Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › öland norra lördag??
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
öland norra lördag??
mattias-j svarade 14 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 39 Svar
-
Vatten som vatten… men man är ganska rödögd idag och det är inte pga av det vanliga….
PS som gammal ex VBGare så är man van vid regn…..
-
Ja, sattan va de vart åka av i Trollskogen. Man fick hålla hårt i 4,2an, men Flikka quaden gick som på räls!! Men som tidigare nämts, de va nog den blötaste lördan man vart me om, eller iaf har ett minne av. Hade nog kunnat va riktigt bra i ottan på söndan me. Vid 7 på morron låg vinden fortfarande kvar, o de lät som de va hyffsat swell, men sikten va ca 20 meter i dimman. Så ja o Styret vågade oss inte ut, förmodligen hade man aldrig hittta land igen. Sen nån timme senare när dimman lättat hade givetvis vinden gjort de samma:(
-
Tackar de trevliga Ölänningarna för besöket, vilket kanonspot. Och tack alla Stockholmare som patrulerar naturresarvatet och upplyser om regler och förordningar.
Rille och Rolle – blir det nån Rulle? Såg att kameran var riktad mot brytet!
// Jonas
-
bananen;622530 wrote:Rille och Rolle – blir det nån Rulle? Såg att kameran var riktad mot brytet!
// Jonas
La ett klipp på Vimeo. Snabbt och fulredigerat. Hade tänkt göra en kortare version också men vet ej om jag orkar. Låg upplösning, dålig sikt och regn på linsen. Bättre än inget kanske:
[ame=”http://vimeo.com/13637986″]100724 Öland on Vimeo[/ame] -
TACK Öland och vädret. En grym dag, värd de 2*48 milen från Örebro. Seglade först Trollskogen som var kul, fast lite stökigt. Sedan rullade vi över till ett lite break på västsidan där en och annan liten våg rullade in. Helt OK… (dock absurt kallt i vattnet…på ostsidan säkert 20 grader men inte en grad över 10 på västsidan).
Foto: framegrab från Patrik Lind -
Najs Ola! Är det en såndär “roundhouse” som du exekverar?
Japp. Västspottet var behållningen, fina linjer, lena som lammarompor! -
Kommer en kort film med Mats O, Ola H, Rille & Rolle. Jag måste bara snickra färdigt först. : )
-
Förstår att ni seglat “Peak Elsa” vid Elsas bageri! Jag och 2 kompisar, Thor Sundsvik och Anders Folkesson var alltid ensamma där i slutet på 80-talet och början på 90. Mycket clean och go våg!! Smyger runt hörnet fint och blir sideshore. Underbart hoppställe också, om man tar fart innifrån hörnet vid land. Förr när Gotlandsfärjan gjorde megasvall, så kunde man ställa klockan efter tidtabellen för att få 2 fina repor vågsurfing varje gång båten åkt förbi. Does were the days…….Man kanske skulle köpa sig en vågbräda igen, vad ska man ha? Billigt och bra!? För 4,5 och 5,5….typ. Jag rider hellre än hoppar numera, tror jag….
-
Oåxen;622555 wrote:Kommer en kort film med Mats O, Ola H, Rille & Rolle. Jag måste bara snickra färdigt först. : )
Spännande spännande! Du figurerar på ett gäng najsa rides i min film ovan från Trollskogen. Du får snabbspola lite så hittar du dej nog 😉
-
Mattias J;622556 wrote:Förstår att ni seglat “Peak Elsa” vid Elsas bageri! Jag och 2 kompisar, Thor Sundsvik och Anders Folkesson var alltid ensamma där i slutet på 80-talet och början på 90. Mycket clean och go våg!! Smyger runt hörnet fint och blir sideshore. Underbart hoppställe också, om man tar fart innifrån hörnet vid land. Förr när Gotlandsfärjan gjorde megasvall, så kunde man ställa klockan efter tidtabellen för att få 2 fina repor vågsurfing varje gång båten åkt förbi. Does were the days…….Man kanske skulle köpa sig en vågbräda igen, vad ska man ha? Billigt och bra!? För 4,5 och 5,5….typ. Jag rider hellre än hoppar numera, tror jag….
Exakt. Träffade Thor (tror jag det var…jag och namn) och någon mer från “den tiden” på söndagmorgonen så vi fick höra lite historia.
Bräda: Den vågen är så go och förlåtande att det mesta funkar. Det beror lite på vad du väger.Lars_K;622541 wrote:Najs Ola! Är det en såndär “roundhouse” som du exekverar?Njae. Då skall man gå tillbaka och lägga en backsidesväng på läppen. Det här får nog klassificeras som en helt vanligt toppsväng.
-
Peak Elsa borde väl egentligen heta Point Elsa då det snarare är ett point break än ett peak break.
-
Man kan aldrig döpa om något som är så vackert! :cool2: Det är ju klart en peak, längst ut på Tokenäs udde…. Vi hade det som ett kryptiskt namn för att ingen skulle hitta det, har jag för mig. Peak rimmar ju på fik…. När Ängjärnsudde var för onshore, så tog vi tre alltid en fika. Ingen fattade varför :smile:. Det som ni borde prova är Ängjärnan på hård syd. Mitt livs bästa surfminne är från den udden efter en sydlig storm då det dagen efter “bara” blåste 12-14m/s. Det går ut ett stenrev från udden(näsan) och därifrån vrider vågen in runt udden och blir nästan rent sideshore. Jag och Folkesson hade masthögt med sideshore hela dagen, och vågsurfing när vinden lagt sig på kvällen. Alltså hård syd eller svagt sydost, då är Ängjärnan bäst i Sverige!!!
Logga in för att svara.