Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om du fryser i ansiktet.

• Om du fryser i ansiktet.

Publicerad av gurra1978 på 15 januari, 2008 vid 20:27

Det var en tråd uppe för ett tag sedan då jag har för mig att någon skrev något om en salva. Jag spinner vidare på det här.

Nu på vintern tycker jag det kan bli rätt kallt i pannan om man blöter ner skallen och det blåser som fan (kyleffekten kan vara brutal). Jag köpte en väder och vindsalva (utan vatten) i en hälsobutik. Nu har jag testat den två ggr genom att smörja in hela ansiktet. Det var runt 3-5 grader i luften och vind på ca 10 m/s. Inte helt utprovad med andra ord eftersom kyleffekten inte var så farlig men resultatet var imponerade ändå. Första spolningen i ansiktet brukar alltid svida till lite då man kommer upp till ytan. Det fanns inte en tendens till det nu. Så jag tror den var köpvärd (kostar 52 kr, en Sydafrikaresa kostar 15000 kr :tongue:) och kommer nog fungera strålande i vinter. Jag utvärderar den kontinuerligt.

Bara ett litet tips för er som fortfarande tror att det inte går att segla på vintern.

rrd svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rrd

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:39

Funkar den lika bra i luft som vatten? Jag kan tänka mig att en salva funkar i vatten men i luft?

Jag kan inte komma ihåg att jag sett denna typ av skydd i tex skidsammanhang vid låga temp. Annat än i barndomen då ansiktet alltid skulle smörjas in vilket senare visade sig vara helt fel…

• gurra1978

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:43

Den är till för att skydda barns ömtåliga hud när det är kallt och de befinner sig mer på land än vatten så det är nog tänkt att den ska funka i luft. Den känns fet när man smörjer på den, luktar gott och jag inbillar mig att mina rynkor runt ögonen försvinner : )

Jag tycker att den hittills varit grym. Det kostar inte så mycket att testa.

• gurra1978

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:46

Mer info:

“Calendula wind & Weather cream Weleda 30 ml Calendula vind- och väderskydd skyddar känslig hud i ansiktet mot kyla, vind och rå väderlek. Rent bivax och hudvänligt ullfett bildar en naturlig skyddsbarriär utan att hudens egen andningsförmåga påverkas. Värdefull mandelolja vårdar och gör torr och sårig hud märkbart smidigare. Ett växtutdrag ur ekologiskt odlad ringblomma verkar lugnande på huden. Vind- och väderskydd är vattenfri och mycket dryg. Passar även mycket bra för vuxna med känslig hud. Dermatologiskt testad på mycket känslig hud. Användbar från födseln. Fri från syntetiska doft-, färg-, och konserveringsämnen samt fri från mineralolja. Innehåll: Mandelolja, ullfett, bivax, äkta eteriska oljor, ringblomma. “

Wind-Weather_tube_03.jpg

http://www.annonsfynd.se/217836.htm

• dala-lama

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:54

Hur funkar det med huvan, kladdar den eller ser du några andra spår av cremen i huvan?
    Kan man ha den på händerna eller tappar man grepp.

• gurra1978

Medlem
    15 januari, 2008 vid 20:58

Jag har den i ansiktet där huvan inte kommer åt. Men det är inte en sån kladdig salva som kladdar av sig. Det är som en bivaxhinna som inte ens känns eller syns (bara luktar gott : ) och skyddar huden. Ungefär samma funktion som simmare som kladdar in sig i smör då det ska simma i kallt vatten. Men detta är smidigare.

