Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › olycka i apelviken, igen!
-
Känns som att det är dags för en upplysning!
Att kitea i över 10 m/s ökar riskerna avsevärt.
Har man inte rätt erfarenhet och rätt storlek på kite är det direkt farligt!
Att kitea i över 14-15 m/s är inget man skall syssla med alls, om inte man är extremt erfaren och skall slå något sorts hastighets rekord eller höjdhopp.
Skall man det så är man oftast väldigt erfaren.
Så 98% av alla kitesurfare har inte på vattnet att göra när det blåser mer än 12 m/s
Bättre safe then sorry.
Tyvärr drabbar vår sport inte bara den som själv är dumdristig, utan kan mycket väl skada andra som är helt oskyldiga!
-
@debkåusf 415184 wrote:
Hörde att ambulansen hämtat nån som blivit slagen medvetslös. Någon som vet nåt?
Sluta att lipa och kritisera nu!
Jag vill också försvara den stackaren mot fega och nedvärderande kommentarer (han behöver nog istället lite uppmuntran där på sjukbädden). Han såg ut att ha full koll på läget ute på vattnet! När han däremot bestämde sig för att lägga ner (i enighet med “era” rek.), så måste något ha gott riktigt fel (ev någon som inte borde varit där som la sig i eller var i vägen kanske???). Dessutom så hade vinden vridit mer mot nv just då och den var byigare än resten av dagen, men bara precis inne vid stranden (var jämn längre ut). Jag vet inte exakt vad som orsakade själva olyckstillbudet, men en liknande olycka skulle kunna hända oss alla även i lägre vindstyrkor när istället större kite används! Ju större kite desto svårare att få stopp om det bär iväg o s v ……..Ser fram emot en redogörelse så ingen annan behöver råka ut för samma sak!OBS!
Sluta för fn också att gnälla på oss som tog vara på denna EPISKA och smått historiska dag och var ute med 7:or i Apelviken hela dagen igår!
Men visst, om man inte har rutinen eller den kyla som krävs om något går fel så ska man ABSOLUT inte vara ute (gäller även vindsurfare)!!!! Sporten behöver verkligen inte mer “skit” och skriverier om att vara en “extremsport”! Fan, kiting kan man ju hålla på med från det att man kan stå upp tills dess att man blir pensionär (om man har rutin och inte kör över sin förmåga)…eller hur Guy Liljegren:-).
Vi körde från ca kl 12.00-16.30 utan några som helst problem utom när jag vid ett tillfälle gjorde en S-bend och loopade kiten (vid ett tillfälle när ingen låg i lä om mig så klart!). No danger on the roof:-)Jag upplevde faktiskt färre tveksamheter ute på vattnet än någonsin (en solig dag i A-bay), eftersom de som var ute var rutinerade, höll avstånd och alltid HÖLL STENHÅRT PÅ VÄJNINGSREGLERNA (då uppkommer inga missförstånd)!
Vi som tog oss an förhållandena med RESPEKT, noggranhet och is i magen, fick en oförglömlig session med helt underbara vågor av sällan ridet slag i A-bay:-)!
Ni som skakade knän och tyckte det verkade “otäkt” gjorde nog helt rätt i att stanna på stranden;-), men sluta upp med avundsjuka “bror duktig-kommentarer” (alternativt ägna er åt casting eller bridge för fn.)!
For freedom under responsibility!!!
Peace! -
Det såg riktigt illa ut, så vet du om det är ok med grabben, så är det tillräckligt. du behöver väl inte uppge hans namn, personnummer. Varför skrivs aldrig något sånt här i tidningen? Cycklar någon vällt, krockar illa på E6an eller sjunker med sin båt så blir det iallafall en notis.
-
Jag håller helt med dig om att man inte ska nedvärdera och kalla folk för nolla etc.
