Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Off topic men…..Hjälmkamera
-
Off topic men…..Hjälmkamera
Publicerad av Knatte på 23 september, 2004 vid 18:29Nu är jag nog torsk
Sitter här och funderar om det inte är dags att kitta upp sig till en hjälmkamera..Jag har i dagsläget ingen videokamera eller hjälmkamera delen.
Vad bör jag tänka på
Är det DV- /Hi8- / Digital HI8 kamera som funkar bäst/prisvärdast?Jag har förstått att jag behöver en DVingång eller analog ingång till kameran
Men måste jag fireware ingång på datorn eller speciellt kort i datorn för att föra av filmen? Räcker det med USB?Jag har sett att man kan köpa hjälmkameran på två ställen :
http://www.helmetcamera.com/products.htm
http://www.viosport.com/Någon som vet varför den ena kameran är betydligt billigare? Hjälp mig att bringa ordning på mina tankar
surfslusken svarade 20 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
OK.
1. Viosport kameran är vattentät (viktigt första steg). Sedan är den dyrar p.g.a den högre upplösningen (antal linjer).
[Jönsonligan]
Vi behöver…..
1. Kamera,helst DV men inget krav.
2. Analog video in (Komposit signal via RCA kontakt)
3. Om kameran är av DV typ räcker det om datorn har en firewire ingång. Annars blir det till att köpa ett grafikkort med capture funktion (runt 1000lapppen)…Fördelen om du köper DV kamera är att den går att filma vindsurfing med från stranden… Hi8 o.s.v ger ingen rolig bildkvalitet….
Tyvärr är det bara dom dyrare kamerorna som har analog video in.. .dock börjar det dyka upp på lowend modeller också…
Det jag hade tänkt göra eftersom jag redan har 2 DV kameror… Den lilla som skulle passa i vårat kamerahus har inte analog video in är att…
Kontakta sony verkstad eller dyligt och förösöka köpa en DV kamera med trasig optik eller liknande och använda som bandare enbart…
Lycka till… Huse bygger du på 1 kväll max … busenkelt.. återkom om du vill ha elfa produktnummer…
Lycka till!!!
-
Har skaffat mig en kamera som har analog in och är sugen som f*n på att skaffa en hjälmkamera. Men problematiken är ju vattenhuset till kameran och hur man gör en vattentät ”sluss” för kabeln igenom huset och in i kameran..
Det är ju läge att huset klarar en del smällar då man skall kunna ha det i en ryggsäck när man windsurfar i mycket vind (höga hopp och hårda crasher..)Så hur bygger man detta busenkla vattenhus?
-
Jag har laenge haft samma tankar som dig, sa som jag ser det hade jag taenkt mig en liten ”camelback” vaeska kostar inte sa mkt, dessutom sitter den tight o gitt. Sedan det vattentaeta huset e nog heller inga problem…men ”slussen” ? Ja, detta aer nog det storst aproblemet, man kan ju inte ha ngt som laecker. Jag tror pa ngn typ av dubbel mudd. Om man kan hitta sma gummimuddar typ sadana som man hade/har pa torrdraekter fast mindre och kan limma fast dem o dra sladden imellan sa borde det vara ok, annars det finaste hade varit en tradlos variant. Jag vet inte men sa fort jag har lite stalar skall jag skaffa mig en lins fran helmetcamera.com, kan bli fint for skidakningen oxa. Bara en inspelningsanordning e oxa smart, saeg till var du hittar en sadan.
Lycka till -
Fan kan de inte laegga till en vattentaet inspelningsanordning pa viosport.com
-
Knatte
Gäst24 september, 2004 vid 04:57Kameran på helmetcam verkar vara vattentät
Kit : Only $209.00 KIT INCLUDES:COLOR HELMET CAMERA, SUBMERSIBILE UP TO 100 FT . W/SONY SUPER HAD CCD IMAGE PICKUP
CONNECTORS FOR BOTH DIGITAL & NON DIGITAL CAMCORDERS
4 FT. AUDIO/VIDEO CABLE
HIGH GAIN MICROPHONE W/CLIP
BATTERY PACK
HARD SHELL, FOAM PADDED CASE
MOUNT (LIGHTWEIGHT ALUMINUM FULL ADJUSTABLE / 200mph TESTED) (FOR THE HARD CORE RIDER!)
LIFETIME WARRANTY ON MOUNT (see details) -
Tjena frippe75!
Skulle man kunna få elfa produktnummer till grejerna du använder för att bygga det vattentäta huset
-
Ska skriva en liten ritning och lägga ut…. Dock inte idag..
Hur som helst så är genomföringen av kabeln det absolut enklast. den gör man på 1 minut och det blir HELT vattentätt..
En liten lektion i pryttlar som har med vatten och elektronik att göra (så ni kan söka lite själva på nätet)
Det finns en standard som heter IP klassning och som talar om hur pass vattentät en ”grej” är.
IPxx
Där xx:en står för hur djupt och under hur lång tid..
IP67 = Nedsänkningsbar till ca: 1 meter under 30 minuter (duger bra)
IP68 = Nedsänkningsbar till 10> (här är det tillverkaren som specar exakt djup… Tid = obegränsadFör att dra sladden genom huset köper man en kabelgenomföringskit med o-ring dessa är IP68 klassade och kostar 18 kronnor. Man borrar ett hål (på frihand) sedan behövs två fast nycklar för att skruva fast den.
Nu dör mitt batteri till min bärbara…. Återkommer som sagt med produkt nummer samt en enkel skiss… kanske lite bilder på bygget…. Lådan är IP67 klassad… Jag och Lasse drog till ett bad med hopptorn och körde olika stilar på hoppen från 5:an…. Ingen vatten/fukt i huset…. Tjoho
-
Grym läsning och filmen var för övrigt ngt av det coolaste jag sett på länge!! Grym kvalitet med!
