Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots OK nybörjar spots i Östra Skåne??

• OK nybörjar spots i Östra Skåne??

Publicerad av mattiasn på 24 juni, 2009 vid 19:14

Hej på er.

Finns det några ok spots i östra skåne som funkar för nybörjare?
    Ska tillbringa fre, lör och söndag i östra skåne och tänkte ta med prylarna om det finns bra ställen för nybörjare där.

Vinden verkar ju vara ostlig till helgen, dock ganska stark!

Tacksam för tips.

mattiasn svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • litease

Medlem
    26 juni, 2009 vid 01:15

Fick du med dig dina grejer?
    Det finns några ställen där nere, vet inte hur de är för nybörjare. Har aldrig kört där själv. Kolla in http://spotguide.kicks-ass.net/

• tobbekite

Medlem
    26 juni, 2009 vid 06:55

hur mycket nybörjare är du?

jag har bara varit i Borrby, och det är inget nybörjarställe. ofta (med svenska mått mätt) höga vågor och väldigt strömt.
    har du kommit såpass långt att du åker stabilt och kan ta höjd så kan det funka, annars skulle jag avråda dig. råkar du tappa ner draken i vattnet och den hinner bli spolad av en våg är det väldigt svårt, nästan omöjligt, att få upp den igen pga strömmen och vågorna. så det gäller att hålla draken högt och kunna hålla den uppe hela tiden.

övriga spots på ostsidan av skåne får någon annan redovisa för.

• lancce

Medlem
    26 juni, 2009 vid 07:38

jag undrar precis samma sak..jag är nybörjare och måste ut i helgen, var kvittar egentligen men O-NO verkar ju inte vara optimalt på västsidan…några tips måste ni rutinerade rävar väl ha?
    Hur är det annars på sydkusten för det borde väl funka?

Hittade Rinkaby skjutfält i spotguiden…den borde funka prima till helgen eller? Brukar där vara en del kitare så man kan få hjälp att launcha eller det e lite mer öde där än på västkusten?

• tobbekite

Medlem
    26 juni, 2009 vid 08:41
    Lancce;555486 wrote:
    jag undrar precis samma sak..jag är nybörjare och måste ut i helgen, var kvittar egentligen men O-NO verkar ju inte vara optimalt på västsidan…några tips måste ni rutinerade rävar väl ha?
    Hur är det annars på sydkusten för det borde väl funka?

Hittade Rinkaby skjutfält i spotguiden…den borde funka prima till helgen eller? Brukar där vara en del kitare så man kan få hjälp att launcha eller det e lite mer öde där än på västkusten?

jag skulle faktiskt säga att Lundåkra funkar bra för nybörjare, även på O/NO. Inte helt optimalt, men det funkar så länge du tänker på följande:
    – Gå långt upp längs med strandremsan innan du börjar bodydragga/försöka komma upp på brädan/åka. I höjd med vindkraftverkan nånstans.
    – Håll dig innanför “rännan” så du bottnar ifall du får problem. Du vill inte driva förbi launchytan för då hamnar du i bästa fall vid industribyggnaderna på andra sidan och har en timmes promenad framför dig, eller i värsta fall driver du vidare mot danmark.
    – Det kommer vara byig vind vid NO, igår t ex pendlade det från 5m/s upp till över 10m/s på kort tid. Ibland kan vinden även dö helt, både korta och längre stunder.
    – Launcha/landa ute på vattnet. Vid O/NO är vinden extremt opålitlig inne vid riggytan pga alla träd som är ivägen.

• lancce

Medlem
    26 juni, 2009 vid 10:40

ok najs det låter ju som att Lundåkra funkar om man är lite försiktig. Men ingen som har några åsikter om skjutbanan?

Förresten tobbe när du säger:
    “- Gå långt upp längs med strandremsan innan du börjar bodydragga/försöka komma upp på brädan/åka. I höjd med vindkraftverkan nånstans.”
    vilket håll menar du då exakt för jag har inte helt hundra koll på stället. Jag har varit där och kollat lite snabbt så om man står där vid rampen som ligger uppdragen på land och har vattnet framför sig, menar du då att man ska ta sig ut långt snett åt vänster eller ska man gå runt kröken till höger in i bukten liksom?

Sorry förresten Mattias för att jag kidnappade din tråd, men jag drog i alla fall in skjutbanan i nordöstra skåne i diskussionen =)

• tobbekite

Medlem
    26 juni, 2009 vid 10:50
    Lancce;555531 wrote:
    Förresten tobbe när du säger:
    “- Gå långt upp längs med strandremsan innan du börjar bodydragga/försöka komma upp på brädan/åka. I höjd med vindkraftverkan nånstans.”
    vilket håll menar du då exakt för jag har inte helt hundra koll på stället. Jag har varit där och kollat lite snabbt så om man står där vid rampen som ligger uppdragen på land och har vattnet framför sig, menar du då att man ska ta sig ut långt snett åt vänster eller ska man gå runt kröken till höger in i bukten liksom?

Strandremsa är kanske fel ordval av mig, är väl ingen strand att prata om direkt 😉 du får gå i vattnet lagom nära land där det är grunt liksom.
    Det är snett åt vänster jag menar när du står vid rampen och tittar ut över vattnet mot öst. Dvs vid nordostlig vind kommer du gå längst med landremsam mot vinden. Och åt det hållet ser du vindkraftverken som jag menade är lagom att sikta på.

• mattiasn

Medlem
    28 juni, 2009 vid 18:02
    Lancce;555531 wrote:
    Sorry förresten Mattias för att jag kidnappade din tråd, men jag drog i alla fall in skjutbanan i nordöstra skåne i diskussionen =)

Det är lugnt.

Jag är hemma på väst sidan igen efter 3 dagar på österlen helt utan surf.
    Lördagen bjöd inte riktigt på så mycket vind att jag åkte upp till Rinkaby som jag tänkt. Idag var det stendött med blåst. Den enda dagen det blåste på fint far fredagen men då han jag inte komma iväg.

Tack för era svar. Jag ska bli lite säkrare på att hantera prylarna innan jag ger mig på de djupa strömmande spotsen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots OK nybörjar spots i Östra Skåne??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.