Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Olycka i Halmstad????
-
Fyndigt eller inte? Det jag menade var att efter att något sådant händer kommer det alltid någon förbudsivrare och skriker just det att det är dax för förbud, och det är så jävla tråkigt. Men det kanske inte gick fram till somliga. Sen att jag inte kan kita gör väl inte att jag kan ha sympati för dom som gjorde sig illa.
Ha det bra alla kitare!!! -
Jag tyckte det lät som om du ville ha förbud, det var därför jag blev sne!
Det är bara att hoppas att nu inte någon använder dom här olyckliga händelserna till att blåsa upp något av ingenting…
Nej ta nu och lär dig kitesurfa som ett ypperligt komplement till windsurfandet du håller på med, så blir du en i gemenskapen
-
Det är för mycket linor för mig, men det ser riktigt 7st ut när man ser en som kan fara fram över vattnet….
-
Saxat ur HallandsNyheter:s hemsida:
(bra beskrivning av kitesurfing )Tre störtade på stranden
HALMSTAD
Tre män i 30-årsåldern störtade till marken på västra stranden i lördags när de seglade kite. Det finns inga uppgifter på hur högt upp de tre kiteseglarna var när de av okänd anledning störtade till marken.
Alla fick skelettskador, två av dem får fortfarande intensivvård på sjukhuset i Halmstad. Båda två har allvarliga skador, den ena med inre skador. Den tredje personen fick lämna sjukhuset redan på lördag.
Olyckan inträffade strax före halv fyra på eftermiddagen. HN har inte fått fram några uppgifter på var de tre kiteseglarna kommer ifrån. Kite är en form av surfing med en lina och en drake som ger luft åt personen på brädan.
ANN HILDE J BIRKESTRAND Hallands Nyheter
0346- 290 71// Niklas
-
Hur e det med dom?
såg att det var en notis om det i Aftonbladet i dag…
-
Konstigt att ingen som var där och såg skriver om olyckan…
-
tromber.. här va också ….5 stycken samtidigt…enligt dom såm såg de.. tur dom va en bit bort och inte exakt där vi körde
-
Jasså? Jobbade hela dagen så jag såg inte speciellt mycket av vad som hände ut över havet. Hoppas att de drabbade blir bra.
-
Litet reportage som uppföljning till olyckan…
http://www.hn.se/m_standard.php?id=446147&avdelning_1=109&avdelning_2=294&
//alex
-
Jag har fortfarande inte förstått vad som hände men jag kan räta ut lite begrepp vad gäller tromber.
Det finns en mildare variant av tromb som kallas för Dustdevil.
Eftersom jag även flyger skärm så har jag lite erfarenhet av dessa också. Dels är vi som flyger uppmärksamma eftersom de minst sagt påverkar oss, dels ser man de tydligt från luften om de är stora.Dustdevil är mindre och svagare än en tromb men vanligare. Uppstår vid vackert väder med hjälp av en blandning av termik och huvudvind. De har definitivt kraft att kasta omkring oss med någon typ av segel duktigt. (kärnan kan vara några cm upp till typ 30+ meter, tromb kan vara 100 meter till flera kilometer å har högre vindhastigheter, största varianten kallas tornado)
Ofta syns dustdevils inte och uppleves som plötslig/byig vind på varmt fält tex men när det finns torr sand/damm så fylls dustdevilen med detta och syns, därav namnet. Den kan vara i några sekunder eller flera minuter.
De uppkommer oftast på samma ställen där termik uppstår, dvs på torra ställen. (har flugit flygskärm över öknen i USA där det var som en gles skog av dustdevils)
Hav, sjöar och sankmark har en dämpande effekt på termik och dustdevils och i vårt kalla klimat är det extremt ovanligt att dustdevils finns så nära vatten. (tur för oss) Det finns nästan bara ett undantag skulle jag tro och det är när det finns ett aktivt moln (mörkt moln med skarp siluett å konkav undersida).
(I Teneriffa såg jag f.ö. min största Dustdevil någonsin nära Playa de America på mellan 30-40 meter i diameter. I Venezuela befann jag mig en gång på 1000 meters höjd i stark termik när en trädgren kommer flygandes.)I botten på all termik nära marken (0-100 meter) finns ofta en mer eller mindre roterande luftvirvel som högre upp jämnas ut till den termik som segel/drak/skärmflyg använder. Där är det alltid extremt stökigt att befinna sig med ett segel, oavsett typ av farkost.
(Fördelen med flygskärm jämfört med en okontrollerbar kite är att man snabbt stiger upp till jämnare luft.) En kite trillar snart ut ur det smala området med stigande luft men ju högre upp en segelförsedd farkost kommer desto bredare blir området med stigande luft å desto lättare blir det att hålla sig i stigområde.
Några videos:
Dustdevil avbryter en footbollsmatch å lyfter ett tält
http://www.retecool.com/filmpies/stormachtig.htmlRiktigt fin video från dustdeviljakt i USA
http://www.animalu.com/pics/dd1.htmTypisk dustdevil i europa (syns först inte men över parkering fylls den med damm)
http://www.saevert.de/bilder/dustdevil/040626reutlingen.wmvDet som hade varit intressant för att ta lärdom om denna olycka hade varit saker som:
Hur högt lyftes kitarna?
Hur långt ifrån varandra stod de som påverkades?
Vreds kitarna runt (som i en DD kärna) eller var de i turbulent luft (stark termik)?
Fick de horisontell fart eller mestadels lyft?
Var molnet (om det fanns något) stort, konkav undersida, såg man ev regn från molnet?Jag hoppas verkligen att de som skadades återhämtar sig.
nic
-
HN är överlägset världens sämsta tidning! Mkt fakta man fick ut av den artikeln.. Allt är om saker i stil med Bertilssons borttappade snöskyffel från 1993.
-
hört fenomenet svart moln? åsk/hagel skurar så har du vädret den dagen.
Logga in för att svara.