-
OK, lite snicksnack om freestylebrädor
Som jag trott och hoppats kommer kommer det nu kortare freestylebrädor. I senaste tyska SURF står det att läsa om den nya shapetrenden med freestylebrädor ned mot 250cm. Mistral kommer med två stycken “Wave Score”, en 255*58, 88l och en 250*56, 78l. AHD kommer med sin “Maxxride 62” på 250*62, 101 liter.
För högprestandafreestyle är det rätt naturligt att brädorna blir kortare. Freestyle handlar mycket om trick, hopp och snurrar och det räcker att slänga ett öga på snowboard eller wakeboardbranchen (eller sin fysikbok) för att inse att en kortare bräda är både mer lätthanterlig och har lägre “sving-vikt” eller tröghetsmoment. Det lär ju vara rätt mycket lättare att flippa runt 250cm Maxxride 62 än 270cm RRD Funrider/Freestyle 70 även om det bara skiljer runt 5 liter i volym.
Nu är det ju dock så att de flesta som kommer segla på freestylebrädor inte kommer sätta spockar, air-tacks och lollypops till höger och vänster. Freestyle har som tävlingsform och begrepp blivit än succe och brädtillverkarna kommer (med rätta) att marknadsföra freestylebrädor till så många som möjligt. Det betyder att tillverkarna kommer att, med nuvarande freestylebrädor som bas, utveckla ett bredare och bredare spektrum av brädor med namnet “freestyle” eller motsvarande. Vi talar hör om allt från lättvindsvågliknande skapelser, genom “äkta” freestylebrädor och till större brädor för större segel och klassisk plana-runt-och-ha-det-skoj-utan-att-direkt-satsa-på-trix-segling. Om man tittar på detta som tre kategorier är det nog rimligt att anta att brädorna för de olika kategorierna kommer skilja sig mer och mer åt tills ingen längre kommer ihåg att de än gång i tiden härstammade från samma (genialiska) ide.
Kollar man på årets (eller nästa års) brädor kan man nog säga att Wave Score V78 är av den första typen, AHD Maxxride och F2 Air av den andra och Score 111 och RRD Funrider av den tredje typen. Jag tror inte att tävlingsmässig freestylesegling kommer utföras på brädor över 260 (ens i lättvind) i framtiden.
Kategorin Wave/Freestyle-brädor kommer nog bli mycket intressant för sverigevågseglare. Även om man utför all sin segling vid ett “vågställe” så är det ju så att man (en normalsäsong) endast kan få mycket tid på vattnet om man kör när det är “risiga” förhållanden, med små vågor och lite vind. De nya freestylevågisarna skiljer sig förstås mycket från “riktiga” lättvindsvågisar för stora vågor men också från lättvindsvågbrädor av den typ som brukade kallas “eurowave”.
Jämfört med årets freestylebrädor är våg-freestylebrädorna lite kortare (250-255), smalare (56-58), smalare i tailen (34-36) och framför allt, tunnare och har tunnare kanter. Dessutom kan de eventuellt ha lite mer scoop och lite mer rocker/tailkick. Man kan säga att man offrar lite marginaler vid trick som nästan är stillastående, tappar lite, planingsegenskaper och kanske inte kan köra riktigt lika stora segel. Man vinner dock mycket i svängegenskaper, speciellt när det är studsigt. Som vanligt kommer brädans beteende bero mycket på vilken fena som sitter på.På till exempel ett ställe som Varberg tror jag att en våg/freestylebräda blir ett perfekt komplement till en liten vågbräda. Då kan man skaffa en liten vågis som är optimerad för att fungera när det är mycket vind och/eller bra vågor. Med några olika fenor fungerar ju en sådan bräda (oftast) bra även när det är 5.0 och halvrisigt. Efter detta tar freestylebrädan vid och tack vare de “nya” egenskaperna ovan får man också ett visst överlapp, dvs freestylebrädan fungerar OK även med lite mindre segel, speciellt om vågorna lyser med sin frånvaro.
Så, är man gammal vågseglare och har råd med två brädor ser framtiden, åtminstone utrustningsmässigt, ljus ut. Själv får jag min nya vågfreestylebräda byggd efter dessa ideer nästa vecka. Frågan är då om man till nästa vecka skall hoppas på risiga förhållanden för testning av sin nya leksak eller punch i läppen och klassiskt ridning på sin gamla sunkiga 245:a från 93? Valet är förstås givet, men det är ju tyvärr inte jag som bestämmer…..
Ola H.
Log in to reply.