Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies öglor på linorna

• öglor på linorna

Publicerad av dezzi på 5 juni, 2007 vid 16:52

Hej!

Säkert en dum fråga, men men 😛 Precis köpt nya linor, o alla ändarna på linorna har öglor…men därför passar inte linorna på kiten eftersom två av linorna egentligen bara ska va en knut…kan man bara sätta en knut på öglan eller blir det helt fel då? :confused2:

krillan82 svarade 17 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bresky

Medlem
    6 juni, 2007 vid 08:54

Om du sätter en knut kommer du ju inte få helt samma längd på linorna. Om det spelar någon större roll har väl att göra med hur kiten funkar. Det som händer är ju att sätter du en knut du änvänder på baklinorna så får du lite mer power i kiten och är det framlinorna blir det tvärt om. Sätter du knuten så långt ut det går skilljer det ju inte så jättemycket.
    Däremot kan man “vända” på öglan/knuten på kiten så att om det är öglor där så vänder du på det så du har knutar på alla fyra ställena, och då blir det ju ingen skillnad på längden på linorna.

• dezzi

Medlem
    6 juni, 2007 vid 10:45

Okej…men på själva kiten har jag knutar där baklinorna ska sitta och öglor där framlinorna ska sitta… och alla linorna jag har köpt har öglor på alla ändar…det är därför det inte passar. Så du menar att jag ska ändra det på själva kiten och inte på linorna?

• bresky

Medlem
    7 juni, 2007 vid 19:02

Du kan ju göra som du vill, men om du var orolig för att linorna skulle bli olika långa så är det väl nästan bäst att ändra på kiten.

• kasimir

Medlem
    10 juni, 2007 vid 19:42

Köp tamp hos nån skeppshandel, vik den på mitten och slå knut på den, trä öglan på din lina igenom öglan på tampen och sedan knuten på tampen igenom öglan på linan. Se till att det blir rätt längd på din tamp bara. Förstår du inte vad jag menar ska jag fota det åt dig och lägga upp.

• psychonauten

Medlem
    10 juni, 2007 vid 21:11

@kasimir 389458 wrote:

Köp tamp hos nån skeppshandel, vik den på mitten och slå knut på den, trä öglan på din lina igenom öglan på tampen och sedan knuten på tampen igenom öglan på linan. Se till att det blir rätt längd på din tamp bara. Förstår du inte vad jag menar ska jag fota det åt dig och lägga upp.

Glöm inte att dra öglan genom tampen innan du sätter knute runt öglas mitt på tampen i knuten runt linan. På knuten alltså.

• dezzi

Medlem
    13 juni, 2007 vid 19:11
    kasimir;389458 wrote:

Jag tror jag förstår, men en bild hade inte suttit fel :tongue:.

• chohoo

Medlem
    13 juni, 2007 vid 21:05

Viktigast är att de nya linorna får samma längdförhållande sinsemellan som de gamla. Om du vill ha samma känsla i kajten förstås. Jämför alltså med de gamla (i utsträckt skick) innan du börjar experimentera. Och passar det bra är det bara att göra knutar över öglorna. Tänk bara på att knuten slukar en del av linan. Passar det inte? Gör som Kasimir säger. Eller ritar. Eller vad det nu blir …

• krillan82

Medlem
    13 juni, 2007 vid 21:26

@Dezzi 390102 wrote:

Jag tror jag förstår, men en bild hade inte suttit fel :tongue:.

Fick du inte rätt på det i dag? Styrlinorna såg ju lite slappa ut innan vi drog iaf. Hoppas det löser sig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies öglor på linorna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.