Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Öland/Kalmar?

• Öland/Kalmar?

Publicerad av anonym-anvandare på 22 juli, 2002 vid 08:38

Hej! Lämpliga kitesurfingställen på Öland/i Kalmartrakten (exkl Böda)? Blir man ihjälslagen om man besöker Haga Park med en drake?

Borde väl känna till områdena bättre då jag ursprungligen är från Kalmar, men…

Är nu i Kalmar med familjen under två veckor så om ngn är sugen på sällskap så hör av er.

Hälsningar

Bengt-Erik Olsson
    070-459 42 07

styret svarade 21 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 juli, 2002 vid 09:03

Hej,

Kul att nan äntligen fragar om Haga. Jag är ocksa ursprungligen fran Kalmar och är hemma ibland. Jag besökte Haga Park, men startade vid en kompis sommarstuga ett par hundra meter söderut. Allt gick bra men vinden var ganska stark och jag är inte världmästare pa att ta höjd sa efter ett tag befann jag mig nära vindsurfarna. Och ärligt talat, jag har aldrig träffat otrevligare människor pa hela denna planeten. Fy fan säger jag. De skrek och gapade att jag ”skulle ta ner kite-jäveln” och ”försvinner du inte härifran kommer jag personligen förstöra din drake när jag möter dig pa land”. Detta är helt sant och det sista uttalandet kom fran en man i 40-50-arsaldern. Sa jag drog snabbt in till land och packade ihop. Kände mig mycket arg/ledsen/besviken/förbannad. Och det var inte bara en av dem som betedde sig som förkrympta hönsungar utan en ganska ansenlig del av dem. Det ska tilläggas att jag inte var ens nära att störa dem eller nära nagon olycka.

En muttrade om att det var fagelskyddsomrade, men det är pa land.

Jag kommer aldrig mera köra där, tyvärr vann de den bittra striden, men det känns som man kan träffa vänligare människor pa andra ställen. Självklart vill jag inte döma ut alla av dem som surfar där, känner för övrigt flera där, men förvanasvärt manga av dem har svarigheter med oss livs-/kite-njutare.

Jag vet ett ställe som är i det närmaste folktomt och t o m bättre än Haga, ocksa pa västra sidan. Skicka ett mejl (dontstay@home.se) sa kan jag förklara.

/Erik

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juli, 2002 vid 10:59

Jag å en polare var och körde lite på Öland i helgen, vad jag kunde se så kan man se massvis med lämpliga platser överallt från de kustnära allmänna bilvägarna…
    Men vi körde intill en camping strax norr om Degerhamn, man bottnar minst 200m ut och det var ingen som hade några negativa synpunkter på att vi rippade fett där iaf.
    Ang HP så stannade vi till där på hemvägen och fick följande bekräftat;
    Länstyrelsen har tydligen utfärdat ett förbud mot kitesurfing i ett visst område ”I en linje rakt ut från sandbergen och
    yttersta stenön så är Kitesurfing förbjudet”. Det var tydligen nära att det även skulle innefatta vindsmurfarna, vilket har gjort att vindsmurfarna är rädda om sin site så att inte de oxå förbjuds att surfa.
    Märkligt kvarstår dock att på http://www.lst.se där alla LS beslut skall framgå återfinns inget om detta, det närmaste jag hittade var följande;
    http://www.h.lst.se/lanet/natur/u_res/morbylan/resmor03.htm
    – Jag anser dock att man kan respektera vindsurfarna i detta eftersom de verkar köra sin verksamhet i kommersielet syfte, vilket innebär att deras omsättning säkert minskar om vi skulle komma dit och promota kitesurfandet 😉 De var ju där först hur som helst…
    – så kan man ju starkt ifrågasätta det aggresiva & ohyfsade sätt du blev bemött på, inte konstigt att det är krig & rasims i världen…

– Slutligen, en allmän pekpinne… så vill jag även mana de kitesurfare i nybörjar stadiet till stor försiktighet, ge er inte ut när det blåser för mycket eller från fel håll. Se till att du alltid bottnar, eller ha någon som assisterar dig när det går galet. Tro inte att du kan relauncha från/i fri-vattnet förran du lyckats med det på grunt vatten.
    För att det går galet jag har sett ett flertal skräckexempel och det handlar oftast om ensamma surfare med stort självförtroende/munväder och bristande omdöme samt utrustning.

