Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Old skool vågbrädor vs ny
-
Old skool vågbrädor vs ny
Publicerad av anonym-anvandare på 20 november, 2004 vid 13:35Vad är det igentligen för fördellar mellan de nya bredare och de gamla, plus och minus
lars_k svarade 20 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Det här säger Windsurf i sitt test av 85 liters vågbrädor:
Fördelar
– Ökad bredd gör att de kan ta större segel.
– Grymt bra för tighta svängar, lättare att initiera svängen och de håller farten bättre genom svängen.
– Mer flytkraft gör dem stabila i icke planingsläge
– Mer pop när du smackar läppenNackdelar
– Annorlunda och ovan känsla med mindre “fin drive” och lägre topphastighet
– Vissa är lite studsigare i bottensvängen när det blir hektiskt (pga bredden)Slutsatsen verkar vara att vågridningen är mycket bättre med de bredare brädorna, men bump & jump egenskaperna försämras.
-
vet inte om jag kan hpålla med om slutsatsen där, brädan blir väl inte bättre på vågridning av att den lättare studsar ut ur bottensvängen? själv kör jag ahd attitude wave55 -03 och den är sjukt bra till att leka och hoppa med, kan inte uttala mig om riktig frontsideridning men till backaside e den jäkligt skön, för den hänger med, svänger snabbt och har gött pop. av vad jag har hört så verkar det som att många duktiga seglare gillar de mer traditionella, smalare formerna till bra sideshoreförhållanden och de nya till lite sunkigare.
förbannat kul bräda när det blåser på är det iaf
-
Jag har inte tid att skiva någon lång uppsats just nu (till vissas glädje kanske) även om jag nog har tillräckligt mycket “åsikter” om ämnet för att det skulle gå.Lite hinner jag dock tjata.
För det första skiljer sig olika “newschool” (bred-kort, eller “stubbies” som Windsurf kallar dem) åt väldigt mycket. Alla vet ju att olika klassiska vågisar har olika egenskaper, men jag skulle säga att skillnaden inom gruppen av “stubbies” är än större. Det är därför svårt att göra generaliseringar.
För det andra så är min övertygelse att det egentligen in är bredden som “gör” dessa brädor till vad de är utan det handlar väldigt mycket om outlinen i allmänhet och hur den relaterar till längden. Jag tror att det kommer komma smalare stubbies så småningom (RRD Swallow 68 är när det gäller detta en föregångare med sina 53cm). På samma sätt finns det ju klassiska vågbrädor som är breda. Jag tror att de två olika typerna i framtiden kommer “låna” av varandra (en föraning om deta är 2005 Staboards Acid 70, som är en slags förlängd EVO 70 i en klassisk form).
Om jag nu måste generalisera lite ändå, så är nog huvudregeln trots allt att de nya vågisarna ger oss effektivare vågseglingegenskaper då vågorna inte är så bra. När vågen är lite seg så gör de nya brädorna att aspekter som att komma med vågen, hålla fart, hantera lite misstag etc funkar bättre och ändå är brädorna pga sitt format ändå radikalare. Lite förenklat kan man säga att då får de förlåtande egenskaperna hos en jättestor vågis i ett radikalt paket som motsvarar en jätteliten. När förhållandena blir bra blir det mer tveksamt om de korta och breda brädorna är lika bra. De funkar fortfarande, i alla fall vissa av dem, men jag skulle säga att det mer är en stilfråga huruvida man gillar dem i riktigt bra förhållanden eller ej. Detta leder in på en egentligen mer komplicerad fråga; den om hur brädans shape påverkar seglarens stil. Det är ingen tvekan om att de nya brädorna påverkar stilen till viss grad. DÅ är problemet att om man nu inte gillar dem i fina förhållanden, men gillar effektiviteten i sega förhållanden, vad händer då med stilen. I princip tror jag det är bättre att liksom hålla sig till en stil, i någon mening. Därför borde det vara bätte från en utvecklingssynpunk om man kunde ha brädor med liknande känsla i i olika förhållanden. Detta leder oss tillbaka till min “föraning” ovan att de två olika kategorierna i en mening kommer växa ihop, eller i alla fall att det kommer vara mindre tydigt att stubbies är för “real world” och segel vågor och klassiska brädor är för Hookipa.
Personligen kör jag enbart korta/breda och har gjort så i 1.5 år. Jag har en klassiker också som jag testar lite, men för mig känns det rätt skumt att gå tillbaka nu. Så för att vända på det hela lite så kan man från min synpunkt lika gärna fråga sig vad de klassiska vågbrädorna egentligen erbjuder för fördelar. I mitt tycke är det redan nu en frågas om smak och stil, och kommer bli så ännu mer i framtiden, alltså.
(Seså, nästan en uppsats i alla fall…)
-
Jag har båda typerna (en AHD AW55 kort/bred och en Naish Compwave 8.3) och båda har samma volym men är rätt olika.
Så här väljer jag bräda:Förhållande: 5.3, Cross-on något mushy sega vågor på 1-1.5 m
Bräda: AW55
Varför? Jag vill mest hoppa, krascha lite bakåtar, rida lite på bakfoten i småvågorna. Lite segt med vind så jag vill ha tidig planing och inte tappa planingen på väg ut genom bryten. AW55:an har bra pop i hoppen och återfår planing snabbt efter landningarna. Känns liten i luften.Förhållande: 4.0-4.5, Cross-on till side, 1.5-2.5 m, nu är vågorna cleanare. Bättre push.
Bräda: Compwave
Varför? Compwaven ligger stabilare i skäret i bottensvängen nerför vågen till frontside, stabilt även om det är ett och annat chopp på fejsen. I cutbacken använder jag mycket segel för att återfå fart. Så mkt framfotstryck som jag vågar i bottensvängen. Jävligt go känsla att ligga och carva med fullt tryck! Compwaven levererar =)Vet inte om detta säger något. Men jag är tycker det är motiverat med 2 st brädor. Man kan inte få allt i en bräda!
Skulle jag bara ha en bräda hade jag valt kort/bred. Är mer allround och passar bäst i sverige. Menmen…är det klockrent vill jag ha en riktig vågis! =)Ett tips är kanske att behålla sin gamla “riktiga” vågis och köpa en kort/bred som komplement.
Kan ju tillägga att jag inte är lika duktigt som Ola_H som är jäkligt kvick på vågen, går vertikalt och smackar läppen.
EVO:n passar säkert Olas kvicka stil jävligt bra.Jag lever mest för den vida bottensvängen med mkt framfot och maxtryck i skäret. Gött som fan! =)
Logga in för att svara.