Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › olycka i apelviken, igen!
-
Jättebra att det redogörs för vad som faktiskt hände, så att man slipper 3-hands spekulationer och gissningar. Man bävar ju för vad som hade hänt utan hjälmen… och själv är man jättekass på den fronten…
-
Tycker mig dock se en tendens med ökat hjälm användande så vi kommer nog få se fler “jätte huvuden” på vattnet! Nu är det inne med hjälm!! 🙂
-
@snygging 417875 wrote:
Tycker mig dock se en tendens med ökat hjälm användande så vi kommer nog få se fler “jätte huvuden” på vattnet! Nu är det inne med hjälm!! 🙂
Ja, jag måste helt klart skärpa mig. Och Pierre – det är inte hjälmen jag syftar på när jag säger att du har stor skalle. Den är som en melon. =)
Vilka hjälmar är att rekommendera om man vill kunna köra både med och utan huva?
-
Mystic har en massa feta hjälmar, min favvo är den som ser ut som en keps.
-
Jag har kört en mystic med kolfiberlook men den sitter inte kanonbra och med huva på så går det inte ens att få dit den. Kepsmystic alltså? Har den öronskydd. Mina trumhinnor har fått mycket smisk i höst.
-
sourra;417889 wrote:Ja, jag måste helt klart skärpa mig. Och Pierre – det är inte hjälmen jag syftar på när jag säger att du har stor skalle. Den är som en melon. =)
Vilka hjälmar är att rekommendera om man vill kunna köra både med och utan huva?
Finns bara en, det vet du Sourra, en klassisk JOFA!
Är man riktigt tuff kör man med en SPAPS. 😉Skämt åsido, har oxå märkt en ökad hjälmanvändning, bra!
När man väl vant sig känner man sig naken utan. Kör alltid med hjälm oavsett vindstyrka. Brädor kan skapa maffiga sår i huvudet även vid 5m/s (eller hur Jens…). -
@Zilversurfarn 417917 wrote:
Brädor kan skapa maffiga sår i huvudet även vid 5m/s (eller hur Jens…).
Inte bara kitebrädor. Jag har lyckats sätta jack i bakhuvudet med en snowboard…som satt på mina egna fötter. Hjälm är fett bra. Men utbudet är inte riktigt bra tyvärr. Särskilt inte för en som jag som inte har standardform på skallen. 🙁
-
Hmm, har inte heller löst det där med hjälm ovanpå huvan. Den går på om jag sätter den på det lösaste men efter 15minuter så får jag en massiv huvudvärk. Vill ha en “vinterhjälm”. Den behöver inte ha öronskydd eftersom huvan ändå skyddar trumhinnan. Några tips?
Tycker det är lite sorgligt att det är så många nybörjare som köper ett par stora 1000kr boardshorts direkt efter kursen men skiter i hjälmen. Det är ju dom som behöver den mest!
-
Ännu ett stoort TACK för en mycket bra redogörelse!
Hälsa John att vi alla önskar honom god bättring så att vi snart får se honom på vattnet igen:-)!
Tror nog att många av oss har fått oss en ordentlig tankeställare på olika sätt.
I fortsättningen kanske vi alla kan koncentrera oss ännu mer på att se efter varandra och påminna varandra om hur vi undviker olyckor mm (spec på land där utomstående också befinner sig), så att vi får ha kvar “den bästa sport som hittills utvecklats”:-)!Peace!
/Nicco@Beep 417795 wrote:
Hej,
Jag tänkte ge lite information om vad som hände vid kiteolyckan i Apelviken förra lördan.
Killen som heter John och är min son, kommer enligt läkarna sannolikt att klara sig utan bestående men. Men det kan ett tag med rehabiliteringen. TACK alla ni på stranden som hjälpte John, fixade dit ambulans och även tog hand om mig som var helt övertygad om att han var död när jag först kom fram och såg honom där han låg helt livlös och med blodet rinnande ur munnen och ena ögat. John fick en kraftig hjärnskakning, blodutgjutning innanför skallbenet, rejält blåslagen i ansiktet, mm. och låg på intensiven i Varberg i halvkoma i ett par dagar. Dock inga frakturer på nacke och rygg som tur är. Han är fortvarande på sjukhus men är bra på bättringsvägen nu.