En sån här gizmo är ju ett måste framöver!
Ser fram mot tipsen om hur att bygga etc!/David
-
Labbade en hel del med hjälmkamera förra året och testade en del i vintras. Efter utvärderande av alla tänkbara och otänkbara varianter kom vi fram till en ”vattentät” lösning:
1. Ett styck DV-kamera. (Skippa analoga kameror om möjligt – det är 2004 nu…) Köp PAL (vårt system, akta er för NTSC, det amerikanska systemet, om ni köper på internet) Bör vara så liten som möjligt. Akta er dock för de supersmå kamerorna från bl.a. Sony som inte spelar in DV utan MPEG-kodar materialet vilket gör att det inte går att dra in på timeline i en vanlig redigering (konsument eller proffs). Det ska vara DV alltså för att vara kompatibelt med allt annat på marknaden. Viktigt är också att kameran har analog ingång!!! Själv valde jag den minsta 3-chip kameran på marknaden, en Panasonic. Detta av flera anledningar: Dels vill jag kunna använda den som vanlig kamera och då ger 3-chipparna betydligt bättre bild, dels vill jag kunna filma med den direkt på huvudet för att få riktigt bra bilder. Dessutom, vilket kanske är det viktigaste, den är låg och bred och inte smal och hög vilket gör att den ligger som en padda på skallen – perfekt.
2. Ett styck pennkamera, VATTENTÄT! Dessa finns i en mängd varianter, bl.a. från länken i tidigare inlägg. De flesta består dock av en 480 linjers Sony kamera monterad i ett litet metallhus. Det är metallhuset som de olika leverantörerna gör, kameran är dock oftast från Sony. Finns i 380 lnjers oxå men kör på 480 linjer = bättre bild. Denna ska också vara PAL!!! Kameran ger en analog signal ut vilken tas in i den digitala DV-kamera via analog composit in. Köpte en bunt linser till kameran och detta är viktigt! Välj en lagom vidvinklig lins. 4,6 mm (låter konstigt men är det som gäller) var bäst. Någon av linserna fick ett masthögt Kuau att se ut som platt insjöskvalp…
3. Bygg (eller köp) ett hus till DV-kameran. Jag, med stor hjälp av industridesignande kompis Fredrik, byggde ett i kol, slimmat runt Panasonic kameran. Detta kan i sig skrivas en hyllmeter om men kort funkar det så här: Kameran droppas ner i huset. Sedan har vi olika glas framför linsen. Detta gör att man antingen kör med stora kamera på huvudet, monterad på en Gath-hjälm, för sjyssta bilder med bra kvalitet ELLER monterar specialglaset med genomgång för kabel från pennkameran. I det senare fallet sitter då pennkameran på hjälmen, kabeln går längs ryggen in genom glaset till DV-kameran som nu fungerar som recorder. Huset ligger nu i en lite rygga, monterad på midjeselen. Känns inte alls vid segling!
4. Tätning och genomgång: Täta glaset mot huset med en silikonplatta som skärs till rätt dimension. Vi labbade med o-ringar men det håller inte måttet. Det enklaste och säkraste är två plana ytor med en silikonplatta emellan. Genomgången är också enkel men bullet-proof. Kabel droppas genom ett hål i glaset och tätas med flytande silikon som proppas in runt om – enkelt och tätt!! Har dock gjort en slags plugg som först droppas ner i hålet och som tar upp en del dragkrafter från kabeln. Kan inte riktigt beskriva hur den ser ut, kanske tar en bild sen…
Jag tror det är det hela…
/MO
-
Vafaen. Nu börjar t.o.m jag bli sugen på hjälmkamera…
En detalj… Hur sätter ni på kameran? Har ni nån genomgång, fjärrkontroll etc. Eller är den konstant på hela tiden??
-
Knatte
Gäst25 september, 2004 vid 11:23Börjar närma sig febernivå här
När ni för över filmen från kameran till dator, så mistänkar jag att ni använder firewire. Men hur stor är en DV-film på 60 min okomprimerad? 10, 15 eller 50 GB??
Behöver jag köpa en ny dator i samma veva -
Först o främst, helt klockren film!
Har lite funderingar ang det här med dv-kameran. När man har en extern kamera används då någon av ”bandarens” funktioner såsom stabilitetssystem o annat? Kan tänka mej att det förstör den fina kvaliteten.. Om inte, blir det då i princip samma kvalitet på det man bandar in på en kamera för 4000:- som på en för 15 000:-?
Var också inne på ditt spår där frippe att kontakta nån verkstad, hör gärna av dej om du hittar något!
-
Nix, då pennkameran ansluts till DV kameran används den enbart som recorder. Alla funktioner som stabilisering etc är kopplade till optik i det fall kameran används som … kamera. Ska ni köra utan pennkamera och montera DV-kameran på hjälmen (vilket ger bättre bild men kan kännas lite tungt, speciellt om det blir stort eller man laddar på höga hopp) bör den ha optisk bildstabilisering och inte digital. Det blir stor skillnad i kvalitet. /MO
-
En sak till, Sony har ett system kallat Lanc, vilket används för att styra vissa funktioner som record on/off. Det finns vattentäta Lanc-kontroller vilka kan fästas på hjälmen så att den syns i ögonvrån. Då ser man om man spelar in eller inte. Sen är det bara att trycka på Rec och droppa in på en FETING!!! /MO
-
Hittade lite fler länkar;
http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm
http://www.sportzshot.com/helmet_cameras.htm
http://www.sports-camera.com/Och en svensk säljare; http://www.w-motoracing.se/
Logga in för att svara.