Vänligen

\Tommy ( som aldrig har eller kommer att stå på en winsurfing-bräda, men ser fram emot den dagen då vi har lika rättigheter i samhället och får lysta områden för oss själva )
    Med vänliga hälsningar

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juli, 2002 vid 12:31

Skulle vara intressant att fa ta del av det officiella förbudet mot kitesurfing i Haga Park.

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:22

Så här ligger det till med kite på Haga!
    Eftersom det vid ett flertal tillfällen varit tillbud på platsen med kites så är dessa tyvärr inte välkomna just vid
    surfstället Haga Park, att däremot gå ut från Sandbergen eller längre söderut har ingen sagt någonting om, och det är just det som rekommenderas.
    Att någon blivit bemött med de ord som tidigare beskrivits kanske inte är så listigt, men jag misstänker att det finns en viss bakgrund som vi måste ha förståelse för.
    På de flesta ställen runt om i Europa surfar kites och w.surfers åtskillda, många gånger också markerat med skyltar var respektive utövare ska hålla till. Detta pga de olyckor som hänt, och som också uppmärksammats. Förbudet mot att kitea vid Haga är ett beslut som Länstyrelsen fattat eftersom området i direkt närhet norröver (Beijershamn) är ett fågelskyddsområde. Beijershamn är ett område inklusive sandrev ovanför vattenytan som sträcker sig en bra ut i vattnet, varvid man även vill skydda områden längre ut än fastland. Det har varit problem även för klubben ÖWC eftersom länstyrelsen även ville förbjuda w.surfing i området, men efter segslitna förhandlingar har man lyckats komma fram till en överenskommelse där man från klubbens sida informerar och ser till att man inte seglar för nära skyddsområdet. Därav kommer nog en del av irritationen från klubbens sida, att få se nybörjare med kite forsa fram på en okontrollerad läns rakt in i skyddsområdet, har inte hänt bara en gång kan påpekas!!! Samt de incidenter som inträffat, skulle nog inte vara populärt vare sig hos kommun eller länstyrelse om något inträffade.

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:26

Håll till i Sandbergen, 200-300m söder om Haga. Då slipper du konflikten, och kom gärna på ett besök någon av grillkvällarna vid klubbstugan.
    En som både kitear och Windsurfar.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juli, 2002 vid 08:28

Hej och tack för svar & tips! Har full förståelse för olämpligheten att blanda kitesurfare (ff a nybörjare & de duktiga galna…). Tillbud sker med jämna mellanrum (så även för mig) och även om jag och många andra aldrig varit i närheten av att åsamka skador för andra så finns det ju inga garantier.

Det vore ju också trist om kitesurfare sabbade för OWC pga förbudet.

Tycker dock att det är trist att folk blir aggresiva, men det finns väl sina förklaringar. Har själv varit en del på Haga Park och vindsurfat som nybörjare och blivit oerhört vänligt bemött, fått hjälp med riggning, fått råd etc, så jag vet att det finns mycket ”schysst folk” där nere.

Vill avsluta med en rätt dråplig historia (åtminstonne i efterhand) ang tillbud av det värre (?) slaget. Var nere i Danmark i några veckor och fick då höra följande historia av en kiteare. Någon hade lyckats med konststycket att tappa en drake som fastnat i masten på en segelbåt. Om jag förstod det rätt hade draken börat spinna runt masten. Resultatet blev en vält båt och en simmande besättning (ingen/inget skadat)! Kanske inte så kul för kiteare/besättning, men en bra historia tycker jag att det är.

