Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Olika shapes för lättare & tyngre personer
-
Olika shapes för lättare & tyngre personer
Publicerad av dude på 16 oktober, 2005 vid 10:41Hur funkar det egentligen, finns det någon skillnad mellan hur en bräda bör designas för en lätt eller tung person?
Jag vill inte säga min förutfattade mening utan jag vill låta det vara öppet om vad i en brädas shape det kan handla om. Det skulle vara kul att höra vad ni har att säga om saken.
gurra1978 svarade 19 år sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
[ QUOTE ]
Jag får väl ge er lite hjälp. Varför är Mistral Beast 83 mer lämpad för tyngre personer?[/ QUOTE ]
ååå ddet hörman ju på namnet såklart! beast är till för jättelika bestar på samma sätt som f2 chilli är till för de som behöver bli hetare, fler exempel, styret, kul kille klart han kör joker. frågan är väl om inte morenobrädorna skulle kunna anmälas till DO för diskriminering mot blonda men där är de väl ändå upptagna med att utreda hur gb-glassgubben håller handen egentligen.
-
Man får väl helt enkelt bli en tjockis och behålla sin bräda för att kunna dra en slutsats?
-
Jag hör till dem som hävdar att det är skillnad. Att jämföra Beast 83 med Acid 62 är dock inte helt relevant eftersom de är så olika stora. Intressantare blir det när man har en två brädor med liknande volym. Jag har under säkert 10 års tid haft som en av mina käpphästar att en lättvindsvågis för små personer knapperligen borde vara likadan som en hårdvindsvågis för tyngre personer. När man frågar shapers, speciellt de som shapar produktionsbrädor, så glider de _rejält_ på svaret. De vet att det är skillnad och de vet att samma tillverkare knappast kan producera två versioner av en 80l-bräda för olika tunga seglare. Däremot jobbar många märken med aningen annorlunda shape i sina större vågbrädor relativt sina mindre – just Beast-serien är ett exempel och om du vill läsa mer kan du kolla in intervjun med Nik Baker och Mark Nelson i nr2 2005 av WindsurfinEurope.
En relaterad, men inte identisk fråga är hur man kan skala om en viss bräda till en mindre (eller större). Mest intressant är hur man skulle skala en rockerkurva (säg att man skall skala ned en 245-bräda till en 235). Även detta har jag frågat många shapers om, och slutsatsen är nog att de inte vet. I själva verket är rockerkurvor något så oerhört komplicerat att de flesta jobbar med ett antal standardkurvor, där varje kurva också har en given längd. Mindre längdjusteringar utförs sedan lite så att man “skarvar lite på mitten”. Det finns minst två andra sätt att skala en rocker. Dels kan man givetvis bara skalla upp eller ner hela kurvan, dvs både “x- och y-värde” En kortare bräda får då en rockerkurva som är mer krökt i varje punkt. Ett annat sätt vore att bygga en ny kurva med samma krökning som den ursprungliga relativt brädans längd. Jag kan inte säga vad som är “rätt”, men jag är säker på att mer försåelse för dessa fenomen skulle göra det enklare för brädbyggarna att vara mer fria när det gäller vilka dimesioner de bygger sina brädor i. Att längden på en typisk Hookipabräda egentligen inte ändrats så mycket beror nog mycket på detta fenomen.
-
Jo, just det där exemplet är ju enkelt att säga att den är bra för tyngre personer.
Att den är bra för tunga personer vet vi eftersom den var bra för brorsan när han var tung (= fetare) och inte var lika bra när han blev lättare (= klenare).
Varför/hur är ju däremot svårare att svara på tror jag. Svaret på varför och hur är väl annars det som jag tycker är mest intressant eftersom jag är ett fetto och behöver brädor för tyngre seglare. Om svaret på varför var känt så är det lättare att köpa bräda i framtiden.
/feg (kanske ksa heta “fet” istället)
-
Då ska man inte skryta om att man ägt en Angulo Sumo alltså…:P
-
naa, man ska väl aldrig skryta men måste ju betyda att du har en feet personlighet? väl inte konstigt att acid är för lättviktare, knarkare har för vana att bli rätt klena.
-
Att jämföra Beast 83 med Acid 62 var för att just de två brädorna fanns till salu här på konfen.
Det känns bra i alla fall att vi här har någon som tycker att det är skillnad på en bräda för tyngre personer och för lättare personer!
Men att börja fundera över hur denna skillnad ska paras ihop med olika rockerkurvor, i två dimensioner dessutom (!), är att gå för långt. I alla fall här tycker jag. Även om du gärna skulle dra det så långt Ola H
-
Om man är tung verkar det väll rimligt att välja en bräda som kan ta större riggar utan problem? Om man pratar vågbrädor kanske man skulle välja en som har 5,8 som största istället för 5,4. Vilka brädor som tar stora segel är väll en hel tråd i sig, men bredden torde väll spela in.
-
En bräda som jag själv tyckt vart grymt skön för mig med den lite lägre vikten 72 kg är JP Freestyle 93 ´03. Eftersom den är så tunn så har det fungerat grymt att pressa den hårt i svängar. Dessutom har den bredden (60,5 cm) för att plana tidigt och hålla planingen.
—Det är faktiskt den brädan på runt 93 liter som har störst bredd/volym relation av alla 2003—- Nu är dock den här brädan såld och jag letar efternågonting liknande men som fungerar bättre i vågor bara.Lite bakgrund om Freestyle 93. Det är den minsta brädan i serien som dessutom gjordes i en 103 och 113 litrare. Jag tycker det verkar som om mindre brädor i en serie är anpassade för personer med mindre vikt, precis som Ola H säger att det brukar fungera för serier av vågbrädor.
Min slutsats är att väger man mycket så ska man sikta på en bräda som är den större brädan i en serie, och väger man mindre så ska man satsa på en mindre bräda av en serie.
Problemet har tidigare varit att den mindre vinden gjort att man vart tvungen att oftare än inte sikta på en av de större brädorna av en serie.
Problemet har dessutom förut varit att brädor generellt varit av en massa extra volym för att just göra brädorna möjliga at köra på för tyngre personer.
Jag antar att en bräda för sin bredd eller bottenkurva måste ha en tillräcklig volym över huvud taget för att fungera för personer med viss vikt. En bräda med den rätta bredden och bottenkurvan som dock har en för stor volym för en mindre person kommer dock alltid att fungera att segla på även om den inte alls ger samma möjlighet att ha kontroll över och pressa runt i svängar och ha kul med. Det är så här jag tror att brädtillverkarna tänker, och så har de helt enkelt inte vågat att tillverka brädor för lättare personer.
Saker och ting håller dock på att förändras! Det är jag glad över. I år kommer t ex JP:s Freestyle-Wave-serie ut även i en 102 litrare för de som väger mer och hela serien har under de senare åren blivigt bredare och bredare – då i relation till sin volym så klart också. Det betyder till exempel att Freestyle-Wave-93:an inte bara är anpassade för tyngre personer och även går att pressa hårt för mig som blott väger 72 kg!
Jag skulle vilja höra om fler exempel om serier där vi har samma fenomen!!!
Niklas
-
Hmmmm?
De här JP freestylewaveisar kanske inte är så hippa trotts allt?
Det har vart mer snack om Fanatics Freewave 98. Det är klart att det är bottenshapen som är viktigast men kom igen, den här Freewave 98an har ju för mycket volym för oss som väger mindre än 75 kilo!
Logga in för att svara.