Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om jag kunde backa bandet!?

• lars_k

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:08

Lider också med Jesper, men…
    Hur allvarligt är det egentligen med en delaminering i frigoliten? Frigoliten bidrar ju minimalt till strukturella styrkan. En viss styvhet ger den kanske vinkelrätt mot ytan, och lite grann i skjuvriktningen. Men nästan all styrka ligger i sandwichen. Är bara den intakt bör det gå att köra på brädan känns det som…?
    Tänk på Air-inside brädorna: ett tomt skal funkar också!

• ola-h

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:49

Nej, det blir toksegt. Så länge du har full sped och det ligger rejält med tryck mot botten så är det OK, men så fot det går långsammare bucklar liksom botten ut och det påverkar seglingen en hel del.

Ihåliga brädor (jag har ett par) är uppbyggda på ett annat sätt.

• lars_k

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 09:12

Aha, OK. Några mm utbuktning räcker säkert för att sabba shapen… Gäller att ha undertryck i brädan då. Värma upp brädan utan luftskruv och sen skruva i den..?! 😉

• svenne

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 10:08

Lars har ju en idé där…
    Men det går ju alltid att injicera epoxi och sen stoppa den i en påse och vakuumbagga ihop skiten till oigenkännlighet.

Jesper, om du behöver låna vakuumutrustning så ställer jag gärna upp och lånar ut eller hjälper till. För övrigt så står jag kvar för det jag skrev till dig förut, klart vi ska bygga en retrobräda!

• mag

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 12:06

Du är snäll mot den i alla fall, det är bra! 🙂 Tar med den på fina vågor runt jorden. I mitt sällskap fick den segla Hookipa mm på Maui. Kanske läge att skaffa en ny i vår igen på Maui?

/Magnus

• klang

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 12:22

Hahahaha…. Jesper_B, jag kan inte låta bli men jag vred mig av skratt till din utsökta beskrivning av händelsen, jag önskar jag var där med kameran.

Jag kan se det framför mig hur laminatet ”ploppar” och brädan ser ut som en liten ballong. Och där står du som har slitit som en varg, helt dammig, röda ögon, och lyckas med extra finputsningen som tar bråkdelen av en sekund… life sucks hard sometimes…

Jag lider med dig, tack för att du delar med dig.

• andreas-f

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 15:56

@Mag 425457 wrote:

Du är snäll mot den i alla fall, det är bra! 🙂 Tar med den på fina vågor runt jorden. I mitt sällskap fick den segla Hookipa mm på Maui. Kanske läge att skaffa en ny i vår igen på Maui?

/Magnus

Hehe! Jodå, en och annan våg blir det! Fast något Hookipa har det inte blivit… Får hoppas brädan är glad ändå 🙂

Jag är lite sugen på att skaffa en 75 liters vågis som är några cm bredare, ABn känns lite smal ibland när man guppar ut genom bryten. Men jag skulle aldrig göra mig av den brädan.

Går det att få tag på nya alltså? Custom? Vad händer med AB nu, finns det kvar som märke? Det har väl varit en jäkla massa turer där…

• jesper_b

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 16:41

Tack för allt medlidande och alla tips!

Vi får dock se det som en ”kul” storry. Jag vill ju inte att mitt lidande ska spridas och multipliseras, även om det känns lits könt att det liksom fördelas.

Hur som helst så kommer jag dock nog försöka mig på ännu en till lagning, även om den inte kommer bli hundra. Blir nog att fräsa ner några rätt djupa habachiträstringers där botten delaminerat. Eftersom brädan är knäckt rail to rail och där lagad med fyra stringers så sitter botten kvar där. Det känns som fenboxen sitter hårt och det är knappast delminerat där. Den sträcka som är emellan är problemet. det var där den fick ”ballongshape” den där ödestigriga halvsekunden. Trycka ner två stringers, och ja, jag tror också mer opå PU-lim än på epoxy där då den förstnämnda har 1) en tendens att tränga ut och in ordentligt i frogoliten, och 2) den är ganska lätt. Av den anledning använder man alltid PU-lim när man limmar stringers i frigolitbrädor (används numera mycket vid customsurfbrädeproduktion och då utan sandwich, men det är en annan historia). Tyvärr kommer jag nog bräcka 6kg viktgränsen som var mitt mål att hålla mig under. Men, någon till fin Torödag kommer den få vara med om. Och det är ju värt hur mycket som helst!