Du hade bra koll på vattnet igår Nicco, men det var det andra som inte hade. En del av problemet är att folk kollar vad dom andra kör och riggar detsamma själva.
Att killen (som inte förolyckades utan överlevde) hade koll tills det plötsligt gick åt h-vete ger ju bara stöd åt vad jag skrev ovan, att man inte hinner kompensera när något går fel. Jovisst kan samma sak hända i lägre vindstyrkor, men sannolikheten att man hinner reagera är större.Vi gillar nog alla att töja på gränserna. Problemet med kite är att konsekvenserna kan bli så stora när man passerat gränsen.
Vid olyckstillfället blåste det enligt Onsalamätaren och Kullaviksmätaren medelvind 16m/s med 21 i vindbyarna. Jag är inte alls säker på att det behövs mer förklaring än så till att en kille “med koll” plötsligt får ett lyft.
Förhoppningsvis kan han själv tala om vad som hände så småningom. Vilken djäkla tur/skicklighet att han hade hjälm!Det enda som får stopp på skriverierna om kitesurfing som risksport eller extremsport är att folk slutar råka ut för allvarliga olyckor. Nästan alla olyckor händer på land, så det finns stor anledning att tänka sig för när vinden är byig vid stranden. Att vi hjälper varandra och t.ex. alltid hänger en extra gubbe i handtaget på ryggen när det ska startas eller landas kite är ett sätt att minska olycksrisken. Det finns säkert fler. Vi får hjälpas åt helt enkelt.
Och inget av detta är menat som direkt kritik åt gårdagens olycksfågel! God bättring åt dig och alla andra som råkat ill ut de senaste veckorna. -
Ojojoj… var tvungen att registrera mig här för att tala om hur mycket jag håller med “above_the_law” i ett tidigare inlägg!! Sluta lipa!!
-
Förresten – vilken djäkla tur/skicklighet att han hade hjälm!
-
Då verkar de ju som att allt går bra i alla fall! Kör hårt boyz!
-
fan mina grejer blåse sönder o en bit ut var man ju (i mynningen). o brädan fick man i skallen av vågorna , rö i huet blev man
otäckt som fan
tur var att jag kunde bli hämtad av polarn :/ -
Grundregel 1A är väl att ALDRIG ha draken kl12 när man e på/vid stranden när det råder dylika vindförhållanden.
Ju lägre ner man har den, ju lättare är det att “sätta i hälarna” och då kan man ej heller bli lyft.Hoppas grabben repar sig och kommer tillbaka.
-
“Jag upplevde faktiskt färre tveksamheter ute på vattnet än någonsin (en solig dag i A-bay), eftersom de som var ute var rutinerade, höll avstånd och alltid HÖLL STENHÅRT PÅ VÄJNINGSREGLERNA (då uppkommer inga missförstånd)!
Vi som tog oss an förhållandena med RESPEKT, noggranhet och is i magen, fick en oförglömlig session med helt underbara vågor av sällan ridet slag i A-bay:-)!”
Håller totalt med “above the law”, bor i tarifa och när det blåser 25-40 knop är det fortfarande en del gröna på vattnet som kör runt överriggade med kiten på kl.12…ingen kontroll och många krascher=farligt för oss andra, men när det börjar blåsa hårdare 40-60 knop då är det bara ett gäng på 5-10st av oss byinvånare som går ut och då är det inga problem.
