Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om jag kunde backa bandet!?

• Om jag kunde backa bandet!?

Publicerad av jesper_b på 27 oktober, 2007 vid 17:43

Tjoho!
    Som dubbelarbetande trebarnsfar med flera gamla bilar, husombyggnadsprojekt och höga ambitioner till långa resor kan det ibland bli lite tight. Senaste veckorna har jag dock med viss blodsmak gjort det där helknäppa som knappt en fattig student skulle orka med.

Jag har totalrenoverat min 4-5 år gamla favobräda. En superlätt AB+ klassisk vågis som har perfekt allroundsize och shape för mig för sideshoredagarna på torö. Jag har konsumerat 3 stycken med exakt denna shape men det år de byggdes gick alla AB+ av som stickor. Jag har således knäckt 3 stycken. Denna sista har dock knäckts två gånger och lagats därefter. Jag kan det där med brädbygge och lagningar så den var fortfarande lätt. Den gick upp från 5,2 till 5,4 kg. I höstas gick den dock upp 2 kg. Det visade sig att den tagit in vatten vid mastboxen. I med fräsen och ut med den. Det visade sig att hela frigolitkärnan var rätt trashad.Nu har den dock legat och torkat ur i precis ett år.

Men den ÄR, eller snarare var totalt slut. Att laga den igen vore djädrigt puckat. Men sån är jag. OK, för att göra en lång storry kort. Flera nätters slit senare har hela brädan slipats ner till första laminatet. Alla smådingar har lagats med fin S-glas och/eller fin kolväv. Stor ny skumbox runt området för ny mastbox. En riktig montering av den sistnämnda. Sliplager med mycket mikrobalonger. Finslip….

Så blåste jag av dammet med tryckluften. Det var fyra igår natt. Var rätt trött och allt kändes lite diffust. Jag var dock otroligt nöjd med lagningen. Nu skulle bara en riktigt tunn lätt lack på, dekaler och halkskydd. Jag stod och smekte min käraste bräda. Så av någon anledning när jag stod där och blåste av dammet, blåste ner lite i fotstroppspluggarnas hål och lite i luftventilen. Det var djädrigt smart. Fullt tryck ner i en extremt lättbygd bräda. Tog inte en sekund . Knäck – hela dj-la botten delaminerade…

Jag blev inte arg, jag blev helt apatisk. Jag trodde inte det var sant. Blåspistolen låg slängd på golvet. Min sista 77 liters favobräda. Lagad enligt konstens alla regler tre gånger (3 gången!!!). Vågar inte tänka på alla timmar som jag lagt på den. Jag stod där helt apatisk. Klädde långsamt av mig min overall, av med damskyddet. Jag tog en kallduch. Sedan spolade jag upp ett vamt bad. Knäckte upp en Falcon bayerskt. Sköng ner i badet med bärsen. Där låg jag i en timme. Seden gick jag och la mig. Jag har fortfarande inte riktigt hajat vad som hänt.

En halv sekund, en endaste halvsekunds handling förstörde så mycket.

OK, tur att jag i vart fall har fyra andra vågbrädor i abolut toppskick, men ingen av dem är min Toröfavo…

Vad ni än gör. Kör inte ner tryckluften i ventilationshålet.

Skål!

Jesper B

mag svarade 17 år, 4 månader sedan 18 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • kingarne

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 18:02

Rip…

• nlc

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 18:19

Otroligt sorgligt att läsa :frown:, låter som om du hade behövt en ”moaning chair” där i verkstan.

• jocla

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 18:44

Trist som fan.

Tur i oturen att du efter det nöjde dig med en falcon och inte gav dig på att grogga på epoxin…

• oscar

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 18:44

Snacka om att var förtjänt av en bira…

• ola_p

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 18:53

Aj.

Plågsamt är bara förnamnet.

• ian

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 19:16

vackert, mycket vackert.

men i ärlighetens namn. kan du inte känna att du njuter lite av det såhär i efterhand?

• frippe75

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 19:35

Skönt att höra att det är fler än jag som tar duschen till hjälp när inget annat funkar.

Hade hantverkare som byggde en form till en stöd mur (stor variant med trappa) . Jag hade köpt dubb till berget för att stötta upp formen. Hantverkarna kunde ju sin sak och sa att det var helt onödigt. dom sparkade ner stöttorna i marken och sa att nu var det bara att fylla formen..

Jag ifrågasatte 3 gånger om dom inte skulle använda allt de dyra material jag inhandlat…. NIX..

Tror ni formen höll… Fan vad jag lackade… satt minst 25 minuter i duschen…

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 20:35

Beklagar sorgen, Jeppe. Om jag stöter på en ännu levande 77:a så köper jag den på stört åt dig.

När Jonas får igång sin fräs i Portugal får du be Anders skicka över filen till 77:an så kan du sedan dra ned en vecka till Guincho och tillbringa kvällarna i verkstan med nytt fräscht material.

Är det inte 77:an på Anders kör på denna bild? Verkar hålla helt OK skär…

• jesper_b

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 21:26

Det finns en grabb på Maui som har en AB+ 77a. Den ser ut som skit men är 100% hel strukturellt. Jag försökte köpa den förra vintern men det är hans absoluta favo, ej till salu.

