Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Oldschoolbräda vs modern

• Oldschoolbräda vs modern

Publicerad av gnutten på 2 juli, 2010 vid 11:19

Har sett att moderna kitebrädor har fått en lite annan form sen min gamla bräda. Tror att brädan är från runt 2004. Den är ganska långsmal:blush: Dagens brädor är betydligt bredare.

Hur mycket skiljer?? Är det värt att investera i en ny?

Att det blir tidigare och lättare att hålla planing känns logiskt.

Blir det någon skillnad i manövrar? Borde ju behålla planing längre även när man inte har drag i kiten, tex mitt i en vändning.

Skiljer det något i höjdtagning? popp?

Egentligen vill jag börja köra vågor, men då vill jag ha lite mer koll innan. Så det ligger en bit fram i tiden… Kommer bli plattvatten och chop ett tag fram över.

Har precis börjat testa på hopp och lite toeside vändningar. Väger runt 70 kg. Har en 9a och en 15 kite.

acemattias svarade 14 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • acemattias

Medlem
    2 juli, 2010 vid 17:23

En långsmal bräda är iallafall bättre i choppigt vatten än en kort knubbig.
    Tror att brädornas utformning till stor del är en mode sak, “hörde” någonstanns att längre smalare brädor är på väg tillbaka.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Oldschoolbräda vs modern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.