John har kitat sedan första året det fanns kitar att köpa i Sverige och 7 m2 Naish-kiten var perfekt i storlek för vindstyrkan som rådde. (Bedrövligt med vissa kommentarer från folk som inte ens var där och har nollkoll på kiteing och på vad som hände).:mad2:
Vad hände då?
John och jag hade varit ute runt 3 timmar denna dag. Kanonfina vågor och inte så mycket folk att det var trångt därute. Lite ryckig var vinden men inga problem med kontrollen med dessa moderna kitar som har ett enormt vindregister. Vi turades om med Naish Shock Wave 7:an och det var John tur att köra.
Vi har kört med Cabrinah kitar de senaste åren. Naishkiten är nyinköpt för någon månad sedan och har fungerat väldigt bra vid de få tillfällen då det blåst tillräckligt för att använda den. Cabrinahkitarnas bommar är asymmetriska vilket gör det ganska självklart vad som är höger och vänster På Naish bommarna är det rött till vänster som gäller. Vad som hände när John skulle starta kiten var att han av misstag/slarv lyckades ta tag i bommen med rött till höger trots att han varit ute flera gånger under dagen och haft bra koll på läget. Lite okoncentrerad och rött till vänster satt inte tillräckligt bra i ryggmärgen efter allt kitande med Cabrina-kitar (Möjligen också lite ologiskt att Naishmärket skall vara vänt ifrån en när bommen ligger rätt?) Kiten gick upp lugnt och fint men bara efter någon sekund när han skulle justera kitens läge i luften så gick det naturligtvis väldigt fel väldigt fort.Några reflektioner och insikter ifrån oss utifrån vad som hände:
-Det finns mycket lite utrymme för okoncentration och misstag när det gäller att rigga eller starta en kite oavsett vindstyrka och hur erfaren man är. Kanske är risken till och med större att man gör ett slarvfel när man har hållt på ett tag och tappat lite av respekten.
-Vi kommer alltid att slå upp bommen förbi Override läget när kiten startas och landas och inte klicka tillbaka förrän vi är ut i vattnet. Vi har slarvat ibland men inte efter detta.
-Vi kommer hädanefter alltid att ha hjälm när vi kitar. John hade hjälm vilket troligen räddade honom från riktigt allvarliga skador. Även här har vi tidigare slarvat ibland.
-Vi kommer aldrig mer att kita ensamma.
-Att vända bommen fel på Naishkiten kommer naturligtvis aldrig mer att hända men vi kommer att vara väldigt försiktiga med nya kitar eller om vi lånar av andra.Vi ses på havet när John är har återhämtat sig.
Hälsn Stefan:smile:PS. Som ett positivt inlägg i debatten om eventuella motsättningar mellan kitare och vindsurfare (om det nu finns sådana) så kan jag berätta att John en halvtimme innan olyckan hände bogserade in en vindsurfare till stranden med kiten. Vindsurfaren låg långt ut i Apelvikenviken och var ganska skärrad och bad om hjälp då han hade blivit av med sina prylar i vågorna.
DS. -
@RobRox 415612 wrote:
Jag var nere och fotade bara 10 meter ifrån olyckan. Det såg riktigt illa ut jag såg inte första smällen men den andra och vidare. Tyckte att de personerna som tog hand om honom på stranden gjorde ett riktigt bra jobb. Jag hoppas verkligen att killen repar sig. Jag har lagt ut bilder från lördagen kolla in dem på http://www.stoneandwater.nu ställ upp i rate my surfcar oxå 🙂
RobRox
Goa foton!
Kul även att se sig själv ibland;-) (Vita shorts, North Jamie Pro M-bräda, Best Waroo 7:a).
Är ju sällan som någon kompis eller fru vill stå på stranden och fota när det är sådana förhållanden som det var den dagen. Dessutom verkar du ju har riktigt bra koll på “foto” över huvud taget och ganska feta objektiv också, med tanke på zoomen!
Hör gärna av dig om du lägger upp fler foton från den dagen (eller någon annan bra dag så klart…). Alltid roligt med så bra bilder på sporten man älskar:-)!
OBS! Har du några bilder från senare på dagen så vore det nog bra att lägga upp dom istället….för då hade jag satt på mig min vita hjälm också (med tanke på olyckan mm), hmm;-)
M v h,
Nicco Schiller
Logga in för att svara.