Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing öka din vattentid med freestylesegling >300%

• öka din vattentid med freestylesegling >300%

Publicerad av anonym-anvandare på 13 augusti, 2005 vid 20:37

Det blåster för lite i sverige. Jag vill träna snurrtrick med brädan utan att det blåser 6.0. Idén är att sätta ett 8.0 segel med så tidig planing som möjligt och så bra manöverbarhet som möjligt på min frestylebräda. Brädan är 110 liter och klarar 5.0-7.5 kvm segel, jag väger 80kg. Sen gäller det att hitta en fena som passar, ca 43 cm skall den väl vara egentligen men går det att snurra med en sådan? Det kanske finns fenor som är 30 långa men tillräckligt breda för att bära upp ett 8.0? Skulle den fungera att snurra med?

Eller MÅSTE man gå ned till 7.0-7.5.

Någon? Alla idéer välkomna.

jonatan svarade 19 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • adde

Medlem
    13 augusti, 2005 vid 21:52

Om du verkligen vill SNURRA segel behöver du (eller kanske ska du) inte gå upp ens över 7.0 tycker jag. Snurra segel kan man göra med vad som helst bara det blåser lite. Jag har 7.0, 6.2 … och om jag jag knappt planar med 7.0 riggar jag hellre 6.2 och snurrar med det. Det är roligare att inte plana med 6.2 än att inte plana med 7.0 så att säga laugh.gif. Trenden verkar vara (i alla fall i min bekanskapskrets) att man väljer max 6.5 som största freestylesegel, tom 5.7 (men då är det lätta killar).

/adde

• tdk

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 07:29

Jag har nyss avskaffat min 6,7 och har nu 5,8 som störst.. Väger 77kg 101 liters bräda.. Det är kanske i minsta laget för mig, men med dina 110 liter hade det vart fisken! Som Adde säger, ska man snurra segel har jag hellre manöverbarheten än lite lite extra drag.. Och jag inbillarmig (försöker iaf.. smile.gif ) att OM det blåser så är det antingen <5,8 som gäller eller >10kvm.. Aldrig mitt i mellan..

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 08:10

Uttryckte mig otydligt. Vill jag snurra segel kan jag ta pråmen och ett litet segel.

Poängen var att plana i så lite vind som möjligt och göra en willy skipper osv. Kanske ett NP raf jet eller excess 7.4 kan passa till detta? Hur funkar dem jämfört tex simmer zerofive? Det kanske är roligare att plana med ett 8.0 än att sitta och titta hela sommaren, fast då måste man ju kunna tricka lite och inte bara bränna runt, annars är det ingen idé. Någon som har testat om det går med ett 8.0? Sen när det blåser 6.0 och 5.0 osv så kör man ju det så klart.

• jonatan

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 09:33

Svar till:

Och jag inbillarmig (försöker iaf.. smile.gif ) att OM det blåser så är det antingen <5,8 som gäller eller >10kvm.. Aldrig mitt i mellan..

[/ QUOTE ]

Håller med. Om det inte blåser tillräckligt för 5,8:an kan man lika gärna snurra segel med det eller skaffa formula, vilket jag förmodligen hade gjort om jag hade haft plats och pengar.. wink.gif

• niklas_s

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:29

tjena. förra sommarn va ja inne på precis samma tankar som du. förstår att de låter surt me antingen 6.0 å freestyle eller formula. jag har dock testat och kommit fram till att det tyvärr stämmer. jag körde själv på ett gaastra echo 7.0. hade ja haft en tillräklig mast hade ja antagligen köpt ett 7.4. ja sålde dock 7.0an efter kanske 10 användningar. vilket går på typ en vecka när vi snackar shitbay. visst gick de å göra både spockar å grubbys å grejjer. men inte förrän du i princip planar me 6.0 å kan göra tricken så sjukt mycke enklare så de finns inte. om du nu bestämmer dig för att testa köra så stort segel, de e ju trotsallt endel som trivs med det, så skulle ja rekomendera 100% att du köper ett freestylesegel. dom e gjorda för precis de du e ute efter, tidig planing å lätta att manövrera. Gaastras 05or är ett bra val om du e ute efter mer manöverbarhet. 06orna är också lätta att hantera, dock snäppet under, men ger dig istället grymm power för att plana upp å sätta cleana manövrar. mitt tips, köp ett upp-powerat 6.4 å pumpa som fan.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:06

Tack för intressanta åsikter. Jag tror att jag kommer att testa något av de större storlekarna av freestylesegel.

