Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › OK Per……
Taggad: racing
-
OK Per……
Publicerad av getwet på 4 maj, 2002 vid 19:52Förväntar mig en rapport hur det var, och hur nya pryttlarna fungerade?
getwet svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag gissar att det är mig du menar och att du vill ha rapport från Garda…eller? Det är sent så här kommer en mkt kort rapport…
-97 herrar. Alla startade samtidigt. Lyckades inte få till en enda bra start förrän sista dagen. 3 ggr så stora fält som i SWT. Mycket lärorikt. Mycket svårt. Det blåste bara på ena kanten av sjön vilket innebar att alla kryssade upp till bojen i en smal ränna (5-7 slag per kryss) vilket i sin tur innebar att alla som inte kommit iväg som topp 10-15 fick konstant skitvind….extremt bökigt att ta sig ur denna position-Dagens segel går att hålla extremt länge. Körde på 12,5 hela tiden och vinden var mellan 5-10 m/s (med byar på kanske 11-12). OK Garda är extremt platt så det återstår väl att se hur de fungerar när det är lite vågor. Med uthalstrim kan man få ur en hel del kraft när det brallar i.
-Brädan känns lättseglad (x-186). Går bra på kryssen…ngt snabbare på undanvind än 175an och 186an känns det som. Den planar ung lika tidigt som sina föregångare. Orginalfenan är grym. Gick bättre på den än många av mina customfenor faktiskt. Kul när standardprylar håller så hög klass.
– Häftigt att tävla mot de bästa. Jona, Per Boström och jag går ung lika fort och högt och djupt som topp 20-30…topp 10 är klart vassare….det verkar vara mindre skillnad mellan olika märken än tidigare år. Får man bara till ett hyfsat trim så verkar det hänga mer på seglaren än prylarna om man får till det eller ej (äntligen)….det är i starterna, manövrarna (långsamma slag och gippar…märks framförallt på denna typ av korta, slagintensiva bana) och i taktiken det brister för oss svenskar….hem och träna och framförallt…planera in flera Eurocups för att få till starterna….
-Det är ruggigt häftigt när det är riktigt trångt ända ner till 50-60 placering i fältet. Ett dåligt slag och du missar 2-3 gubbar direkt. Ett bra vägval och du plockar 10 på undanvinden. Europacupen är här för att stanna. Rekommenderar verkligen andra att åka på dessa tävlingar för att se och lära. Otroligt nyttigt.
-Det kanske låter torftigt med våra placeringar, men det är bara att inse…så här dags på året och med denna typ av bana är vi inte bättre helt enkelt. Gudarna skall veta att vi slet för dessa platser. Att vi sedan hamnade så lika i totalpoängen (Jona, Per och jag) fattar jag inte eftersom vi befann oss på olika delar av banan nästan jämnt…en ren slump helt enkelt.
-Skönt att komma ner till lite värme och ligga och trimma i kortärmad dräkt. Jona hade fixat hotell som låg precis vid vattnet så det var bara att rigga och köra.
-437 mil lång blev resan totalt (plus färjan Trelleborg-Rostock)
-Gonatt!
/Per -
Visst var det precis den rapporten jag ville ha, och jag tackar för den…..även om en del var bortredigerat!!! (det ryktas i byn)
Såg både på start samt resultatlistan att det är otroligt många och duktiga Polacker med och seglar, har du någon aning om hur det kommer sig? Lite förvånad över att dom kommit oherhört starkt i just Formula, förr såg man dom aldrig eller väldigt sällan!
Kul att prylarna börjar spela mindre roll, att det jämnat ut sig och det är seglarens teknik/erfarenhet mm som numera tycks vara det mest avgörande, ett steg i helt rätt riktning.Syns på Fituna när vinden vänt…..
-
Intressant rapport Per! Det ska bli kul att se om ni kan klämma er före Danmark-Finland-Norge på NM! Det kan ju bli ett idrotts-déja-vu annars.
Mats K
P.S. Formula nästa år för min del… -
Vadå bortredigerat?