• rrd

Medlem
    15 januari, 2008 vid 21:04

Okej då, det kommer att lukta gott nästa gång det blåser bra, kanske på lördag. Och när man kommer upp så har man även blivit lite yngre…

• nlc

Medlem
    16 januari, 2008 vid 05:24

@gurra1978 438732 wrote:

Den är till för att skydda barns ömtåliga hud när det är kallt och de befinner sig mer på land än vatten så det är nog tänkt att den ska funka i luft. Den känns fet när man smörjer på den, luktar gott och jag inbillar mig att mina rynkor runt ögonen försvinner : )

Akta dig noga! Snart kommer du inte bara lukta gott och ha färre rynkor under ögonen. Långvarigt bruk kommer resultera i att skäggväxten försvinner, man får äppelrunda kinder, oproportioneligt stor panna och råkar man få krämen upp mot hårfästet kan fontanellen börja öppna sig igen. :tongue:

• m-c

Medlem
    16 januari, 2008 vid 08:29

För att inte tala om problemen med att armarna blir kortare och du en dag plötsligt nöjer dig med att kroka i hängselekroken direkt på bomröret…
    /M

• dude

Medlem
    16 januari, 2008 vid 08:44

Angående RRD’s kommentar så var det ju just salvor med vatten i som inte är bra att smörja in sig med i lägre temperaturer.

• dude

Medlem
    16 januari, 2008 vid 08:51

Jag testade själv i söndags med den creme jag hade, en sån där 8 hour creme från elizabeth arden som just ska vara extra fet. Jag använde den både i ansiktet och på händer och det funkade över förväntan, utan några problem med att det skulle göra att händerna känns kladdiga eller dyligt. Jag tror dock mer på den här cremen som Gurra visar här eftersom den är lite mer överkomlig i pris 🙂

• dude

Medlem
    16 januari, 2008 vid 08:53

Det enda som blir kallt nu är fingertopparna. Och då har jag en fundering på att man kanske kan ha någon typ av fingertoppsvante inuti dakinevantarna…

• gurra1978

Medlem
    16 januari, 2008 vid 18:53

Idag var det blåsigare och kallare. Jag seglade i 2 h och denna gång testade jag även salvan på händerna.

Det var några gånger jag blev lite kall i huvudet men inte alls så farligt som det brukar kännas utan salva. Det mest förvånande var att händerna aldrig ens blev kalla. Annars så brukar man bli lite kall och sen gå upp på land och skaka ut varmt blod till händerna. Detta behövdes inte nu. Om det var en ren tillfällighet eller salvan egenskaper vet jag inte riktigt.

Min slutsats är att den verkar funka rätt bra men är inget mirakelmedel.

• rrd

Medlem
    16 januari, 2008 vid 18:58

Var det bra? Vågor? segelstorlek? Lejet?

• gurra1978

Medlem
    16 januari, 2008 vid 20:25
    RRD;438917 wrote:
    Var det bra? Vågor? segelstorlek? Lejet?

Resan gick från Halmstad till Varberg. Det var SSO 14 m/s på Nidingen.

1. Vilshärad var plattare än Klagshamn

2. Ugglarp hade tråkiga vågor.
    img_6530.jpg

3. Olofsbo har väl aldrig varit bra.
    img_6542.jpg

4. Glommens hamn var fin och hade några coola vågor som såg inbjudande ut men det var för mycket sten där.
    img_6574.jpg

5. Revet på secret verkade ha vågor på SSO men inga imponerande.
    img_6576.jpg

6. Lejet var kass.

men

7. Apelviken var bäst. Bäst vågstruktur (inte störst dock) och vilken vinkel. Klockren sideshore med snudd på lite sideoff kändes det som.

img_6582.jpg

img_6587.jpg

Optimal vinkel, små cleana vågor ibland. Dundertryck 4.7 men 4.2 hade funkat det med. Roligt att hoppa de gånger vågorna kom in (det var oregelbundet) men ingen vågridning. Lite solsken, lite surf = :cool2:

Apelviken is the SHIT!!!!

• lars_k

Medlem
    16 januari, 2008 vid 20:37

Fan va fula vågorna är i Ugglarp. Stökigt bajs. Har varit likadant alla gånger jag varit där och kikat. Borde egentligen ha potential om man kollar flygfoto och sjökort…men botten kanske är extremt oregelbunden eller nåt. 😛
    Kul att du fick seglat iaf, efter den omfattande spotcheckingen! =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om du fryser i ansiktet.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.