Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › olycka i habo igen…
-
Väl talat “Stockholmaren”! Hoppas att du är på benen igen inom kort. Jag missade din gräsklippning med ett par minuter men fick det berättat för mig av campingägaren när jag kom dit. Glad att det inte blev värre! Det lät rätt otäckt.
Till er bättre åkare som med fetstil text ryter åt oss nybörjare vill jag bara säga att ni också har varit nybörjare och behövde då all hjälp ni kunde få.
Mitt förslag: Istället för att förebrå oss nybörjare så dela med er av er kunskap till oss. Ge oss råd om byig vind, varna oss för vilka molnformationer som orsakar kastvindar och hjälp oss att bli lika säkerhetsmedvetna Kitare som ni är.
Det är på det sätter vi förebygger att sådant här händer igen./mina 2 ören…
-
Problemet är att mer erfarna kitare är dåliga förebilder. Det kan gå ut (eller bogseras ut med hjälp!)med gigantiskt drakar i starka vindar. Detta innebär att mindre erfarna kitar tror det är lungt att dra upp betydligt mindre kites.
Mer erfarna kitare kör ofta nära land och stilar etc…
ALLTSÅ det är mycket upp till er som börjar kita tillsammans och befinner sig på ca samma nivå att hjälpa och ta ansvar förvarandra. Ni har kanske även bättre koll på hur duktiga era polare är och kan stoppa dom att gå ut i tveksamma lägen.
/per
-
Per, du har helt rätt tycker jag.
Självklart ska vi nya killar och tjejer ta vara på oss själva och ta hjälp av varandra vad gäller själva åkningen. Det är vårt ansvar.
Vad jag önskar från erfarna killar och tjejer är att de är öppna nog att ge goda råd och svara på frågor från oss nya när de dyker upp och inte ser oss som jobbiga noobs som är i vägen på “deras” kiteställe. Det är ert ansvar./mina 2 ören…
-
Fånig diskussion. Alla hjälper alla såklart. Sen kan jag förstå om de som håller kurser, kan känna att dom inte vill jobba när dom själva är ute o kör.
Det upp till varje person att ha koll på sitt säkerhetsystem och att köra utifrån sin förmåga. Är du nybörjare, starta draken ute i vattnet och trampa glatt utåt innan du börjar köra. Du kommer ju ändå med all säkerhet få gå upp i vind efter en stund på brädan. Jag är inget proffs och vet av erfarenhet hur illa det hade kunnat gå för mig om jag inte hade börjat min kitekarriär långt ifrån hårda fasta objekt. Fast å andra sidan alla kan få hjärnsläpp så håll koll på varandra !!
-
skönt att du klarade dig.
att påstå att licens är patetiskt var väl dock ganska dumt. man har det i alla andra högrisksporter som para-gliding och fallskrmnshoppning så varför inte kite?
sporten blir säkrare för dig och andra, vad är problemet?
-
“Vet att jag inte är något proffs och att jag nog ska välja ett annat ställe att surfa på”
tycker du ska fortsätta kajta i habo, bättre nybörjarställe finns inte.
sen tror jag inte folk gnäller av illvilja utan för att de bryr sig…
mvh staffan
-
Jag har slagit mig en del (och gör det fortfarande). Det gör att man får respekt för vilka krafter man leker med. MEN det där är helt olika från person till person. Vissa har respekt för sitt liv och personskador automatiskt andra (som jag) är helt enkelt inte like fulla med omdöme och försiktighet.
Trist med den självinsikten men jävligt nödvändig.
Vet man med sig att man tillhör dem som är som jag så måste man anstränga sig extra mycket för att inte skada sig själv och andra. Vet man med sig att man tillhör risktagarna så måste man hela tiden intala sig att säkerhetsmarginalerna måste vara större – åt alla håll – alltid.
Jag åker numera aldrig på andra grejer än mina egna – jag lånar ytterst sällan något. Jag avstår nästan alltid från att åka i förhållanden som jag egentligen behärskar om det skulle vara så att det exempelvis är många på vattnet, newbies i strandkanten eller skolor i gång.
Jag vill rekommendera alla som är helt gröna att inte vara så åk-kåta. Ta det hellre lite lugnt på beachen. Sitt ner och kolla in dem som åker. Hur stora är de kitarna. Hur duktiga är de åkarna. Om nån står och lajar i vattenbrynet så gå fram och fråga storlek, drag, vikt och brädstorlek. Svaren du får säger dig om det är värt att försöka på ett säkert sätt.
