• Publicerad av pelle-surf på 12 september, 2012 vid 20:18

Ang diskutionerna i forumet om inträffade allvarliga olyckor, verkar många ense om att det är bra om en inträffad olycka/allvarligt tillbud, lyfts fram och på något sätt redovisas, för att vi alla då kan ta del av det inträffade och undvika att råka ut för samma sak.
    Då Surfzone troligtvis är det största svenska forumet för kite, så är min tanke att det då är bra om olyckor, tillbud och säkerhet kan samlas gemensamt under en rubrik i underforum till kitesurfing, då detta är något som berör oss alla. Så som det nu är , försvinner viktig information med tiden i forumshavet och blir svår att hitta. Dels nytillkomna i forumet, men även instruktörer/skolor har då lättare att få en överblick över viktig information att trycka på vid kurs.
    Vidare så tycker jag att man bör undvika att kritisera dom som delar med sig av sina upplevelser ifrån olyckssituationer, då det kan gå fel för oss alla, hur försiktiga, förutseende och duktiga vi än anser oss vara, då vi ska leka med naturens krafter.

pelle-surf svarade 12 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • blizzy

Medlem
    13 september, 2012 vid 07:31

Ohoj Pelle,
    Håller med om att det är viktigt att relevant information lyfts fram o att man inte kritiserar dom som var med osv.
    Men är det verkligen rätt väg att gå att ha ett eget underforum för olyckor?.. Känns som att det kan ge en lite dålig bild av sporten om man kommer in på Surfzone o ser ett helt underforum dedikerat till olyckor.. och förhoppningsvis sker det inte så många olyckor på ett år..
    En annan åtgärd kan ju vara att be moderatorerna att radera onödiga inlägg i sådana trådar och kanske slå ihop likartade frågor till ett gemensamt frågeinlägg (blir ju mycket ”vad var det som hände??”, ”hur gick det sen??” osv).

• skoldpadda

Medlem
    13 september, 2012 vid 08:52

Tycker Pelles idé låter bra. Nyttan av att lära sig av andras misstag är större än förlusten av eventuell negativ PR. Att det sker mindre olyckor gör ju dessutom sporten populärare bland allmänheten som slipper få kites i sina trädgårdar mm.

Jag har själv förvånats över den höga andelen foruminlägg där någon diskuterar skador/olycka.
    Det behöver absolut inte ha med det att göra, men jag tycker också det är konstigt att så många av dem man träffar när man kitar är rena nybörjare. Var är alla rutinerade kitare? (tröttnat? utomlands? skadade?). Funderat lite efter att ha läst Docs (mycket bra) inlägg i Rogelund tråden.

Skall man ha incidentrapportering är det som sagts viktigt att inte kritisera andras beteenden, snarare att stötta i att man velat dela med sig. Även om man menar väl tycker jag man också skall undvika namn på andra eller att beskriva incidenter som andra råkat ut för, personen kanske inte vill vara öppen med det som hänt.

• lance

Medlem
    13 september, 2012 vid 15:15

Jag startade tråden för att rikta ett tack till alla som lyssnade och hjälpte till. Sedan blev det en hjälm tråd…..

• pelle-surf

Medlem
    13 september, 2012 vid 18:59

Tjenare Blizzy. I skrivande stund , ser jag att ytterligare en allvarlig olycka tyvärr har inträffat idag. Samtidigt som utrustningen har utvecklats med betydligt bättre säkerhetssystem, så har nog antalet nya utövare inom sporten ökat dom senaste åren. Då det fortfarande är mycket olyckor, så kan man nog anta att beteende, handhavande och okunskap ofta är orsaken till olyckor.
    Jag anser att det är bra, att öppet diskutera och försöka klargöra det som hänt, på ett så tydligt och lätt tillgängligt sätt som möjligt. Ger detta då en dålig bild av sporten, så undrar jag för vem ? Knappast för oss som mer/mindre regelbundet besöker forumet, om du syftar på nytillkomna samt icke kitande besökare, så kan det istället visa på att vi tar olyckorna på allvar och försöker sprida kunskap för att undvika dessa.

