Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ojojoj vilken hets!
-
ojojoj vilken hets!
Publicerad av surfbar på 18 oktober, 2007 vid 09:14Från windsurfjournal:
Bad news
Tension in the air… 18/10/2007
Is the best known windsurfing spot in the world on its way out ? If you believe the latest rumours, then you’d better believe this too …
Anyone who’s ever had the chance to go to the north shore of Maui, Hawaii, specifically to Hookipa, know the local rule, that there’s no windsurfing before 11.00 am, the spot being reserved for surfing and fishing up to that point… Now a new rule is threatened, for Hookipa in particular, that as soon as there are a minimum of 10 surfers on the water, all windsurfers must leave !
Recognised but not yet respected, this official local rule nevertheless really exists in black and white, a new sign having recently been put up on the beach…
Result : ever increasing tension between windsurfers and surfers, with the latter making something of a mockery of any serious side to the rule’s purpose. And with the autumn and winter swells just blowing in, it doesn’t look as though there’ll be an early resolution of the problem !!!
Source : Mauiwindsurfing.netKanske nått för Torö fast tvärtom såklart :tongue:
koa svarade 17 år, 1 månad sedan 21 Medlemmar · 42 Svar -
42 Svar
-
Hittar det inte på mauiwindsurfing.net. Är det borttaget, eller?
-
Den regeln funkar bra tycker jag. Har i princip funnits i rätt många år. Försöker man sticka ut med segel och det sitter 10+ surfare mellan H’poko och Middels kommer livvakterna att artigt be en vänta. Normalt så lägger de flesta surfare av när traden fyller i. Visst överlappar det lite men inget större problem. Verkligen inget nytt och inget att hetsa uypp sig för.
/Jesper B
-
Ja det kanske låter värre än vad det är, har inte varit där än så jag vet inte riktigt hur det ser ut.
Tycker det kan va lite läskigt att köra vågor med både surfare och kitare speciellt när man själv inte är världsbäst, man vill ju inte köra på nån och heller inte bli påkörd.
-
Visst f-n kan det vara lite läskigt. Läskigast är det att vara surfare och bli förbiswichad av snabba tysta stora vindsurfare och kitare med sina långa linor. Omöjligt att avgöra om vindsurfarna och kitarna är kooks eller har koll. Lite läskigt är det att vara vindsurfare bland kitare.
Men jag personligen tycker det är rätt kul med blandningen. Blir liksom “full lekstuga”. Kommer en outrigger, några SPUare och kanse någon Goat boat med i leken är det fulländat. Självklart hör några body och booger boardare inne i shorbraket till.
På “riktiga” spots är de flesta dessutom duktiga och har koll. Kooksen har en tendens att rensas ut lita av sig självt. Om inte blir de snabbt varse…
/Jesper
-
Visst är det läskigasta att vara den som riskerar att bli överkörd, men jag och många andra tycker det är läskigt att inse att man riskerar att råka köra över nån. Att komma blåsande i full speed och plötsligt se ett huvud sticka upp ur vattnet och inse hur nära det var, är aldrig kul.
-
…where´s da ALOHA?!?
Hookipa=hospitality
Det blir värre;
http://www.youtube.com/watch?v=BQor-qwbhyU
http://mauisurfreport.blogspot.com/ -
Har varit med om att vågsurfare hoppar i och paddlar runt på spotet när det redan är ett gäng v-surfer på G (Vi snackar litet spot med bara en våg).
Och visst har det lett till sura miner när jag redan ligger i bottensvängen och ser en paddlare som försöker droppa in. Fasligt nära krock ett par gånger.Har lite svårt att förstå att de tycker det e kul. Ligger man i vattnet är man minst. Var är självbevarelsedriften?
/J
-
Usch usch usch…. Giampis video och blog visar hur otroligt illa det kan gå. Fasen, här har vindsurfats i drygt 20 år och så händer detta nu!??? Att det var lite rough i slutet av 80-talet mellan surfarna och de relativt nyanlända vindsurfarna är väl en sak, men nu så här långt efteråt när många gör både och och vindsurfingen inte direkt växer. Helt otroligt. Vi får verkligen hoppas Stone, Ezzy, Jeff, mfl vettiga Mauilocals och vindsurfare orkar med och ändra på myndigheternas galna aggerande. Jag ska skicka några email och kolla om det blir någon/föreslå en/ namnlista att skriva på.
