Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Öland vs. Västkusten v.25 (?)
-
Öland vs. Västkusten v.25 (?)
Publicerad av jox på 11 juni, 2006 vid 10:40Hej!
Funderar på att dra ut på en liten trip med bilen v.25 med ett par polare som aldrig seglat tidigare… Funderar då på apelviken eller hagapark pga uthyrdning mm.
Nu undrar jag vilket ställe som ger mest vind under den perioden, bruker väl matta på ganska ordentligt på västkusten runt midsommar? Men vad tror ni Apel eller Haga??
/Jocke
johanc svarade 18 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Haga Park är mer vindsäkert under den perioden men framförallt så är det plattvatten vilket passar nybörjare bra.
-
Jag brukar surfa båda delarna och kan bara säga att om du själv vill segla vågor! Varberg!!! Men är det mest för nybörjarnas skull Haga!!!!
Det är otroligt långgrunt på haga, små vågor och fram på dagen ofta en fin sjöbris somm räcker för planing!
Gammelsmurfaren
-
Haga har alltid levererat5.7 lr bättre över midsommar de senaste tio åren…. Men säg den tradition som inte kan brytas.
MVH
JohanC
-
Haga Park utan tvekan. Då kan nybörjarna gå hem igen efter att ha tappat höjd. Och segling i alla vindriktingar. Och bra hyrbrädor med trevlig personal. Enda minuset är nattlivet men det finns ju bil, eller!? Och vågorna gillar ingen av dina nybörjarpolare. Ska de göra framsteg så åk till Haga.
/Magnus
-
Okej, ser ut att kanske bli Öland då…
Men hur är det, blir folk sura om man försöker slå upp ett tält på “surfargräsmattan”? -
Jox wrote:Okej, ser ut att kanske bli Öland då…
Men hur är det, blir folk sura om man försöker slå upp ett tält på “surfargräsmattan”?Menar du ditt lilla strandvindskydd eller menar du tälta på stranden? Det finns en för ändamålet särskilt avsedd plats, en s.k. camping 150m från playan om man vill tälta. Camping på playan är förbjudet…
MVH
JohanC
-
Oregistrerad
Gäst12 juni, 2006 vid 20:47Jox wrote:Okej, ser ut att kanske bli Öland då…
Men hur är det, blir folk sura om man försöker slå upp ett tält på “surfargräsmattan”?Ingen camping vare sig på gräsmattan eller parkeringen.
Undantag i allemansrätten är badplats, idrottsanläggning och naturreservat
Surfområdet omfattar alla dessa criterier.
Det finns en camping på väldigt nära avstånd.
ÖWC har ett långtidsavtal på parkering och surfområde.
Och sköter om allt från sophantering till gräsklipp.
Vill man vildcampa så finns det gott om ställen att göra detta på.
Sen kan vi upplysa om att ett förbud mot vildcamping typ det på Gotland
är på gång på Öland.
Detta beror inte på några stackars fattiga surfare utan massor av Helmutar med husbilar ställer sig överallt. Och Öland har väldigt känslig natur.
Så vildcampar folk på våra områden kör vi bort dom.
Med vänliga hälsningar
ÖWC -
Å fan, hur änge ha det varit viltcampingförbud där? Jag märkte inget sist jag var där. Men å andra sidan märks ett litet grönt tält rätt lite och är lätt att gömma jämfört med en stor bil om man har lite känsla för terräng. Jag gillar att sova ostört och gömmer alltid tältet så gott jag kan även om viltcamping är tillåten.
-
Men vadfasen, kostar det inte pengar att tälta på campingen? Och i så fall, hur mycket?
-
Självklart kostar det pengar…
195:- per natt under högsäsong. 150:- på mellansäsong och 120:- lågsäsong.
-
Sen så måste man väl ha ett campingkort oxå (så var det iallafall förra säsongen), som kostar några hundralappar…
-
Rasmus_W wrote:Å fan, hur änge ha det varit viltcampingförbud där? Jag märkte inget sist jag var där. Men å andra sidan märks ett litet grönt tält rätt lite och är lätt att gömma jämfört med en stor bil om man har lite känsla för terräng. Jag gillar att sova ostört och gömmer alltid tältet så gott jag kan även om viltcamping är tillåten.
Men visst, e man gammal jägarsoldat och van att gömma sig så ska det väl funka att vildcampa. Det blir nog lite svårt på playan bara.. Inte ens den mest förhärdade spanare kan gömma sitt tält så att inte Kenneth hittar det…
😉
Johanc
Logga in för att svara.