Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Okontrollerad segling

Taggad: ,

• Okontrollerad segling

Publicerad av anonym-anvandare på 9 juni, 2004 vid 14:28

Hej allehopa!

Säsongen är igång. Woot!
    Jag är ganska ny till lättbrädsegling och undrar lite grann.
    Igår var jag ute i haga och det blåste ca 14m/s. körde med ett 5.3 segel på en 96l fanatic bräda.
    jag har inga större problem att komma i planing men däremot att kontrollera brädan och seglet när jag planar. grejen var att det var ganska stora vågor vilket på nåt vis gjorde att brädan inte följde vattnet utan hoppade fråpn våg till våg dvs släppte greppet och då tog vinden tag i hela alltet och jag flög all världens väg. crazy.gif jo visst det var kul men jag undrar hur jag kan få kontroll ? vinden högg ju tag i seglet nåt fruktansvärt. överriggad kanske?

nästa fråga:
    när jag planar och går ner i stropparna så får jag en känsla av att seglet lutas bakåt för mycket eftersom jag går bakåt på brädan. vad gör jag för fel? ska jag luta riggern framåt mer? om jag gör det så känns det som jag tappar balansen. hur mycket ska jag skota in för att det ska kännas stabilt?

tacksam för alla svar.

kamaaina svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • robin

Medlem
    9 juni, 2004 vid 14:42

5.3 i 14 m/s låter stort. Vad körde de andra? Det låter på din beskrivning som att du var överriggad. Dra ordentligt i nedhalet också. Det finns gott om duktiga på Haga som kan hjälpa dig med segeltrimmet, men om det blåser mycket ska du som grundregel ha ett mycket löst akterlik, dvs området från bommen och uppåt ska vara buckligt när seglet ligger på marken.

Seglet ska vara ordentligt tillbakalutat, så det är lugnt!
    Skota in ska du göra så mycket som möjligt, försök hålla bommen i det läget där du får mest tryck i seglet. En anledning till att brädan hoppade runt var antagligen att du inte lyckades skota in helt.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2004 vid 15:10

Jag vet inte exakt vad alla körde med, bara att en jag pratade lite med hade 6.4 😛 han sa iofs själv att det var överriggat.
    När man skotar in helt, betyder det att riggens trycks ner eller att den lyfter upp?

• calle_b

Medlem
    9 juni, 2004 vid 16:00

När du skotar in helt så är det lätt att seglet blir överskotat och du tappar ös. Hitta draget, om du är överriggad, håll en låg tyngdpunkt och luta dig utåt.
    Ofta när det är mycket vind och man seglar överriggad så håller man lite för mycket vikt på brädan,(står upprätt, med utskotat segel, men flyger fram ändå) vilket gör att brädan blir omöjlig att kontrollera. Slit i nedhalet häng ut och sjunk ner i selen om det behövs.

Good luck! (själv fräste jag INTE omkring med sjukt byig 4.2-vind på Värtan. Bläääääää)

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juni, 2004 vid 16:52

Svar till:

När du skotar in helt så är det lätt att seglet blir överskotat och du tappar ös. Hitta draget, om du är överriggad, håll en låg tyngdpunkt och luta dig utåt.
    Ofta när det är mycket vind och man seglar överriggad så håller man lite för mycket vikt på brädan,(står upprätt, med utskotat segel, men flyger fram ändå) vilket gör att brädan blir omöjlig att kontrollera. Slit i nedhalet häng ut och sjunk ner i selen om det behövs.

[/ QUOTE ]

Detta låter precis som det fenomen jag råkade ut för smirk.gif
    Jag tror att jag ska öva lite mer på hängsele och stroppar när det blåser mindre istället. Det är nog enklare än i 1 meters vågor skulle jag tro eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juni, 2004 vid 22:06

Glöm inte att parera småvågorna genom att fjädra med benen, då kommer du få mer kontroll!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juni, 2004 vid 22:51

Tjosan, ja ska tillägga att jag var ute idag o testade lite nya tekniker…det fungerade fint och jag fick tillochmed på mig hängselen så att det funkade för första gången. yay smile.gif

• feg

Medlem
    12 juni, 2004 vid 05:37

Svar till:

jag fick tillochmed på mig hängselen så att det funkade för första gången. yay

[/ QUOTE ]

Grattis, där har du nog hela svaret!
    Det är mycket så som Fjant sa tidigare. Bakfotstrycket kommer av att man får bakhandstryck av riggen. Bakhandstrycket är enormt när man inte lyckas använda selen samt när man blir överriggad.
    Om du fortsätter med selen och laborerar med hängselelinornas position (bakåt) ska du se att bakfotstrycket är ett minne blott.

Själv körde jag med “balans” i hängselelinorna förrut och fick ofta problem med bakfotstryck när farten eller vinden ökade.
    Numera kör jag med “lätt framhandsdrag” vilket definitivt hjälper. Detta gör också att man planar upp tidigare vilket inte är att förakta.

kämpa på. /feg

• kamaaina

Medlem
    18 juli, 2004 vid 15:17

Om du inte e stor o tung tycker jag det låter som brädan e väldigt stor för 14m/s. Vid så mycket vind e det lättare att hantera en mindre bräda, vet inte hur mkt du väger men typ 80L kanske e ett bra riktmärke….lycka till.
    ps mindre fena kan oxå hjälpa.
    /F

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Okontrollerad segling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.