• Ode 2 Ola

Publicerad av vinta_kestrel på 2 januari, 2005 vid 21:35

Slängde ihop några klipp från dagens surf i Ronneby. Det blev en “Ode to Ola” (Bjäreborn), mest p.g.a att det passade bra med Louis Armstrong smile.gif De andra grabsen (de som var ute idag var Pontus (Arrows 4.0m2), jag (5.0m2 Hot SO), Mats Svensson (Severne Blade 4.2m2), Ola Bjäreborn (3.5m2 Hot SO) och Johan Piculell (4.2m2 Ezzy Wave)) från Ronneby/Karlskrona levererade dock också. Det var 4.0-väder btw.

http://rwc.borjavindsurfa.se/video/Ode2Ola.WMV

vinta_kestrel svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jox

Medlem
    2 januari, 2005 vid 21:48

Ser riktigt fint ut! Skön vågsegling men fina vågor tongue.gif vart låg det? Blekinge?!

• vinta_kestrel

Medlem
    2 januari, 2005 vid 21:56

Jepp, det är i Blekinge.
    Det var fetare vågor i fredags. Då kom de dels i set, dels var set’en masthögt+. Men det var mer vind idag. Västligt är inte så bra som SV vad gäller vågstorlek, dock bättre vindförhållanden för ridning. Hoppla hoppla!

• styret

Medlem
    2 januari, 2005 vid 22:00

vinta. det finns nått ställe som jag har hört ska vara sjukt för hopp.
    kommer inte ihåg vad det heter.
    jag tror man svänger av e22an ganska långt norr ut i blekinge. runt fågelmara fast lite längre söderut tror jag.
    vet du vart jag emanr?

det ska tydligen vara som en lång låg stenpir som går ut nånstans så man seglar i plattvatten på insidan av den och precis utanför ska det tydligen bli branta och hoppvänliga stora vågor.

om du vet var jag menar, vad heter stället och vilka riktningar är det som funkar där?

• styret

Medlem
    2 januari, 2005 vid 22:28

torhamns udde heter det kom jag på och ligger nog itne så långt norr ut som hag hade för mej.

• herodude

Medlem
    3 januari, 2005 vid 01:41

fy fan vad glad jag blir nu å får se att det finns lite schysst surf nere i ronneby.. laugh.gif… tyvärr måste man nog läsa vidare efter gymnasiet sen åååå tror det programmet jag ville gå bara gick på bth i ronneby… laugh.gif fast suger iofs att lämna bästkusten.. laugh.gif

• vinta_kestrel

Medlem
    3 januari, 2005 vid 13:32

Stämmer att Torhamns Udde inte ligger så långt norr som Haga. Men det är inte där detta är filmat smile.gif

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2005 vid 13:58

Jösses. Inga dåliga vågor. Med tanke på Ronneby, vindriktning och lite koll i filmen (öar och omgivning omsatt till karta) så kan man ju lista ut var ni seglar…

Våga På!

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2005 vid 15:40

Goa vågor och en härlig film.
    Och jag som trodde att Björlanda var världsklass, får nog tänka om lite grin.gif laugh.gif

• styret

Medlem
    3 januari, 2005 vid 23:53

det fattade jag. min fråga var, på tal om blekinge, har du seglat där och vilka riktningar är det isåfalls om gäller för `dom beryktade hoppvågorna.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 januari, 2005 vid 08:57

På Torhamnsudde är det O-NO som gäller, akta er bara för fågelskådarna.
    Pelle

• vinta_kestrel

Medlem
    4 januari, 2005 vid 08:57

He he he smile.gif
    Klart jag seglat där – jag är uppvuxen där (Ronneby). Stället med vågridningen är ett naturreservat med ytterst begränsad tillgång och det har kostat oss massor av blod svett och tårar (mot kommun, länsstyrelse etc.) att få tillgång till det för en begränsad liten skara.
    “Hoppvågor” är jag dock inte familjär med. Du menar vågor a’la Apelviken? De vi har är mer som Ölands norra en blåsig dag.

Vi har (som Pelle skriver) också Torhamns Udde, som precis som Lindö udde är ett naturreservat och ett frekvent tillhåll för fågelskådare. Därför är även det stället no-no normalt sett.

Sommartid har vi Petersvik inne i Torhamn, som har motsvarande vindfenomen som Haga Park i maj/juni och även väldigt långgrunt när man kommer lite söderut mot Torhamns udde. Trevligt plattvattenställe där vi håller på att vänja ortsbefolkningen att vi är några stycken som gillar att vindsurfa. Det är alltid ett par-tre sekundmeter mer här än på Lindö vid SV-vindar eftersom vindarna normalt sveper runt Skåne upp mot Gotland, via Torhamns udde och Ölands södra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.