AB+ idag: Grejen är att efter min shape kom två shaper, en mer stubby som funkar grymmebra i choppigt, slött och lite onshore, samt en mer renodlad ”classic”. Dessa två tillverkades under två år. Första året var de otroligt välbyggda, vägde fortfarande runt 5.5 kg och håller för allt!! Jag har två stubbisar. Det andra året bytta fabriken ut de två lagren fint S-glas till 3 lager billig e-glas (i botten och ytterligare lager på toppen). Från att vara lättare och hållbarare än cobra blev de plötsligt tyngre! Helt ointrssant för mig. Förra vintern höll Anders på att experimentera med nya shaper som jag inte gillade. Det är helt enkelt orignal AB+ shapen som fanns i 70, 72, 77 och 87 liter som jag gillar och då 72an och 77an som är superfavoriter, 77an är exakt vad jag behöver när det blir riktig sideshore i sverige och även de riktigt lätta stora vinterdagarna på Maui. De kubbiga funkar bra typ på våra normala sverigevågspot, men inte när det är riktigt på riktigt…. Det blir till att bygga en kopia, eller kanske ett par stycken på en gång så man har i reserv om de skulle knäckas…

Torö i soluppgång nu på Torsdag är mitt stalltips för de som vill leka runt och ladda på bottomturns i lätt och cleant…

Vi ses på vattnet!

Jesp B

PS: Svenne, tack för erbjudandet av vaccum. Har dock en egen liten rackare som funkar perfekt vid brädbygge och mer ambitiösa reparationer. Har du ett riktigt bra glödtrådsystem, där du kan reglera spänning och effekt på strömmen? Sånt skulle i var fall jag vilja fixa fram innan vi skär ut några perfekta kopior, eller annat kul.

PS 2: Det låg vågor kvar på Torö nästan hela dagen. Jag hade två timmar perfekt höft till bröst och minst 50 vågor under bältet SUPande idag efter lunch. Ni måste bara prova…

• mag

Medlem
    30 oktober, 2007 vid 18:27

Eftersom jag inte vill göra samma misstag igen och sälja en favorit så behåller jag min Quatro 78 custom. annars hade denna varit precis i din smak! Du hade älskat den jag lovar.

Ser alltså lite mörkt ut med AB+ enligt Jeppe men Anders kanke shapar på lite kuligare brädor till våren?
    /Magnus

• imported_macts

Medlem
    31 oktober, 2007 vid 08:50

@Mag 425538 wrote:

Eftersom jag inte vill göra samma misstag igen och sälja en favorit så behåller jag min Quatro 78 custom. annars hade denna varit precis i din smak! Du hade älskat den jag lovar.

Ser alltså lite mörkt ut med AB+ enligt Jeppe men Anders kanke shapar på lite kuligare brädor till våren?
    /Magnus

Han verkar i alla fall komma med nya slalomplankor.
    http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=1326 bild finns ganska långt ner i tråden

Så kanske det är nya vågisar på G också?

• mag

Medlem
    31 oktober, 2007 vid 20:18

Hoppas på nya AB+ grymma vågisar kan man ju alltid…
    Stubby brädorna är klockrena i allt upp till 3m men sedan blir det lite tuffare att få fast kanten och stabiliteten. Men hemma är AB+ ShockWave perfekta som sagt och klarar allt.

/Magnus

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om jag kunde backa bandet!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.