Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Olycka i Frankrike!
-
Svar till:
Tjena Junior ! det blev till att köra mutant då eller
Hoppas ni hadde en bra dag på Svalnäs. Jag var tvungen att gå på bröllop
[/ QUOTE ]
mjo, det fick bli mutanten, den funka bra i de choppiga förhållandena men jag sakna ändå min tablas Var en riktigt bra dag i lördags iaf, där missa du något. Men vi ses väl nästa gång det blåser! 😛
-
Verkar finnas en hel del regler som folk tycker man borde tänka på när man är ute och åker, för sporten är juh int ehelt ofarlig. Vore bra att sammanställa en lista, även fast inte alla kommer följa den så kanske det kan få några att tänka till iaf
-
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=160656&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
ligger klistrad på kitesurfing for dummies.
-
Bara för att nämna; Kiten var inte 16m2 utan 10m2. Och var har ni läst att killen var nybörjare?…jag läste att han var en “new commer” jag har själv varit vid den stranden vid NV vind (tramontane) och något byigare finns inte (mellan 10 o 45 knop…) Men vid det tillfället såg jag inte en endaste nybörjare i vattnet, utan endast “experter”. Min poäng är; Glöm inte de otaliga olyckorna som sker duktiga kiteare för de tror att de har koll, även på en 5 m bred strand med bilar o vassa staket i närheten o byig vind (som i Almanarre)
-
På kiteforum står det att det var en 16 kvm kite, när man letar vidare om saken så står det tyvärr på spanska och franska så då kanske någon som kan dessa språk komma med riktigare information om vad som egentligen hände!
-
Svar till:
Svar till:
På tal om detta. Var ute och körde igår och då var vi 7st kiteare uppe samtidigt samt några vindsurfare. Börjar bli lite tight på den spoten då. Var nere i Åsa och kolla engång och då fanns det Kiteåkningsregler. Tänkte att man kunde sätta upp en sådan där vi åker men jag kommer inte ihåg reglerna i huvudet, någon vet en lista över användbara regler på en surfspot?
[/ QUOTE ]
droppa inte in på någon som rider en våg.
håll avstånd från nybörjare. skulle va skönt om det visades lite mer hänsyn åt oss som håller kurser och våra elever och sälvklart även nybörjare som är ute själva. tänker främst på habo där det finns stora ytor och plats åt alla och det ändå har hänt flera gånger att folk åker förbi 10-20m downwind om mina nybörjare som precis håller på att lära sig bodydrag…
lämna yta åt folk som håller på att starta för att komma ut på vattnet.
följ allmänna båtregler vid möte. vet ej de rätta termerna men en regel som är lätt att komma ihåg: right hand first (going heelside) has the right of way.
[/ QUOTE ]
hela listan finns val pa ikorg.com
Logga in för att svara.