Polen har haft en mycket omfattande satsning på OS-klassen Mistral One Design genom åren och fått fram många extremt vassa seglare. Dessa seglare börjar nu få upp intresset för Formula där det finns mer pengar att hämta (framförallt om du inte blir uttagen till OS). I och med att Formulaklassen inte kräver broilers på 105 kg + för att gå fort såsom PWA gjorde, så ser dessa seglare en framtid inom Formulaklassen.
ARG3 – Costa Hoevel är även han en fd Mistralseglare (2:a i Argentinas OS-uttagning)…..lite av förklaringen varför han gick så bra på denna typ av bana…extremt svårt och lurigt…då visar det sig snabbt vem som behärskar taktik och teknik.
mvh
Per -
Bortredigerat, det ryktas om någon start som inte gick så där väldans bra…….och något nattligt besök på trevlig klubb eller…?
-
OK…det var snarare så att jag inte lyckades få till en enda start förrän sista dagen. I en av starterna första dagen guppade jag över startlinjen i 2 knop GARANTERAT sist. Helt otroligt vad 96 pumpande herrar kan förstöra för en stackars Stockholmare på 95 kg.
Sista dagen fick jag dock till 2 hyfsade starter med fri vind de första 150 metrarna. efter det hamnade jag i lä om storkanonerna och började halka ner i fältet :-(. Det var framförallt i slagen och gipparna vi tappade mot de övriga. 2-3 s långsammare per slag och 1-2 höjdmeter sämre ger efter 7 slag 14-21 s och 7-14 m….en evighet uppe vid kryssmärket.
Faktum var att i den absolut sista starten fick Per Boström och jag till en riktig kanonstart. Så fort storkanonerna började ge oss skitvind slog vi oss ut på högerkanten (där det normalt INTE var fördelaktigt att gå) och gjorde en chansning på att vinden skulle hålla i sig där….det gjorde den och när vi slog in på layline för att sträcka märket låg vi på 4-6 plats någonting….vilken adrenalinkick asså!!! Mot märket för styrbords halsar forsar nu Per Boström SWE 92, 5 m i lovart och 5 m bakom ligger jag. 5 m i lovart om mig ligger Jamie Lever GBR5. Jamie och jag gick något snabbare än Boström, men han pressade mer höjd än oss. In på layline framför oss slår Steve Allen AUS0, Micah Buzianis US34 och Gonzalo Costa Hoevel ARG3…sen är det vi :-). 15 m innan märket får vi dock ett motvrid. Jamie lyckas pumpa sig ovanför märket..Boström pressar sig över, men tappar planingen. Jag måste slå….och inom 10 sek tappar jag 25-30 placeringar :-(. Nere vid rundningen kör jag rakt in i ett område med långtidsparkerade surfare och tappar ytterligare 20 placeringar på några sekunder….slutar på en av mina sämre placeringar under dessa dagar….så nära och ändå så långt borta. Sekundrarna av lycka när vi slog in på layline kommer jag dock sent att glömma.
Apropå nattklubbsbesök hänvisar jag till min resekollega som kan mer om detaljerna 😉
-
Fanns det inte en start då några stod på stranden när skottet gick? Eller är det desinformation av kollegor från cupen ala psyk?
-
🙂
Javisst ja…den har jag förträngt 🙂 Riktigt så illa var det dock inte. Det hela grundade sig i ett missförstånd. Det var egentligen dags för damernas start, men den ställdes in. Flera seglare hade seglat till stranden för att vila. När vi sedan såg att de hissade röda flaggan (dvs herrklassen) var det brådis värre. När startskottet gick hade jag ca 20 s kvar till linjen. Detta race blev dock mitt bästa resultat (!?) en 33:e placering.Per
-
Förstår, vissa saker lär man tydligen glömma snabbt och förtränga. Men nu vet vi hur det egentligen gick till…..
Syns kanske på Fituna söndag, prognosen säger sydväst!
Logga in för att svara.