Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Off Topic! Sorry men krisläge!
-
Off Topic! Sorry men krisläge!
Publicerad av patrikol på 21 februari, 2004 vid 16:07Någon som känner till något bra program för att få tillbaka raderade filer! Bilder i detta fallet lyckats med konst stycket att radera alla mina bilder mellan 030800-040100 inklusive en hel semester! Har själv hittat en del program på nätet men inte lyckats kracka dom ännu. Någon som har erfarenhet av något sådant program? Tips?
voodoo svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Norton unerase brukar funka bra. Kolla också på http://www.tucows.com om de har något gratisprogram. Passa dig bara så du inte installerar för mycket program eftersom du riskerar att skriva över filerna du vill ha tillbaka.
Lycka till
/Johan
/Johan
-
Om du har raderat dem på hårddisken kan du väl aldrig få tillbaka dem eller?
-
jag snakcade med en datortekniker på polisen som hade lyckats trolla fram filer från en formaterad dator som hade blivit slängd i en pool…
då kan man sin skit.
-
IBAS är klippor på sånt (typ bäst av alla). Det kostar, men de kan fixa data ur i stort sett vilken hårddisk som helst. Inte omöjligt att Farbror Blå använt dom. De brukar anlitas av politien och datorföretag som glömt ta backup och fått krasch.
Men som nån sa, NotRun Unerase eller liknande program fungerar fint. När man gör delete tas endast referenser till filerna bort (de finns alltså kvar på disken. Dock, som också sas – installera inget eller spara inget förrän du återställt filerna. Även om det faktiskt går att återställa filer som varit överskrivna flera gånger, så är det onödigt att pröjsa de beloppen ;( ). Ska man delete’a filer ordenligt krävs tredjepartsprogramvara.
-
Om du har filvakt aktiverat kan du använda UNDELETE i DOS, default är dock att den håller filerna i 7 dagar så det kan ju vara lite bråttom (Microsoft MWUNDEL). Om du har lyckats formatera hårddisken så finns även UNFORMAT, har dock aldrig testat det. Kommer säkert att få en massa ”lätt för dig och säga i efterhand/jag vet/ mm.” för den här men jag säger det ändå: Ta ALLTID backup på bilder/dokument som inte går att få tag på!
-
Om du har windows XP så kan du ju återställa datorn till ett tidigare datum!
-
Men återställer det verkligen filerna? Om jag har fattat saken rätt så återställer återställningsfunktionen bara systemet till ett tidigare datum, dvs det plockar fram drivrutiner, skrivbordslayouter etcetera så som det tidigare såg ut. Jag gissar att en återställning bara kommer att göra processen svårare. Fixa ett Uneraseprogram istället så tippar jag på att du kan få tillbaka 90-95% av filerna (förutsatt att du inte fyllt på hårddisken med nya filer).
/Johan
-
Ja det hade varit bra! Nej det funkar inte! Endast systemet som återställs då. Mitt problem är att det är veckor sedan som det blev raderat stängt av datorn massor med gånger sedan dess dock inte formaterat enheten alltid något, provade något program precis letade upp filer som redan fanns i papperskorgen men hallå det hjälper ju föga det är ju raderade filer jag vill hitta inte dom som redan finns någonstans i datorn. Verkar vara svårt att hitta ett program som verkligen funkar. Men skam den som ger sig!
-
Tja se det är lite lättare en HD är ganska väl förseglad och med t sprit direkt från vattnet och ingen kontakt med luften så hämtar sig dom flesta elektroniska saker men när grejorna är raderade för några veckor sedan verkar det vara lite svårare.
-
Tack för alla bra tips skall använda allt jag har nytt av!
Logga in för att svara.