• milkman

Medlem
    13 september, 2012 vid 20:19

Andra sporter har fristående, och medlemsdrivna, föreningar som också hanterar denna typ av frågor. Jag skulle gärna se det här också. Att lita på en kommersiell kanal som Steffo/Surfzone för att hantera frågan är inte så bra tycker jag.
    Men för att gå på lösningen, Finns det någon aktiv kiteförening som drivs av/för medlemmar?

• dancapitan

Medlem
    13 september, 2012 vid 21:04

Kan vara bra att upplysa om olyckor så att folk blir riskmedvetna. Så länge man är saklig; vad har hänt och vad har man lärt sig av det?

Ett sätt att minska olyckor kan vara att ha tydliga skyltar. Börja på spots där är mest folk som t ex i Habo. Ni gamla rävar kanske kan komma på en smart design som tilltalar folk men ändå är informativ samt jaga sponsring (tips – Försäkringsbolag…) till att tillverka dem. Bilder kombinerade med text. Till exempel: ”I över x m/s rekommenderas nybörjare att vara på land. Bär hjälm! Launcha inte ensam! osv osv”

Ciao!
    Daniel (själv nybörjare….)

• karl-petter

Medlem
    14 september, 2012 vid 04:26

Bra förslag! Skrev i tidigare tråd om hur sportdykningen i Sverige jobbar med att minska antalet olyckor inom den sporten och jag tror vi kan kopiera vissa delar därifrån, tex att inte bara olyckor rapporteras utan alla tillbud! Olyckorna är bara toppen av isberget.

Som Jens skrev dock är frågan om det skall göras i ett forum? Kan man få ekonomiskt stöd för en riksorganisation?

Och om det ändå som en start skall ligga på Surfzone anser jag att det skall vara en hel kategori för att ge mer överskådlighet samt lyfta fram till nybörjare att det finns risker. Kan tex heta ”Incidenter och säkerhet”.

/Kalle

• blizzy

Medlem
    14 september, 2012 vid 12:18
    pelle surf;698416 wrote:
    Tjenare Blizzy. I skrivande stund , ser jag att ytterligare en allvarlig olycka tyvärr har inträffat idag. Samtidigt som utrustningen har utvecklats med betydligt bättre säkerhetssystem, så har nog antalet nya utövare inom sporten ökat dom senaste åren. Då det fortfarande är mycket olyckor, så kan man nog anta att beteende, handhavande och okunskap ofta är orsaken till olyckor.
    Jag anser att det är bra, att öppet diskutera och försöka klargöra det som hänt, på ett så tydligt och lätt tillgängligt sätt som möjligt. Ger detta då en dålig bild av sporten, så undrar jag för vem ? Knappast för oss som mer/mindre regelbundet besöker forumet, om du syftar på nytillkomna samt icke kitande besökare, så kan det istället visa på att vi tar olyckorna på allvar och försöker sprida kunskap för att undvika dessa.

Min poäng var inte att man skulle lägga locket på och tona ner olyckorna. Jag tycker fortfarande att de ska diskuteras öppet och tydligt.
    Jag menade mest att ett eget underforum nog inte gör så mycket mer än att klumpa ihop trådarna som finns. Till det kan man ju använda sökfunktionen, som till allt annat egentligen.

Det jag tycker behöver göras för att olyckstrådarna faktiskt ska kunna bidra till någon konkret lärdom för andra åkare är att Surfzone-moderatorerna går in och styr upp vad som diskuteras så det inte blir så himla mkt off topic (OT)…
    Känns som att alla olyckstrådar övergår från att diskutera en olycka, vad som hände, hur det kan motverkas etc, till att bli OT-diskussioner om hjälmens vara eller icke vara, om IKO’s kursmaterial är tillräckligt pedagogiskt och bra utformat, att det finns lärare som hafsar igenom sina kurser etc. Dessa punkter är självklart viktiga att diskutera, men inte under en specifik olyckstråd.

Så förslaget är att strukturera olyckstrådarna lite mer. Vad hände? Vem såg något? Vem vet något konkret? Hur kan detta motverkas? etc.
    Och tona ner allt löst spekulerande, OT-diskuterande osv.

• pelle-surf

Medlem
    14 september, 2012 vid 13:07

Ja, jag håller med dig om att det ofta spårar ur i trådarna, och ibland är det så långt ifrån grundfrågan att man inte orkar läsa mer. Lite gallring för att få fram givande information skulle vara bra.
    Och sedan lägga in det i ett underforum 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.