Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing @ Ola H – Vilken konversion ger mest höjd?

• @ Ola H – Vilken konversion ger mest höjd?

Publicerad av oaxen på 14 juni, 2010 vid 09:46

Hej Ola!

Det kan vara fler än jag som går i flerfenskonverteringstankar så därför kör jag frågan publikt. Håller också på att plöja igenom Boards forumtrådar i ämnet.

Jag är inte riktigt nöjd med höjdtagningen och greppet i toppsvängen med min nuvarande bräda, en Fanatic Allwave 75 ’07. (http://www.fanatic.com/public/content/e554/e1018/index_eng.html?show=true&year=2007&keyword=allwave+75)

Vilket skulle kunna tänkas ge bäst förändring av de ovan efterfrågade egenskaperna? Oaktat alla andra brädparametrar för den specifika brädan som kan påverka utfallet.

Jag knåpar gärnar lite själv och brädan har en och annan ding så jag vill gärna se om jag kan utveckla den befintliga brädans potential.

Twin fin?
    Tri frin?
    Quad?

basse svarade 14 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola-h

Medlem
    14 juni, 2010 vid 10:03

Helt klart är det antagligen smartast att börja med tri fin. Personligen har jag tyckt att mina tri-finkonverteringar har blivit lite stela i bottensvängen, men höjdtagning och toppsväng går att få bra med rätt fenval. Och om du inte alls gillar det kan du alltid köra single också. Vare sig den nya fenboxen (som diskuterats i en annan tråd) eller en minituttle är särskilt tunga. MT är dock ännu så länga enklare att få tag på och det finns rätt relativt mycket fenor att hitta. Annars kan du göra som bland annat Stone (SSD) och köra future.

Om du sedan inte får till det med tr-fin kan du alltid gå över till quad senare. Om du sparar sista finisharbetet tills du testat lite mer tre blir det inte så mycket mer jobb att göra det i ”två steg”. På de brädor jag testat både quad och tri så har det varit enklare att få till både loosehet och bra höjdtagning med ett och samma fenkit med quad.

Twin tycker jag inte känns som rätt val om det är höjdtagning och grepp i toppsvängen du vill ha mer av.

Annars kan du få ett bra pris på min quad 71:a… (eller 76 convertible)

• ola-h

Medlem
    14 juni, 2010 vid 10:03

Helt klart är det antagligen smartast att börja med tri fin. Personligen har jag tyckt att mina tri-finkonverteringar har blivit lite stela i bottensvängen, men höjdtagning och toppsväng går att få bra med rätt fenval. Och om du inte alls gillar det kan du alltid köra single också. Vare sig den nya fenboxen (som diskuterats i en annan tråd) eller en minituttle är särskilt tunga. MT är dock ännu så länga enklare att få tag på och det finns rätt relativt mycket fenor att hitta. Annars kan du göra som bland annat Stone (SSD) och köra future.

Om du sedan inte får till det med tr-fin kan du alltid gå över till quad senare. Om du sparar sista finisharbetet tills du testat lite mer tre blir det inte så mycket mer jobb att göra det i ”två steg”. På de brädor jag testat både quad och tri så har det varit enklare att få till både loosehet och bra höjdtagning med ett och samma fenkit med quad.

Twin tycker jag inte känns som rätt val om det är höjdtagning och grepp i toppsvängen du vill ha mer av.

Annars kan du få ett bra pris på min quad 71:a… (eller 76 convertible)

• ola-h

Medlem
    14 juni, 2010 vid 10:06

PS.

Läs Boardstrådarna med en nypa salt. De mest aktiva där verkar mest segla plattvatten. Det kan iofs ge intressanta erfarenheter, men i slutändan avgörs en vågbrädas prestanda på vågen.

• ola-h

Medlem
    14 juni, 2010 vid 10:06

PS.

Läs Boardstrådarna med en nypa salt. De mest aktiva där verkar mest segla plattvatten. Det kan iofs ge intressanta erfarenheter, men i slutändan avgörs en vågbrädas prestanda på vågen.

• oaxen

Medlem
    14 juni, 2010 vid 11:11

76 Convertible = quad + singelbox?

• ola-h

Medlem
    14 juni, 2010 vid 11:50
    Oåxen;617062 wrote:
    76 Convertible = quad + singelbox?

Just det.

• basse

Medlem
    14 juni, 2010 vid 20:09

Köp!!
    🙂

• basse

Medlem
    14 juni, 2010 vid 20:09

Jag säger köp bara, köp!!
    🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing @ Ola H – Vilken konversion ger mest höjd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.