Funderar på att borra typ 10 smala små hål och trycka ner glasspinnar med microballongblandad epoxy… Bräda väger fortfarande under 6 kg.

Jovisst finns det en njutning i sorgen. Som att stretcha – smärtsamt och skönt på en gång. Eller kanske lite mer poetiskt, som att vara långt långt borta från den man älskar mest. Saknaden kan vara smärtam men samtidigt det bästa som finns, man vet att man älskar, att man lever med stort L

Jag ska bygga en surfbräda till min dotter och sedan en SUP. Men visst vore det kul att shapa en exakt kopia, fast i rätt material.

Nu ska jag ner och klämma en till Falcon i garaget och fundera lite på min glasspinnelösning. Man skulle ju kunna suga in lite utomhus/PUträlim också. Problemet är att jag inte vet hur djupt ned delamineringen ligger. Sannolikt mellan sandwich och frigon, men det kan ligga djupare. Glasspinnarna kan gå igenom och fästa mer på djupet. Kanske glasspinne indrängt i PU-lim är bättre än epoxyn… Man kan också skära upp hela skiten men, nej det blir som att bygga en ny bräda och troligen för tungt. Eller också provkör jag med delaminerad botten… Bäst vore väl att köpa en Fanatic cobraproduktion…

Skål!

Jesper

• andersbq

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 21:48

Gör ingeting förhastat. Lägg den åt sidan i några månader. Ladda om mentalt.
    Sedan kan du fundera på glasspinnar eller att strippa den igen. ta det easy!

• ola-h

Medlem
    28 oktober, 2007 vid 08:20

Reversera processen. Kopplavacuumsugen till lufthålet, sug som fan och sedan snabbt på med skruven.

Allvarligt talat, du bör kunna känna/höra om delamineringen ligger mellan skum och sw eller inne i skummet. Är det inne i skummet går det nog teoretskt att få till en bra limning (även utan glaspinnar), men det är prakiskt svårt att få dit lim.

[img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=29157&stc=1&thumb=1&d=1189154074[/img]

• marden

Medlem
    28 oktober, 2007 vid 20:44

gjorde något liknande, när jag köpte en begad bräda på distans så va det en liten liten spricka i däcket
    tycke jag kom på en bra ide när jag satte en däcksventil i luftskruvshålet o pumpa i lite tryck me cykelpumpen för att konstatera att det inte läckte ut någon luft i sprickan
    men innan tryckmätaren rört sig knäpte det till i brädan på ett högst obehagligt sett
    verkar som även dom bästa gör sina små misstag ibland
    brädan har hållit länge o bra sen dess så det var nog ingen större grej o tur att jag sluta pumpa då

• dane

Medlem
    29 oktober, 2007 vid 06:18

@Ola H. 425009 wrote:

Reversera processen. Kopplavacuumsugen till lufthålet, sug som fan och sedan snabbt på med skruven.

Allvarligt talat, du bör kunna känna/höra om delamineringen ligger mellan skum och sw eller inne i skummet. Är det inne i skummet går det nog teoretskt att få till en bra limning (även utan glaspinnar), men det är prakiskt svårt att få dit lim.

Först: Beklagar sorgen Jesper.

Ola har nog rätt; att det är skummet som spruckigt låter mer rimligt än att det delaminerat mellan sw och skum, den senare fogen bör vara mycket starkare än själva skummet i sig (för expansionskrafter). Kan man bara finna ut på vilket djup sprickan ligger (genm röntgen, t ex ?) bör det, genom ett gäng hål, gå att spruta ner lämplig fogmassa och sedan pressa ihop, eller?.

/Magnus

• mag

Medlem
    29 oktober, 2007 vid 19:11

Aj aj aj! Lider med dig…
    Och jag som ständigt ångrar att jag sålde min AB+70, samma shape men tillverkad 6 m senare och av den bättre årgången än din!

PU lim skulle jag varmt rekommendera att laga med framför epoxy. Rinner snabbt ner och fyller ut & bildar greppyta inne i skummet. Lagade/förstärkte en Strapper under stropparna i hål med detta lim innan jag laminerade över med glas.

Man måste ju ha nåt att göra på fritiden…
    Lycka till!
    Magnus

• andreas-f

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 07:43

@Mag 425299 wrote:

Aj aj aj! Lider med dig…
    Och jag som ständigt ångrar att jag sålde min AB+70, samma shape men tillverkad 6 m senare och av den bättre årgången än din!

PU lim skulle jag varmt rekommendera att laga med framför epoxy. Rinner snabbt ner och fyller ut & bildar greppyta inne i skummet. Lagade/förstärkte en Strapper under stropparna i hål med detta lim innan jag laminerade över med glas.

Man måste ju ha nåt att göra på fritiden…
    Lycka till!
    Magnus

Mmm, den är fiiin! 🙂 Den brädan ska jag köra tills det bara är förpackningschips kvar av den… Men än tuffar den på bra. Får följa med till SA i vinter igen.

Lider med Jesper!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om jag kunde backa bandet!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.