Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Olycka i Frankrike!
-
Olycka i Frankrike!
Publicerad av patrikol på 8 maj, 2005 vid 11:16Lite varning inför säsongen! Låt oss alla hjälpas åt att hålla koll så att inget går snett denna säsongen.
Förra så hade vi tur att det inte blev några allvarligare skador.anonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
På tal om detta. Var ute och körde igår och då var vi 7st kiteare uppe samtidigt samt några vindsurfare. Börjar bli lite tight på den spoten då. Var nere i Åsa och kolla engång och då fanns det Kiteåkningsregler. Tänkte att man kunde sätta upp en sådan där vi åker men jag kommer inte ihåg reglerna i huvudet, någon vet en lista över användbara regler på en surfspot?
-
Svar till:
På tal om detta. Var ute och körde igår och då var vi 7st kiteare uppe samtidigt samt några vindsurfare. Börjar bli lite tight på den spoten då. Var nere i Åsa och kolla engång och då fanns det Kiteåkningsregler. Tänkte att man kunde sätta upp en sådan där vi åker men jag kommer inte ihåg reglerna i huvudet, någon vet en lista över användbara regler på en surfspot?
[/ QUOTE ]
droppa inte in på någon som rider en våg.
håll avstånd från nybörjare. skulle va skönt om det visades lite mer hänsyn åt oss som håller kurser och våra elever och sälvklart även nybörjare som är ute själva. tänker främst på habo där det finns stora ytor och plats åt alla och det ändå har hänt flera gånger att folk åker förbi 10-20m downwind om mina nybörjare som precis håller på att lära sig bodydrag…
lämna yta åt folk som håller på att starta för att komma ut på vattnet.
följ allmänna båtregler vid möte. vet ej de rätta termerna men en regel som är lätt att komma ihåg: right hand first (going heelside) has the right of way.
-
Eller: Vinden in i höger öra, då är det bara att tuta och köra.
(bra minnesregel iaf… nog bra att hålla koll även om man har “rätt”)
/Kaj(Tech)
-
en del kursare borde ju gå en bit bort is för att ställa sig 100m rakt ut. väck med er is så slipper ni folk runtomkring. förhoppningsvis.
-
jag håller med. ska man hålla kurs så bör man inte hålle den på dom mest crowdade spottsen!
-
tycker inte att någon av er (kaiser&johan) stör kurserna, men det finns fler som kör på dessa spots och jag förstår inte varför folk som kitesurfar i sverige inte kan visa lika mycket hänsyn som på andra ställen i världen, jämför med kitebeach i cabarete och kitebeach/dolphin i cape town, som är de andra spotsen jag har instruerat på.
att vi instruktörer väljer habo som spot är ganska självklart p g a att det är så nybörjarvänligt och ligger bra geografiskt.
-
sant att habo e grymt, men lite jobbigt när 3 pers i linje håller kurs.
hoppas oxå folk kan samsas om platsen, kurser e grymt viktigt!
-
Jag kan i bland bli trött på att avråda nybörjare som dyker upp på min strand med sin enda 16m2 kite och vill testa när det blåser alldeles för mycket.
Dom får fan lära sig av sina misstag.
-
Tjena Junior ! det blev till att köra mutant då eller
Hoppas ni hadde en bra dag på Svalnäs. Jag var tvungen att gå på bröllop
-
“Wind in your right ear, you are clear.” Borde alla följa men räkna inte med att folk gör det, speciellt inte på crowded spots utomlands. Det finns en viss tendens att locals kör med “locals first” och att duktiga kajtare försöker köra före sämre. Så använd sunt förnuft och var uppmärksam! När man blir släpad upp på land av två drakar hjälper det inte att skrika “men jag hade ju högran först”.
En annan grej som inte är någon regel men som vore fint om folk gjorde är att hålla kajten lågt om man får möte och kör nervind.
Angående Habo så finns det vissa som vill backa (gå) långt uppvind (med draken rakt upp) innan de börjar köra. Det är helt OK men kan man inte göra det vid stenarna (gamla bryggan) och inte mitt i “banan”?
/Freddan
-
Nu får alla gå 100 meter först för det finns inget vatten innan tyvärr!
-
Svar till:
En annan grej som inte är någon regel men som vore fint om folk gjorde är att hålla kajten lågt om man får möte och kör nervind.
/Freddan[/ QUOTE ]
bra att du tog upp det också. viktig grej att tänka på gottfolk! gör mötena mycket smidigare. drygt att behöva stanna upp helt bara för att den som kommer in downwind ligger o seglar med draken klockan 11/1.
Logga in för att svara.