Hälsningar

Bengt-Erik Olsson

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2002 vid 06:51

Sanningen är att du seglade inne på badplatsen!!!
    Sedan seglade bland vindsurfarna.
    Fortsatte in i fågelområdet!!!
    Du blev tillsagd ett antal gånger men fortsatte.
    När du sedan fortsätter blir folk förbannade.
    Du har ingen anledning att gnälla.
    Det är såna som du som förstör för övriga.
    När man redovisar en sanning på det vis som du gör.
    ÖWC satt på ett antal möten i vintras tack vare såna som dig.
    Länstyrelsen i Kalmar naturvårdenheten, Mörbylånga Kommun,
    och Öwc kom fram ett Kite Förbud som gäller från badplatsen
    och ner till beijershamn. Karta från länstyrelsen över vilket område som detta gäller finns i klubbhuset.
    Samtidigt vill jag säga att du är den enda Kitare i år som brutit mot allt vett på Haga i år.
    Samtidigt som det varit rätt mycket kitare där och seglat.
    Att segla från Sandbergen ner till Mörbylånga en sträcka med sandbotten på en mil och långgrunt räcker gott och väl för Kitare.
    Som sagt var. När du gnäller redovisa hela sanningen.
    Kenneth/Ordf i ÖWC
    Vi var många som har en helt annan uppfattning över ditt släptåg över haga.
    Kitare är välkomna om dom följer dom regler som finns.
    Är du osäker fråga i klubbhuset vilket många gör.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2002 vid 08:39

Hej Kenneth,

Om du med ”du” menar mig sa är det verkligen kul att du verkar veta när jag var där, vem jag är och hur min seglats gick till. Ett tips till nästa gang kan vara att ta reda pa sanningen innan du hoppar pa nagon. Sanningen är att jag verkligen inte var inne pa badplatsen, jag var inte i fagelomradet och jag har verkligen anledning att gnälla.

I vilket fall önskar jag er en fortsatt skön sommar pa Haga och att ni far ha er windsurfingbeach för er själva. Och det verkar inte vara nagot större problem när klubben har en ordförande som gärna ställer sig bakom hot som de jag beskrev ovan.

Mvh Erik

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2002 vid 13:23

Jag sade till dig. Du var inne på badplats och fågelområde.
    sade till dig två gånger.
    S-77
    Så sluta upp med ditt skitsnack

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2002 vid 18:54

¿ S77 ?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2002 vid 15:47

Skit i Haga & öwc´s taskiga attityd. Finns ju bättre ställe för kite, med trevligare människor dessutom.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2002 vid 12:25

Problemet med Haga kunde lösas genom att
    kitesurfarna fick köra udda dagar och windsurfarna jämna.
    Då blev det rättvist.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2002 vid 13:49

Bra förslag! Jag tror det kommer bli så…
    =)

• anonym-anvandare

Medlem
    19 maj, 2003 vid 12:59

Hmmm, med tanke på fågelskyddsområdet, har någon koll på varför beslutet bara gäller kitare? Jag ser inte varför en kitare skulle skrämma fåglar mer…

/Tobbe

• martin

Medlem
    19 maj, 2003 vid 16:08

Vindsurf: Fena >25cm (iaf på HP:s plattvatten), vilket gör att man inte kommer in speciellt nära fågelområdet innan det tar emot. Nybörjare som har svårt med höjdtagningen börjar gå tillbaka när fenan går i botten.

Kite: Mycket korta fenor, vilket gör att man kan köra väldigt långt in mot fågeltornen. Nybörjare tycker säkert också att det är rätt smidigt med grund sandbotten. Problem med höjdtagning och släpningar gör att kitarna hamnar inne i Beijershamn och ramaskri hörs från fågelskådarna (som är många och mäktiga i jämförelse med windsurfare och kitare)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Öland/Kalmar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.