• Publicerad av anonym-anvandare på 22 augusti, 2003 vid 09:15

hej…skriver i förundran över hur mycket olyckor det förkommer inom kitesammanhang…själv vindsurfar jag och har sneglat på kiteing ett tag, men börjar nu undra om det är så svårt som alla olyckor säger…eller om det istället beror på mycket klantiga och respektlösa individer som vill vara för mycket och ger sig ut med för stora drakar i för hård vind. inom vindsurf förekommer en mycket god anda där( ivart fall jag) man fått råd från mer erfarna surfare om man håller på att göra bort sig…=/ saknas detta inom kite??? i så fall varför??? jag måste medge att det ser ganska kul ut när ni ibland flyger in över land (då ingen slår sig hårt), men när ska detta klanteri upphöra???

heder till assistans

mvh

john

wipeout svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • gugge

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:41

Klart det förekommer olycker inom en extremsport.

Säkerheten kommer i första hand sen kommer adrenalinet.

ADRENALIN A-D-R-E-N-A-L-I-N.

Äh testa vetja.

• davids

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:44

Personligen förstår jag inte heller riktigt hur dessa olycka kan ske. Jag var ute med min Hydro 15.4 här om dagen när det blåste alldeles för mycket, när jag hade den i neutralläge (kl12) och drog i bommen lyfta jag rakt upp ett par meter. Jag är total nybörjare så jag plocka såklart ner den direkt. Eftersom jag gissade att det skulle blåsa för mycket hade jag med mig 2 polare, en som launcha tog emot kiten och en som höll i min sele om det skulle komma en vindby.

Jag e total nybörjare så jag e väl i samma liga som de som olyckorna skett för. Varför ge sig ut om det blåser så mycket? Märker man att man inte kan klara av det borde man plocka ner den direkt och vänta tills vinden avtar, eller lära sig flyga kiten bättre. För mig är det märkligt. Dessutom dessa historier om upp i träd, crashade bilar (!?!) brutna kroppsdelar osv, låter helt sanslöst i mina öron, hur det kan ske lixom?

Ett sista tips, alla som ska börja, GÅ KURS! Stötte på en kille som inte hade en aning om att man skulle ha sele och att man skulle launch från sidan och inte direkt upp i powerzonen. Han hade köpt bräda och kite och allt. Vill inte tänka på hur det hade kunnat gå om han launcha utan sele rakt upp i powerzone..

• wipeout

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:51

Förhoppningsvis hade han inte orkat hålla skiten när den stack iväg…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.