Och som alla andra säger; GÅ LÅNGT UT, minst 5-6 gånger din egen linlängd. Har du inte lärt dig att hålla höjd bör du gå ut långt och bodydragga minst en minut för att se hur långt du driver. Det ger dig en uppfattning om var du kan tänkas landa. -Se till att inte landa där! Avbryt försöken innan det är för sent.
-
jag har en enkel lösning på de hele, porta alla stockholmare/norrlänningar från habo.
/Da Police!
Skämt o sido, jag bryr mig inte ett jävla dugg igentligen…
-
Hahaha undrar vem som kunde ha gjort inlägget innan detta. hahahhah
-
En respuesta a:
RÄCKER INTE MED DESSA KONSTATERANDE! VI MÅSTE GÖRA NÅGOT!
ETTT STORT ANSVAR LIGGER HOS EFARNAÅKARE: STOPPA FOLK FRÅN ATT KÖRA NÄR NI MÄRKER ATT DET INTE BEHÄRSKAR VINDEN: VARNA NÄR DET ÄR BYIGA VINDAR: HJÄLP INTE NÅGONS STARTA DRAKEN SOM NI INTE KÄNNER!……….
[/ QUOTE ]
Va faen, det klart som fan man säger till om man ser någon som riskerar sin hälsa, men lite sunt förnuft får man ju ändå ha som individ också. Bara för att det finns folk som behärskar cp-vinden så ska man inte tro för mycket om sig själv. Har många gånger varit dunderöverriggad med 14, gått in och fått frågan hur det är? Alldeles för mycket, svårt att hålla säger jag och ändå tänker nybörjaren gå ut med en 15, trots att han vet att jag har kört ett jävla tag. Bättre då kanske att sätta upp lite skyltar med ‘guide lines’ för spoten i fråga, som i Rågelund, fast med lite mer säkerhetsinfo. Typ, “snacka alltid med da locals innan du kör” och lite såna grejer, så alla får chansen att själva ta ansvar för sin säkerhet. Självklart kommer jag inte sitta med munkaveln på om jag ser någon jackass på gång, men jag tror man hjälper folk bäst genom att göra det lätt för dem att förstå och hjälpa sig själva.
Kajta lugnt nu ett tag bojs!
-
Svar till:
Jag vill rekommendera alla som är helt gröna att inte vara så åk-kåta. Ta det hellre lite lugnt på beachen. Sitt ner och kolla in dem som åker.
[/ QUOTE ]
Sounds perfect to me.
//Lelle -
jag håller med… jag är med nybörjare. Man bör inte dra upp sin drake när man är osäker om man klarar av den.. Inga lätta krafter vi leker med. Gick kurs och det var nyttigt. Brukar inte bli så där rädd av mig. Men min drake har skrämt skiten ur mig ett par gånger.
Mina tips.
Kolla linerna både två och tre gånger så att dom är rätt.
Ha respekt för vinden.
Va inte för när land.
Va inte blyg. Fråga dom som kan och vet. Är man bara snäll och fråga så ger grabbarn som kan bra tips.
Det har jag lärt mig på den korta tid jag åkt.
Kanske var det självklarheter men värt att nämnas va?
henke skejtare men nybliven kajtare -
Tycker man att man borde klara en viss storlek på kiten i rådande vindförhållanden men är åndå lite osäker och vill vara på den säkra sidan så kan man be någon stor kille hålla tag i selen. Ganska stor skillnad på krafen som behövs för att kasta iväg två personer mot en.
-
jag höll fan i en kile som skulel launcha en ARC 1120 elelr nått i habo precis bakom kullen det blåste 11-18 sekund ja sa till han att det itne var en bra ide, men han skulel ändå ha upp skiten. När killen släpte kiten flög den tillbaka årr ameter och kollapsa sedan veckal den ut sig mitt i powerzone och vi flög BÅDA två 2-3m upp i luften och landade 20m längre bort på en bil då jag släpte taget och killen flög över tre bilar o landade i träden. Han kalrade sig utan skador men jag vricka foten och fick sjukt ont i huvvet. blåser det över 10m/s så spelar det ingen roll hur många man är bakom om killen som styr kiten inte vet hur man gör!!!
-
HAHAHA VA faan är detta. Har alla självmordsbenägna människor i hela Sverige fått var sin kite av staten så vi slipper dom psykhemmen ??
ARC mannen skulle du ha släppt direkt. Rätt åt honom men synd om dig som höll i !!!
Logga in för att svara.