Tror ändå att det är mycket mer än den där nya skylten som förklarar surfarnas, polisernas, livvakternas och myndigheterna vansinningheter. Det har varit extremt dåligt med höstsvall denna höst. Surfarna är nog rätt desperata. Hookipa blir mer surfat i skitförhållanden än om det blir lite fina dagar emellanåt. Förhoppningsvis kan några ordentliga svall göra alla glada och lite lugnare.
Hugg,
Jesper B
-
Grejjen med Hookipa är att det liksom är surfarnas våg från början, men i praktiken, som Jeppe skriver, har det funkat helt OK. Nu erkar det dock vara helt andra ttityder, med bråk mellen vakter och windsurfare, poliser som konfiskerar windsurfingprylar etc etc. Som Giampaolo skriver på sin blg, 10-mansregeln kommer i praktiken snart innebära att det aldrig går att segla Hookipa aftersom det och med att det blir fler och fler folk som surfar (kooks…) kommer det alltid sitta minst 10 pers och skvalpa i brytet, hur mycket vind det än är.
Poliser gör bara sitt jobb, men det hela visar vad som händer när man formaliserar institutionaliserar) en “mjuk överenskommelse” som 10-mansregels tidigare har varit. När jag har varit på Hookipa har det i praktiken spelat roll vilka som seglat respektive surfat. Att utan koll guppa ut och trilla mitt bland surfarna var inte direkt populärt och ofta var det några av de bästa surfarna som riggade först och liksom visade att det var dags.
Nu vet jag inte hur det bli. Jag antar att detta måste vara en stor grej bland lokala seglare och även de som har business där, så förhoppingsvis kan det komma fram en lämplig lösning.
Ni som inte gjort det. Läs/se på inläggen Calle postade.
-
Det är inte klokt!! Men som Giampaolo skriver, alla lifeguards, och förmodligen en del poliser, surfar, INGEN vindsurfar. Problemen har börjat sen tornet kom upp för ett par år sen och verkar ha eskalerat sedan skylten dök upp i våras. Tidigare har det gått bra då det skötts av sig självt, när vinden kommer igång blir ju ändå vågorna för kassa för surfarna som då gått upp. Nu kommer det sitta minst 10 halvkassa surfare där oavsett hur mycket det blåser. Det är så trist när allt egentligen bara handlar om att roligt och få uppleva lite sköna vågor.
O så får man inte hyra boende på North Shore heller, o så får man inte ta med prylar på flyget, va f-n är det här!!!!
-
Tacka vetja SA. Minst lika bra vågor, gott om plats, och inget trams.
-
Japp,där släcktes min sista önskan att åka till Maui igen,låt dom ha den där jäkla ön för sig själva om det nu är det dom vill.Tur att det finns så många andra sköna surfspots att åka till….börjar med kap verde i vinter:-).
-
Det är ju skittråkigt med Hookipa men man skall ju inte glömma att det finns måga flera spots att segla som också är väldigt väldigt bra!!
Visste inte att Lars_K hade varit på Maui så att han kunde uttala sig om det!! 😉
-
Nä, jag drog ner shortsen och väntade på att nån skulle tända till. 😉
…menmen, när Platboom, Whitsand, Haakgat, Yzerfontain eller Elandsbaai (aahh) går av med mast+ är det svårslaget. Det är jag helt övertygad om. Kallt vatten iofs, men för oss norrifrån är ju det inga problem.
-
Oregistrerad
Gäst19 oktober, 2007 vid 13:37@Lars_K 423252 wrote:
Nä, jag drog ner shortsen och väntade på att nån skulle tända till. 😉
…menmen, när Platboom, Whitsand, Haakgat, Yzerfontain eller Elandsbaai (aahh) går av med mast+ är det svårslaget. Det är jag helt övertygad om. Kallt vatten iofs, men för oss norrifrån är ju det inga problem.
SA och Australien, är ju en 2-3 divisioner ifrån vågorna på Maui faktist,och man kan segla 2-3 ggr så mycket på Maui också
Logga in för att svara.