Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ökad säkerhet när man kör själv, vattentät mobil!

• roland

Medlem
    12 januari, 2009 vid 21:56

@kiters_se 525104 wrote:

Jag kitar mycket själv och frun är inte helt nöjd. Jag har börjat fundera mer och mer på hur man kan öka säkerheten när man är själv. Självklart kör jag med hjälm och väst.

Jag blev mycket glad när jag läste om denna mobil Sonim XP3 vattentät till en meter, grymt bra! Nu kör jag med en vanlig mobil i en Aquapack (fungerar också men troligen inte lika bra).

Men jag har bestämt mig för att köpa en Sonim XP3.

Här kan ni läsa lite mer om den!
    http://www.sonimxp3.com/
    http://tv.mediaprovider.se/stryktaliga_mobiler_1227778402081.html
    http://www.mobil.se/ArticlePages/200812/10/20081210094212_MOB896/20081210094212_MOB896.dbp.asp

Återkommer med mer info när jag har fått den.

Ha det gött!
    Peter

Vill man ha mer grejor att hålla reda på?
    Vill man att frugan ska ringa när men nu e ute å kitar?
    Vem ringer man om man har lin trassel?
    Köp den sen lägg den i din Aquapack sen i en kondom sen i en………..

• smaskens

Medlem
    13 januari, 2009 vid 07:28

@Boardtalk 525177 wrote:

Precis tex. en klocka som är vattentät till 200 meter klarar inte alltid en riktigt hård krasch, som min casio av dykmodell med djupmätare och allt.

En billigare lösning om man inte har en dyr avancerad mobil förstås, är att
    stoppa ner den i en kondom. Finns att köpa på teknikmagasinet, funkar skit bra. Hade den i fickan på shortsen när vi skulle ha barn, och det började dra i hop sig för nedkomst ;~)

Jepp jag tror nog mer på en rejäl vattentät påse att ha mobilen i. Det lite som när man går till uraffären:
    30 m är vattenskyddad tål lite regn.
    100m kan man bada med.
    200m dykning.
    om IP 57 betyder 15-100 cm vatten så kanske enligt analogin ovan stå emot kraftig handsvett men inte mycket mer.
    Om man inte älskar prylar… och vill köpa en ny grej 😀

• byguy

Medlem
    13 januari, 2009 vid 08:17
    kasimir;525219 wrote:
    Jag brukar köpa mina kondomer på macken. Sen gör den väl inte så jävla stor nytta i fickan, men det kanske du märkte. Hade du haft den på rätt ställe 9 månader innan hade du haft bra mycket mer tid att kita nu.

Men 14 15 år senare om du inte använt den ger den dig mycket mer tid på vattnet. Man måste ju passa sina ungar! (Anton och Teds pappa)

• kiters_se

Medlem
    13 januari, 2009 vid 10:10

I och med att jag redan har beställt en lur så vill man ju kolla upp era synpunkter med leverantöran, för övrigt bra och kul återkoppling minst sagt kreativa idéer 🙂

Har mailat Sonim, för övrigt ett svenskt/amrikanskt företag, med några tidigare anställda från Ericsson, man kan ju nästan se det på designen, lite klassisk Ericsson.

Min fråga var:
    När man kitesurfar och gör hopp på 5-10 meter upp i luften kommer mobilen att klara av en tuff landning?

Sonims svar:
    Den håller för de aspekter du beskriver.
    Luren har också 3 års garanti så skulle den mot all förmodan gå sönder medans du surfar är det bara att gå tillbaka med den till butiken där inköpt och så får du en ny.

Mvh
    Henrik Salzmann / Sonim Technologies

Jag är nöjd och kommer att testa mobilen utan skydd till den.

Ha det bäst!

Peter

• tobbekite

Medlem
    13 januari, 2009 vid 11:19
    kiters_se;525272 wrote:

Var kommer du placera den medans du surfar? Ett bälte? Eller har du nån ficka på våtdräkten?

• kiters_se

Medlem
    13 januari, 2009 vid 11:26

@TobbeKite 525283 wrote:

Var kommer du placera den medans du surfar? Ett bälte? Eller har du nån ficka på våtdräkten?

Troligen i min flytväst. Kommer ju främst att använda den när jag kör ute på Stenudden / Åsa, då har man liksom ingen soft strand man glider upp på om det skiter sig. Vill framför allt öka säkerheten när jag kör där. Kan ju även känna större trygghet när jag ligger och kör våg och course racing träning. Kan ju ligga lite längre ut.

Jag återkommer när jag fått den.

Peter

• kygen

Medlem
    13 januari, 2009 vid 11:27
    byGuy;525256 wrote:
    Men 14 15 år senare om du inte använt den ger den dig mycket mer tid på vattnet. Man måste ju passa sina ungar! (Anton och Teds pappa)

Haha!
    Skönt comment! Jag är inne på ditt spår.. jobbigast blir ju barnen inte alls gillar vattensport? Men gör dom det så kan man ju alltid skylla på att det är dom som vill ut och kita! :cool2:

• hengo

Medlem
    13 januari, 2009 vid 14:21

Här har ni långdistanskillar lite inspiration

• hengo

Medlem
    13 januari, 2009 vid 14:21

anti shark devicen e den viktigaste 🙂

• yann

Medlem
    13 januari, 2009 vid 14:58

Haha, byt namn på den bara. Anti jellyfish/seagul/crowd device

• kiters_se

Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:07

@hengo 525302 wrote:

Här har ni långdistanskillar lite inspiration

Vem smygfotade mig vid Stenudden????? 😉

Men ni missade PLBn.

Peter

• debkausf

Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:57

Ska mä skaffa vattentät mobil i påse. Asgött o dra downwind själv, ingen att bråka om körsträcka, hastighet o tid, bara ligga softloopa. När man inte orkar mer e de bara iland o köra livlinan.

• debkausf

Medlem
    13 januari, 2009 vid 16:01

@kiters_se 525272 wrote:

I och med att jag redan har beställt en lur så vill man ju kolla upp era synpunkter med leverantöran, för övrigt bra och kul återkoppling minst sagt kreativa idéer 🙂

Har mailat Sonim, för övrigt ett svenskt/amrikanskt företag, med några tidigare anställda från Ericsson, man kan ju nästan se det på designen, lite klassisk Ericsson.

Min fråga var:
    När man kitesurfar och gör hopp på 5-10 meter upp i luften kommer mobilen att klara av en tuff landning?

Sonims svar:
    Den håller för de aspekter du beskriver.
    Luren har också 3 års garanti så skulle den mot all förmodan gå sönder medans du surfar är det bara att gå tillbaka med den till butiken där inköpt och så får du en ny.

Mvh
    Henrik Salzmann / Sonim Technologies

Ha det bäst!

Peter

Återkom gärna med en utvärdering. Borde ju bli en perfekt jobbmobil också.

• surfbasse

Medlem
    13 januari, 2009 vid 17:54

Shit vad nice när tror ni telia och telenor gör storsattsningen och skickar stora radiovågor på vattnet så man får nice motagning

• kiters_se

Medlem
    13 januari, 2009 vid 18:30

@surfbasse 525339 wrote:

Shit vad nice när tror ni telia och telenor gör storsattsningen och skickar stora radiovågor på vattnet så man får nice motagning

Här är Tele2s karta. Ser ju bra ut sedan får vi se hur det fungerar.

Jag får köra och testa 😉

Peter

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ökad säkerhet när man kör själv, vattentät mobil!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.