-
Om jag kunde backa bandet!?
Tjoho!
Som dubbelarbetande trebarnsfar med flera gamla bilar, husombyggnadsprojekt och höga ambitioner till långa resor kan det ibland bli lite tight. Senaste veckorna har jag dock med viss blodsmak gjort det där helknäppa som knappt en fattig student skulle orka med.Jag har totalrenoverat min 4-5 år gamla favobräda. En superlätt AB+ klassisk vågis som har perfekt allroundsize och shape för mig för sideshoredagarna på torö. Jag har konsumerat 3 stycken med exakt denna shape men det år de byggdes gick alla AB+ av som stickor. Jag har således knäckt 3 stycken. Denna sista har dock knäckts två gånger och lagats därefter. Jag kan det där med brädbygge och lagningar så den var fortfarande lätt. Den gick upp från 5,2 till 5,4 kg. I höstas gick den dock upp 2 kg. Det visade sig att den tagit in vatten vid mastboxen. I med fräsen och ut med den. Det visade sig att hela frigolitkärnan var rätt trashad.Nu har den dock legat och torkat ur i precis ett år.
Men den ÄR, eller snarare var totalt slut. Att laga den igen vore djädrigt puckat. Men sån är jag. OK, för att göra en lång storry kort. Flera nätters slit senare har hela brädan slipats ner till första laminatet. Alla smådingar har lagats med fin S-glas och/eller fin kolväv. Stor ny skumbox runt området för ny mastbox. En riktig montering av den sistnämnda. Sliplager med mycket mikrobalonger. Finslip….
Så blåste jag av dammet med tryckluften. Det var fyra igår natt. Var rätt trött och allt kändes lite diffust. Jag var dock otroligt nöjd med lagningen. Nu skulle bara en riktigt tunn lätt lack på, dekaler och halkskydd. Jag stod och smekte min käraste bräda. Så av någon anledning när jag stod där och blåste av dammet, blåste ner lite i fotstroppspluggarnas hål och lite i luftventilen. Det var djädrigt smart. Fullt tryck ner i en extremt lättbygd bräda. Tog inte en sekund . Knäck – hela dj-la botten delaminerade…
Jag blev inte arg, jag blev helt apatisk. Jag trodde inte det var sant. Blåspistolen låg slängd på golvet. Min sista 77 liters favobräda. Lagad enligt konstens alla regler tre gånger (3 gången!!!). Vågar inte tänka på alla timmar som jag lagt på den. Jag stod där helt apatisk. Klädde långsamt av mig min overall, av med damskyddet. Jag tog en kallduch. Sedan spolade jag upp ett vamt bad. Knäckte upp en Falcon bayerskt. Sköng ner i badet med bärsen. Där låg jag i en timme. Seden gick jag och la mig. Jag har fortfarande inte riktigt hajat vad som hänt.
En halv sekund, en endaste halvsekunds handling förstörde så mycket.
OK, tur att jag i vart fall har fyra andra vågbrädor i abolut toppskick, men ingen av dem är min Toröfavo…
Vad ni än gör. Kör inte ner tryckluften i ventilationshålet.
Skål!
Jesper B
Logga in för att svara.