Har dock sett att inte alla modeller på kitar fungerar när det blåser mer är 40 så det gäller att testa gränsen på sin kite i säkra förhållanden (och kolla att linor, kite, ALLT e i perfekt skick), här kör vi mest 5 och 6m2. Alltid när det blåser bra här är det sideoff och då kör vi med dubbla leashar, (kör bara det i off, sideoff, annars livsfarligt) en på loopen(om man skulle hooka ur, så att kiten inte kollapsar när man tappar baren. Kan vara nästintill omöjligt att få ordning på grejerna igen annars, och det är ju katastrof i sideoff, men denna leash är bättre att hooka i på vattnet, så att man bara har den andra leashen på 5-linan på stranden om det skulle hända något. Att köra med 2 leachar, varav en i loopen kräver såklart att man är van att köra med leash i loopen så att man vet hur kite beter sig och att man har känslan och reflexen på vad som kommer att hända med kiten, vad som är ok och när det utanför kontroll och nödvändigt att dra säkerhetsreleasen i bakhuvudet. Om man måste dra leashen som sitter i loopen, så har man den andra leashen som sitter i den femte linan kvar så att man inte blir av med kiten, om man skulle förlora kiten så är det väldigt svårt att bli upptäkt av folk som söker, har hänt mig, har letat efter min kompis som förlorade luften i kiten, jättesvårt att hitta nån i starka vindar när vatten flyger på ytan. Det som hände honom var att ett cable-tie lås som sitter runt en av one-pump slangarna öppnade sig, ibland är orginalen på kiten ganska klena så man kan byta till grövre. //erika
-
@bas 415401 wrote:
“Jag upplevde faktiskt färre tveksamheter ute på vattnet än någonsin (en solig dag i A-bay), eftersom de som var ute var rutinerade, höll avstånd och alltid HÖLL STENHÅRT PÅ VÄJNINGSREGLERNA (då uppkommer inga missförstånd)!
Vi som tog oss an förhållandena med RESPEKT, noggranhet och is i magen, fick en oförglömlig session med helt underbara vågor av sällan ridet slag i A-bay:-)!”
Håller totalt med “above the law”, bor i tarifa och när det blåser 25-40 knop är det fortfarande en del gröna på vattnet som kör runt överriggade med kiten på kl.12…ingen kontroll och många krascher=farligt för oss andra, men när det börjar blåsa hårdare 40-60 knop då är det bara ett gäng på 5-10st av oss byinvånare som går ut och då är det inga problem.
Har dock sett att inte alla modeller på kitar fungerar när det blåser mer är 40 så det gäller att testa gränsen på sin kite i säkra förhållanden (och kolla att linor, kite, ALLT e i perfekt skick), här kör vi mest 5 och 6m2. Alltid när det blåser bra här är det sideoff och då kör vi med dubbla leashar, (kör bara det i off, sideoff, annars livsfarligt) en på loopen(om man skulle hooka ur, så att kiten inte kollapsar när man tappar baren. Kan vara nästintill omöjligt att få ordning på grejerna igen annars, och det är ju katastrof i sideoff, men denna leash är bättre att hooka i på vattnet, så att man bara har den andra leashen på 5-linan på stranden om det skulle hända något. Att köra med 2 leachar, varav en i loopen kräver såklart att man är van att köra med leash i loopen så att man vet hur kite beter sig och att man har känslan och reflexen på vad som kommer att hända med kiten, vad som är ok och när det utanför kontroll och nödvändigt att dra säkerhetsreleasen i bakhuvudet. Om man måste dra leashen som sitter i loopen, så har man den andra leashen som sitter i den femte linan kvar så att man inte blir av med kiten, om man skulle förlora kiten så är det väldigt svårt att bli upptäkt av folk som söker, har hänt mig, har letat efter min kompis som förlorade luften i kiten, jättesvårt att hitta nån i starka vindar när vatten flyger på ytan. Det som hände honom var att ett cable-tie lås som sitter runt en av one-pump slangarna öppnade sig, ibland är orginalen på kiten ganska klena så man kan byta till grövre. //erika
E det du Erika! Skall försöka komma och hälsa på er efter resan. Vore superkul. Mailar dig snart. Kram kram/Virena
-
Tråkigt att höra men tur att allt gick bra för dig… Hoppas du ä ute på vattnet snart igen.
-
klart de e jag:) när kommer du hit då? mailade dig idag:) nu jäklar ska vi köra:)
Log in to reply.