Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Olika tryck/fart åt olika håll.

• Olika tryck/fart åt olika håll.

Publicerad av sl0k på 16 mars, 2011 vid 12:45

Började med kitesurfing i slutet på augusti 2010 och har väl egentligen haft samma problem sedan start.
    Jag känner att jag får olika mycket tryck/fart i kite:n beroende på vilket håll jag åker. Oftast har det inte varit något jätteproblem men ibland känner jag att jag knappt får ‘styrfart’ när jag kör med ena foten fram medan jag får riktigt bra fart när jag vänder.

Jag misstänker att jag gör något fundamentalt misstag, som att jag fördelar trycket på brädan olika. Det hållet som går sämst är det hållet jag åkt ex snowboard på tidigare och även det håll jag då känner mig mest bekväm med. Någon som har någon idé här på vad jag bör tänka på för att även få samma fart åt båda hållen?

regfellow svarade 13 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • viktor77

Gäst
    16 mars, 2011 vid 15:02

Jag hade också problem med detta i början. Fart har ju mycket att göra med hur mycket du kantar brädan. Har du märkt att du tar bättre höjd åt något av hållen? Förmodligen det håll du känner dig bekväm och upplever att farten är lägre, eller?

• regfellow

Medlem
    16 mars, 2011 vid 16:32

Samma här, styrde upp i vind förmycket. Som Pjoter nämde för mig liknar det rallykörning på grus, där man hela tiden får ligga och parera med små ändringar med bräda och kite tills man hittar den fart man vill ha. Ner i vind mer fart, upp i vind mindre fart.

Det är lite psykologiskt jobbigt att köra ner i vind i början då, man ser sig själv gå upp för stranden med kiten och brädan i hand… =]

• sl0k

Medlem
    16 mars, 2011 vid 19:43

Ja, har haft vissa funderingar på om det kan vara så att jag försöker gå alldeles för högt i vinden åt mitt bekväma håll. Tycker det kan vara lite svårt att bedömma hur högt man kan gå på respektive bog. Känslan är att jag går högre åt det hållet jag får bättre fart åt, men det kan visserligen vara inbillning.
    Intrycket är också att jag kan kanta brädan mer åt ‘fel’ håll, eftersom jag upplever mer tryck från draken åt det hållet och därför kan hålla emot betydligt mer med benen då.

Funderar även på om det kunde vara hur jag fördelade vikten på benen beroende på hur jag åkte.

• regfellow

Medlem
    17 mars, 2011 vid 06:53

Det är svårt att uttala sig om om man inte ser det, men som sagt det är en balansgång. Farten är väldigt viktig för att kunna ta höjd.

Rörande tungdpunkten så kan man “gasa” med mindre kant genom att lägga mer tryck med framfoten i färdriktning och bromsa genom att kanta mer med att lägga mer vikt på bakre foten. Båda delar förutsätter att du har sådan fart att bädan planar. Trycka och lyfta tårna är oxå ett trick som kan hjälpa. I stället för att försöka trycka med hälarna.

En annan viktig grej är att ta ut referenspunkter i naturen eller omgivningen. Då blir det lättare att bedömma om man tar höjd eller ej.

Det är övning övning övning som gäller! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Olika tryck/fart åt olika håll.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.