Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing olika brädtyper?

• olika brädtyper?

Posted by anonym-anvandare on 6 juli, 2000 at 07:07

Hallå!
    Lite dumma frågor från en som vill börja:
    Vad är det för skillnad på
    slalom- , freeride-, och wave-brädor?
    Vad ska jag köpa som nybörjare? Jag kommer
    inte att köra i särskilt höga vågor, men vill
    kanske kunna ha möjligheten att lära mig hoppa
    i a f.

dr-masse replied 24 years, 5 months ago 2 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • dr-masse

Member
    6 juli, 2000 at 11:28

Till att börja med – som ny i sporten finns det inga dumma frågor.

Olika brädtyper finns det många av. En sajt som beskriver det hela rätt bra finns på http://www.islandsports.com/_general/default.asp?riIDSection=1. Där har man kategoriserat enligt:

ALL AROUND WINDSURFERS
    Gamla hederliga brädor, ofta med centerbord. För att kryssa runt lite, lära sig på eller ta med vovven på slören.

Exempel: Fanatic Viper, Hifly Magnum, Mistral Malibu.

FREERIDE/BUMP & JUMP BOARDS
    Här finns de flesta av dagens brädor. Allt från lite större saker till små brädor som även går fint att segla vågor med.

Exempel: F2s Ride-brädor, Fanatics Bee-brädor, Mistrals Flow-linje, Starboard Free, AHD Freeride

FREESTYLE BOARDS
    En relativt ny “klass” som handlar om mindre, lättplanade, manövrerbara brädor som man kan hoppa å lära sig nya trick på. Inte snabbast, men tillräckligt snabba för de flesta av oss.

Exempel: Mistral Score, Fanatic Skate, RRD TwinTip, ADH Maxxride, Starboard Carve, F2 Air

KIDS BOARDS COMPLETE
    Om fem år skall jag köpa en sån här till min kommande son, Robby (nej, jag har inte pratat med tjejen om namnet, men det skall nog gå bra 😉

RACE LONGBOARDS
    Långa brädor (typ 380 cm) med centerbord för tävling. Inte många som köper längre, de enda som använder de är väl de som tänker segla OS i Sydney…

Exempel: Mistral Superlight

RACE WIDE BOARDS
    Brädor för tävling eller den som vill ha bästa fart. Planar tidigt, tar höjd och går fortast. Om man är duktig.

Exempel: Mistral RTX, Fanatic Falcon, Starboard Formula, AHD Diamond Race, F2 Race XL och XXL, RRD Avantrace

RECREATIONAL WIDE BOARDS
    Lättplanade brädor som är lite kortare och bredare än vad som var vanligt för 2-3 år sedan. Skulle nog kunna tillhöra “Free-ride” kategorin. Lättseglade saker som man har kul på.

Exempel: AHD Freediamond, Mistral Vision, Starboard Carve 140

SLALOM BOARDS
    Påminner en hel del om en Free-ride bräda i samma storlek (270 – 280 långa) men är gjorda för fart, fart och mera fart.

Exempel: F2 Slalom S och M, RRD Avanslalom, Mistral RTX, Starboard Sonic W55 å 52

WAVE BOARDS
    Brädor för vågsegling, finns numera i alla möjliga storlekar förutom riktigt stort. Funkar kalas som hårdvindsbräda i de flesta fall.

Exempel: Naish Wave, RRD Wave, Fanatic RIP, F2 Wave

Genom att kolla in några av exemplen får du en bättre känsla för vad som finns. Kom ihåg att sådana här kategoriseringar är farliga! Det är bara en hänvisning, varken mer eller mindre. Vill man köra med en slalombräda i vågor så kan man. Det handlar om att hitta en bräda som passar dig och där du seglar.

För att kunna ge ett bra svar så är det bra att veta följande om dig:

– Hur mycket väger du?
    – Var kommer du att segla mest?
    – Hur mycket dollars hade du tänkt att slanta upp?
    – Hur duktig är du nu?
    – Hur myket tänker du segla?

Då kan vi här på konfen ge dig bra tips om första bräda.

Lycka till!

• anonym-anvandare

Member
    6 juli, 2000 at 20:29

Vill bara berömma för ett verkligen seriöst svar!
    Mer av sånt…

• anonym-anvandare

Member
    6 juli, 2000 at 20:37

Ja, verkligt tack för hjälpen till doktorn!

• anonym-anvandare

Member
    6 juli, 2000 at 22:05

VAd har Masse doktorerat i?

• anonym-anvandare

Member
    7 juli, 2000 at 07:50

Hej… du verkar ha bra koll på läget…
    Jag har ungefär samma fråga som killen vars fråga du svarat på, men jag skulle vilja veta vilken längd, volym och segelstorlek, med eller utan c-bord (gärna typ av bräda) som är lämplig som nybörjar bräda. Skulle helst vilja köpa något billigt begagnat till att börja med. Jag väger ~70kg. Hur liten bräda kan jag ha och fortfarande dra rigg och segla i “nybörjarvind”? Jag kommer att segla i sthlmstrakten, så några vågor tror jag inte man hittar här direkt… Verkar finnas mycket i 100litersklassen från början/mitten av 90-talet som går att få med rigg segel etc. för ca 3000 spänn. Är detta för litet som förstabräda? Måste jag ha större volym?

• anonym-anvandare

Member
    7 juli, 2000 at 09:10

Jag väger som du runt 70 kg och köpte en 105 liters som första bräda.
    Inte något jag skulle rekomendera. Det blir alldeles för mycket badande, riggdragande, och frustration för att vara vara roligt.

• dr-masse

Member
    7 juli, 2000 at 10:09

Hmmm, koll å koll. Många år av misstag snarare…Och lite rätt ibland oxå!

Tror nog att en bräda i hundralitersklassen är för liten som första-bräda för dig. Dessutom så får du inte segla så ofta som du kan (åtminstone här i Estocolmo) vilket gör att det tar längre tid. Och lång tid, det är inte kul.

Hmmm, tre tusen calamares handlar ju inga radda prylar direkt…Om du kan, lägg en fem-sex tusen istället. Då har du mycket, mycket bättre chanser att hitta både bräda å rigg som du kommer att bli nöjd med och använda istället för att lägga hälften på nå’t som riskerar att skapa sura miner mest hela tiden.

Om jag vore dig skulle jag leta upp en lite större bräda, typ 3 meter, med minst 130 friska liter i bagaget, typ en stor F2 Xantos eller Fanatic Bee (utan centerbord). Ett annat fint köp som nog går att hitta till skapligt pris är en Bic Techno eller liknande. Kommer att kräva viss envishet men är inte omöjligt. Dessutom blir det mer seglat än om du köper en hundraliters sak. Denna kompletteras lämpligen med en rigg kring 7 – 7.5 kvadratos utan cambers till å börja med. Men då förutsätter jag att du har seglat lite granna i alla fall.

Och eftersom detta kommer att göra att din inlärningskurva kommer att gå löjligt fort kan du komplettera med ett mindre segel och bräda (som går att hitta till bra pris) när storbrädan och sjuhalvan är i vägen i dina gigantiska dubbla push-loopar på Baggensfjärden senare i höst.

Surfa På!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing olika brädtyper?

You must be logged in to create new discussions.