• el_duderino

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:18

Stora segel för freestyle suger apa!!!!!!
    2003: 6.7 m2
    2005: 6.4 m2
    2006: antgaligen inte mycket större än 6.0 m2
    trenden för mig är att mitt största segel blir mindre och mindre..
    kan tänka mig en linje på typ: 6.0, 5.3, 4.7 nästa gång!

Allting blir så klumpigt å drygt… känns som riggen väger 2 ton när man jämför med mindre segel!

men det är ju bara min åsikt… alla kan tycka olika!

• callekuling

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:45

Nu när ämnet ändå diskuteras:

Kör själv med 6.2 och naish playmate 100 som största kombination, väger 64kg Är väl ingen super freestyler, men gör så gott jag kan. Små segel är ju alltid trevligast att köra med, så jag går lite i tankar om att byta ut 6.2 mot 5.7 till nästa säsong, vad har ni att säga om detta, hur mycket mera vind krävs för att få fart på grejorna? ooo.gif

• tdk

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:52

Svar till:

Jag har nyss avskaffat min 6,7 och har nu 5,8 som störst.. Väger 77kg 101 liters bräda.. Det är kanske i minsta laget för mig, men med dina 110 liter hade det vart fisken! Som Adde säger, ska man snurra segel har jag hellre manöverbarheten än lite lite extra drag.. Och jag inbillarmig (försöker iaf.. ) att OM det blåser så är det antingen <5,8 som gäller eller >10kvm.. Aldrig mitt i mellan..

[/ QUOTE ]

• adde

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 21:30

Tänkte du byta 6.2 mot 5.7, eller har du redan 5.7 och skall bara fimpa 6.2?

Personligen tror jag på stor bräda, och “litet” största segel – evt. i kombination med större fena. Kommer själv gå från 7.0 (AMP) och 6.2 (Boxer) till 6.5 (AMP) och 5.8 (Boxer) – då kör jag på nya playmaten som är 68 bred och JAG väger lite över 80 kg (igen laugh.gif).

Intressant för dig kan vara att kika närmare på nya boxer där bommen är “en storlek mindre”, dvs 6.2:an kommer att ha 179 i bom, och 5.8 har 174!

/adde

• jester

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 22:03

Svar till:

då kör jag på nya playmaten som är 68 bred och väger lite över 80 kg

[/ QUOTE ]

Det va en j-vligt tung bräda…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 07:47

Fundera inte på att köpa ett Zimmer, de suger balle är min uppfattning. Har ett och det känns riktigt sunkigt kvalitetsmässigt. Köpte ett Gaastra i våras och det är så brutalt mycket skönare (kan inte riktigt peka på varför, men det är gedignare på något sätt) och kommer aldrig mer köpa ett “jättebilligt” segel. Hett tips är ju att köpa från tyskland, där får man förra årets för samma pris som Surfers P tar för ett Zimmer. (Troligen visste du redan detta…).

• dr-masse

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:43

Efter denna utförliga recension, helt klart baserad på fakta och omfattande test av ett flertal olika segelmodeller, så är det klart – Simmer är skräp.

Jomenvisst sörru.

Alltså, åsikter om prylar är ju alltid kul att läsa om, men att “Zimmer” suger balle för att “… Gaastra är gedignare på något sätt” är ju inte helt lätt att ta på allvar.

Surfa På!

• ola-h

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 10:50

Ja, de flesta nedan verkar ju ense om att det är bättre med stor bräda och litet segel, ned mot 6.0. Problemet är nog att inte en de stora freestylebrädorna egentligen är några höjdare med 7.0 och uppåt. Som du skriver blir också fenan en begränsning.

Rent generellt är det också så att när man lägger på ett segel som är större än vad brädan “egentligen” klarar så blir det så att man till slut inte planar tidigare, trots att mna får mer drag i seglet. Det blir bara jobbigare. Även strax under denna storlek börjar manöverförmågan att bli rätt dålig.

Jag skulle gissa att du får bättre “effekt” med en megabräda, typ Starboard Aero, och ett segel i mer “rimlig” storlek.

• oscar

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 11:05

Gränsen för att kunna köra freestyle går helt klart vid 7.0. Jag har flera år kört 6.9 eller 7.0 som största. Skillnaden mot många andra är kanske att jag kört med en superlätt racemast i seglen och väger 90 pannor. Segelsnurr är inte kul med 7.0 men har man tryck så kan det vara skitkul att nöta “slidetrick”, man måste dock ha en bräda som verkligen släpper och är snabb dvs ganska rak rocker som min compstyle. Körde en Twister 117 (mkt tailkick) innan och den funkade bättre med 6.2 som största.

Kommer dock ha 6.2 som största freestylesegel i framtiden och istället räjsa omkring med ett 7.8 trecambersegel i lättvind istället.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing öka din vattentid med freestylesegling >300%

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.