långt ut på djupt vatten när det är så kallt.
Visst man är inte helt torr efter en hård tur. Det kan sippra in lite i halsen om du slammar riktigt hårt, likadnat med arm- o benmuddar. Men det jag blir blötatst av är kondensen, men det är så lite så man känner sig bara lika svettblöt som man gör efter ett par timmar i vilken snowboardpark eller offpist som helst, och då har man i PYRON legat omringad av vatten.
Skaldräkt är A och O i våra kalla årstider.
-
Håller oxå bara med! det ända jag har och tillägga är att det kan va intressant att titta på en skaldräkt som är gjord av ett riktigt “goretex” typ material som inte bara är vattentätt utan oxå andas…
ett tipps är Gul eller Ravenspring som jag använder, Gul dräketen är tyvärr svindyr och ungefär i klass med pyron men den andas, Ravenspring dräkten kostar som pyron men där får du den sydd efter dina mått! och du kan välja diverse x-tra utrustning samt att den andas…
Tyvärr kan man bara få denna dräkten i en ganska ful mörkblå med turkosa detaljer, dom har kanske en snyggare/sportigare version på G men det vet jag inte säkert? Pyron är den lätt sexigaste dräkten men ravenspring sitter som gjuten och har bättre funktion och valmöjligheter…
Logga in för att svara.